Burma iFokus

Burma

Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 1276 ggr
Björksätter
2016-02-15 18:56
2

Tänder

Idag har jag varit med Hubbe till djurtandläkare Torbjörn Lundström på Djurtandvårdskliniken som inte ligger långt från min bostad. Hubbe hade tandsten och inflammation i tandköttet pga tandsten. Jag frågade vad jag skulle göra för att undvika tandsten. Eftersom Hubbe inte kan äta ben pga sina urinstenar så vet jag ju inte hur jag ska undvika ny uppkomst. Torbjörn svarade då att det räcker att äta segt kött eller senor för att hålla tänderna rena, de behöver inte ben för det. Han sa, ge honom sånt kött som behöver koka några timmar för att människor ska kunna äta det. Mycket intressant tyckte jag, har aldrig hört det tidigare nämligen. Kan tillägga att Torbjörn är den första djurtandläkaren i Sverige och den som utbildat de flesta andra.

burmamys
2016-02-15 19:14
2

Låter som en riktigt bra djurtandläkare! Stämmer med vad jag läst också, ben, brosk, senor och segt kött bidrar alla till att putsa kattens tänder. Det är delvis därför jag ger köttbitar istället för att bereda röror. Först var det för att jag inte har någon köttkvarn, men sedan upptäckte jag att det dels är mer njutningsfullt för katten eftersom det liknar deras naturliga ätbeteende mer, och dels bidrar till att putsa deras tänder. En annan sak som bidrar, och som du kanske kan testa när allergiutredningen är klar, är att ge kelp (ascophyllum nodosum) som gör så att beläggning inte stelnar till tandsten. Eller du kanske kan ge kelp redan nu, det är ju något som han rimligtvis inte ätit förut (om du inte redan gett det, eller plaque off)?

Björksätter
2016-02-15 19:37
1

Ja, Torbjörn är en väldigt duktig tandläkare. Är väldigt glad att han finns i närheten. Har varit med mina hästar där sen 90-talet och på senare år med hund och nu katten oxå. Vet att de får den bästa vården som går att få där. Plaque off har han fått tidigare så det kan jag inte ge nu. Jag har kelp hemma som jag tänkte börja ge när vi är klara med utredningen. Vi tänkte han ska få hälften i bitar och hälften i röra sen. Eftersom han får kalcipos istället för ben så måste jag ju blanda ut det i maten och då måste den vara mald. Men om han får en del kött rent så borde det ju räcka.

burmamys
2016-02-15 20:09
0

Ja då är det bäst att vänta med kelp till efter utredningen =) Hälften bitar och hälften röror låter som en bra lösning!

Ellismakaroner
2016-02-26 10:51
0

Undrar om kelp ges som pulver då? Funkar detta? 

http://www.apotea.se/kelppulver-100-g

burmamys
2016-02-26 22:35
0

Precis, kelp ges i pulverform!😊 Jag ger Djurapotekets kelp som enbart består av algen ascophyllum nodosum i pulverform, ett kryddmått innehåller 640 mikrogram jod. Den du länkat till innehåller 150 mikrogram jod på 0,25 gram kelp, för mig låter det ganska lite men jag vet inte hur mycket ett kryddmått kelp väger så det är svårt för mig att jämföra exakt.