En insats för burmarasen
Tänkte att det är dags att berätta om en sak jag sett fram emot ganska länge nu.
För lite drygt ett år sedan köpte jag Simon och Saga. Innan dess hade jag inga erfarenheter av att ha katt, frånsett en katt mina föräldrar lånade ett par månader när jag var riktigt liten. Minns inte så mycket av det. Men Simon och Saga har vida överstigit mina förväntningar på vad en katt kan ge i form av sällskap, busiga påhitt, kel och inte minst deras fantastiska personligheter!😍😂
Allt eftersom blev jag mer och mer nyfiken och läste både om katters sinnen och behov, vilken kost de helst bör äta, och så började jag även läsa om burmarasen.
Ni som hängt på Burma iFokus ett tag kanske minns mitt inlägg om Thailändska kattraser? Det blev en ganska lång tråd:
http://burma.ifokus.se/discussions/550e93e08e0e7463290002a4-thailandska-kattraser
Jag kände allt mer att jag ville göra en insats för burmakatten, för att bidra på ett litet hörn till rasens utveckling. Är lite oroad över inavelsgraden hos burma, och tänker att det bästa sättet att minska inavelsgraden bör vara att importera thailändska burmakatter och låta dem berika våra burmor med sina gener. Naturligtvis ett osäkert kort då dessa saknar eller har en mycket kort stamtavla, men dessa katter är så nära den moderna burman man kan komma när allt vägs samman, utseende och gener och personlighet. De är ju den moderna burmakattens ursprung! Dessutom vore det otroligt spännande att följa dessa katters utveckling. Det krävs viss noggrannhet för att selektera de ungar som mest liknar den moderna burman i typ för vidare avel.Detta är verkligen ett långsiktigt projekt men superspännande! 😃
I tråden om thailändska kattraser fick jag kontakt med Metsänkansans katteri, såvitt jag vet det enda i Skandinavien som faktiskt har importerat en thailändsk katt! Vi fick fin kontakt och jag åkte dit för att träffa katten, som heter Tida Prai. Hon är en pigg, lekfull liten katta med små ovala tassar och härligt glansig brun burmapäls och stora ögon, men lite kortare rygg, längre nos och rakare nosprofil än våra burmor. Blev charmad direkt!😍 Hon hade ännu inte fått sin första kull utan skulle paras under sommaren, så snart beslut kommit om att hon skulle få användas i avel av europeisk burma.
Vi kom överens om att jag skulle få vara fodervärd åt en honkatt från Tida. Väntade förväntansfullt hela sommaren…. Tida mötte sin partner Menninkäinen, en fin röd pojke från Metsänkansans egna. Han har fint typat huvud och ultrakort sammetslen päls, och är en lugn och snäll kille som mest bara vill gosa hela tiden!
Den 21 oktober fick jag ett mycket efterlängtat mms med bild på Tida som storögt tittar upp med tre små korvar omkring sig. Två honor och en hane blev det, kunde det bli bättre? Nu väntar en spännande tid med att följa deras utveckling och se vilken av tjejerna som kommer att passa bäst för avel, få hem det lilla busfröet och se hur hon fungerar med Simon och Saga och så få ta hand om henne och hennes framtida kull, med support förstås från Tuulie Metsänkansan som hittllls varit en toppenbra mentor!❤️
Är ni lite nyfikna nu? Så här såg de små busfröna ut när de var exakt två veckor gamla:

Har ju sett att många uppfödare har en eller två kastrerade katter som funnits i hemmet innan de fertila katterna, så jag hoppas det kommer gå bra! Vad har ni för erfarenheter eller synpunkter på detta? Är det något särskilt jag bör tänka på för att det ska gå fint och de tre ska leva harmoniskt med varandra? Och vad tänker ni om projektet? Vore roligt att få era synpunkter!😃
Vill ju att även Simon och Saga ska gilla detta!

Spännande!
Min erfarenhet säger mig att med tid och tålamod tar de flesta burmor emot en ny kompis utan större problem. Endast vid ett par tillfällen har jag hört om katter som beter sig fel (klassar det som beteendestörning nästan) och där det aldrig fungerat. Men det är oerhört sällsynt vill jag påstå
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Grattis! !! Vad roligt för dig! !! Nu har jag ingen Burma men jag har det sista året haft/ har fört in kattungar till mina vuxna katter. Och jag kan säga att det är lättare att sammanföra vuxna katter med kattungar. Min nya lilla kattunge som jag hämtade i söndags förra veckan var kompis med min stora katt redan i onsdags. Och den stora katten sammanförde jag förra året när han var liten med två andra stora katter och då tog det 2 dagar för dem att bli vänner. Ta det bara lugnt och låt Simon och Saga bestämma takten så kommer det att gå galant! Självklart kommer det vara lite morrande och fräsande men det går över fort! Återigen Grattis! ! Kul med en liten! !:-) :-) jag längtar att få se mer bilder på Simon, Saga och den nya lilla sötisen! !
Detta är såå spännande och jag ser fram emot utvecklingen av denna nya lilla kattunge. Angående att ta hem en ny kompis så har jag aldrig upplevt några problem. Lite fräs i början har det varit här men på ett par dagar så är det en självklarhet att den lille är en del av familjen. Lycka till!
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Vad spännande! Och bra med en insatts mot inavel. Nu har jag ju ingen egentlig kunskap om burma eftersom vi haft vår så kort tid. Men jag har reagerat på lite trånga luftvägar, Hubbe snarkar lite och ögonen är lite rinniga. Jag tycker inte man ska avla på individer med trånga luftvägar alls, det gagnar inte rasen på sikt. Ska bli kul att se bilder på sötnosen sen.
Tack så mycket alla! 😃 Känns skönt att ni har så positiva erfarenheter av att sätta ihop kattunge med vuxna. Tänkte ju även på när den lilla börjar löpa, om det ställer till problem? Men okej, det är långt dit och jag är ju inte den första så jag hoppas på det bästa! #5 håller med dig om att man ska inte avla på katter som har defekter (gäller förresten alla djur). Har inte hört att trånga luftvägar ska vara vanligt på burma, men rinniga ögon förekommer, särskilt de individer som har stora ögon. Jag tvättar Sagas ögon varje morgon, men Simons ögon bara någon gång i veckan, när han gnagt på en köttig benbit… 😃 Ska hålla er uppdaterade om projektet! 😊
Har snubblat över en intressant hemsida igen…🙂
Det finns en organisation som arbetar med att bevara den thailändska kattrasens olika varianter som kallas TIMBA (The International Maew Boran Association).
TIMBA arbetar både i Thailand och i andra länder som t ex USA (http://www.thethaicatcenter.com/) och det ser ut att finnas samarbete med en uppfödare i UK (http://www.ayshazencats.co.uk/news.htm). De uppfödare som är knutna till TIMBA importerar thailändska katter och använder dem i avel, dels för att bevara de olika färgvarianterna, men mest för utparning med modern burma, siames och korat i syfte att bredda avelsbasen inom respektive ras. Lägger in länkar här om någon är nyfiken på vilken avelsfilosofi som TIMBA arbetar med, eller hur dessa katter ser ut. Jag ser det som positivt om någon eller några av uppfödarna i Skandinavien i framtiden skulle etablera samarbete med TIMBA men är ju alldeles grön på detta och undrar hur ni ser på idén med mer systematisk avel på thailändska katter?
För mig personligen så är det stor skillnad på att arbeta för mer genetisk bredd inom rasen och arbeta för avla en naturras
Det har ändå hänt väldigt mycket sen 1950-talet och för mig är inte burma den katt som fanns då även om den är ursprunget till den ras vi har idag
jag tar gärna in katter i mitt avelsprogram som kan ge en friskare framtid, men än vet jag inte på vilket sätt det skulle gå till mer än att välja moderna burmakatter med så lite släktskap som möjligt
Jag har ingen möjlighet att importera eller hålla katter från Thailand för avelsprogram i flera generationer just nu
Tänkte bara skriva att det var mycket intressant att läsa. Har visserligen ingen Burma (än). Önskar dig lycka till & hoppas att du kommer skriva något när den nya kissekatten kommer. 🙂
#8 visst har du rätt Sarah, att det är stor skillnad mellan avel för att bevara en ras och avel för att utveckla en ras. Men jag tycker några av de punkter de tar upp i sitt avelsprogram (längst ner på sidan) är bra rent generellt men ville gärna få dina synpunkter eftersom du både har lång erfarenhet av (välplanerad) avel och har bra koll på katters hälsa genom ditt arbete som djursjuksköterska 😃
Tänkte särskilt på punkt 4-7:
att bevara genetisk diversitet och då menar de även att olika genvarianter ska bevaras - är det möjligt idag?
att undvika inavel - självklart idag
att endast använda starka och friska katter - självklart egentligen men de menar även att katter som behövt hjälp när de var nyfödda inte ska gå i avel
att betrakta alla katter (inom t ex Skandinavien) som en population och dela genetisk information mellan alla uppfödare istället för att varje uppfödare arbetar med sina linjer - en utopi kanske, men visst vore det eftersträvansvärt?
Som sagt, vill gärna höra erfarna uppfödare tycker!🙂
#9 tack så mycket!🌺 Det kanske blir en burma eller två i framtiden?😉
Vad roligt och spännande med en ny liten kisse! Vi har inte heller haft några större besvär med att sammanföra kattunge med vuxen katt. Här var det lite fräs och morr mot varandra den första tiden (Tone gav också stackars Dora några snytingar för att hon skulle veta sin plats i hemmet), men efter ca. 2 veckor var de bästa kompisar och sov ihop. Dora blev tyvärr också lös i magen under den första tiden.
Tänkte bara uppdatera er lite…
Ingenting är klart ännu men just nu ser det ut att kunna bli denna tös som flyttar in någon gång i februari! Hon kommer att heta Metsänkansan Paris i stamtavlan och på bilden är hon exakt sex veckor gammal. Utifrån de bilder jag fått varje vecka, och även en kort video, har jag fått intrycket att den här tjejen är pigg och busig och ganska bestämd av sig!😃Hon kommer förhoppningsvis att passa fint ihop med Simon och Saga.❤️

Tuulie och jag hoppas också att hon ska föra vidare sin unika genetiska mix till populationen av burmakatter och få flera fina ungar när det är dags. Tanken och förhoppningen är att en ökad heterozygotigrad ger en robustare fysisk och mental hälsa hos våra underbara burmor. Efter att ha tittat på många bilder av burmakattungar tycker jag det ser ut som att hon befinner sig mitt emellan sin mamma och sin pappa i utseende. Måste erkänna att jag är lite nyfiken på om det är någon skillnad i temperament, om det är så att vår moderna burma är lite lugnare än sitt ursprung, eller om temperamentet är i stort sett oförändrat. Jag är alltså beredd på att hon kan vara en relativt livlig dam, vilket jag tror att särskilt Saga kommer att uppskatta!😉
Kan även nämna att sedan de små busfröna börjat äta riktig mat, så har de börjat smaka köttfärs och gräddfil, och sedan MUSH vaisto cat. Katterna får även smaka blötfoder och torrfoder när de vuxit till sig lite, så de ska klara alla olika sorters mat, men fokus är på balanserad barf för bästa möjliga hälsa, vilket jag tycker är mycket bra. En stor del av kattens immunförsvar är beroende av god tarmhälsa vilket man uppnår med balanserad barf. 👍
Ska det bli sååå spännande att få hem henne. Längtar…😍
Vad roligt!
Så söt!
Tack så mycket! Skönt att kunna få lite tips och goda råd från er på forumet! ❤️

Jeg vidste godt, at Tuuli havde importeret en thailandsk kat og jeg synes, det er skønt, at de kan bidrage til den skandinaviske genpulje :)
Der er på nuværende tidspunkt to hunkatte i Danmark, der er 4. generation efter en thailandsk import til USA. De er begge FIFe-godkendt, da deres far (som er efterkommeren efter importen) har været gennem en § 13b-godkendelse i Finland, men det er vigtigt at få flere linjer sat igang, da der altid vil være en vis mængde, der ikke kommer til at indgå i avl (i 80'erne blev der lavet flere importer til USA, som næsten ikke er brugt i avl og derfor er de linjer næsten uddøde nu).
Selvom kommer jeg ikke til at bruge de tidlige generationer, da mit katteri er meget lille, men kan sagtens forestille mig f.eks. at bruge en 3. eller 4. generations hankat på en af mine hunkatte :)
God fornøjelse med det 😊 Selve sammenføringen tror jeg ikke, vil give problemer - det er først, når hunkatten kommer i løbetid, at der sikkert vil komme nogle magtkampe, og derefter kan der komme noget i forbindelse med, at hun har killinger :)
Det var goda nyheter för mig att det finns två honkatter som är 4:e generationen efter thailändsk import i Danmark! Precia som du skriver är det viktigt att ha flera olika linjer som kan bidra till den moderna burmans genpool.
Även Tidas ungar ska godkännas, och för detta syfte ska de inspekteras på en utställning, troligen blir det sista veckan i februari. Som du förstår känns det väldigt spännande…😃
Sedan tror jag att det är så som Sarah och även du skriver, att de flesta uppfödare gärna använder burmor med thailändskt blod som är 3:e eller 4:e generationen, antagligen för att man tänker sig att skillnaden i fenotyp jämfört med modern burma är för stor i de första generationerna. Men variationen kan vara ganska stor hos de thailändska katterna, och det beror ju även på resultatet av den första parningen, så jag hoppas att det finns utrymme att bedöma även de som är 2:a generationen.
Och så hoppas jag att någon av de större uppfödarna så småningom kommer fram till att nyttan överväger kostnaderna och importerar en egen thailändsk katt. Eller så kanske jag tar tag i det själv, om allt går bra nu och allt fungerar smidigt mellan katterna, och om jag då har ekonomi till det.
Jag oroar mig mest för precis det du skriver, harmonin i kattgruppen! Både då Paris börjar löpa, och då hon varit på parning, och då hon får ungar. Alla tips från er som har erfarenhet av situationen tas tacksamt emot! 🙂
För mig är det enormt viktigt att de katter jag har trivs och mår bra, att jag inte behöver isolera någon i eget rum annat än i undantagsfall, och då högst några timmar. De katter jag tar in ska få en god livskvalitet tillsammans med mig och de andra katterna, med mycket gos och roliga aktiviteter som t ex koppelpromenader, klickerträning, lek med vippa, kluriga fodergömmor, m.m. Men för tillfället är jag singel och har ju begränsat med tid då jag jobbar. Får väl se till att träffa någon bra man som också gillar katter så vi kan hjälpas åt…😉

Endnu vigtigere end at importere flere katte fra Thailand er det, at de allerede importerede katte bliver brugt i avl - helst hos flere opdrættere og med så mange forskellige linjer som muligt. Hvis man "bare" importerer katte, hvis afkom alle ender med at blive kælekatte, har man reelt ikke gjort nogen stor forskel for racen :)
Det er supergodt, at killingerne skal igennem en § 13b godkendelse (det var min Jools også). Det gør dem og deres afkom meget mere attraktive for andre opdrættere, fordi de så får "rigtige" stamtavler i stedet for at hedde XSH i flere generationer :) Dommerne skal vurdere, om de ligner burmesere og det gør de jo uden tvivl, så jeg er helt sikker på, den nok skal gå igennem :)
Jeg vil uden tvivl anbefale at isolere en hunkat med killinger fra dine andre katte i de første uger af killingernes liv. Killingerne har ikke brug for dine andre katte før senere og der er meget stor risiko for, at hunkatten vil blive stresset af de andre katte. Jeg har selv haft "3. verdenskrig" herhjemme pga. killinger og det er IKKE sjovt for nogen part :(
Precis, mycket viktigt att de katter som importeras verkligen används i avel, och att även deras avkomma används, i flera led. Däremot tror jag att de ska användas på ett välplanerat sätt, så de inte används i alltför många linjer eller på ett ogenomtänkt sätt så att redan överanvända katter används i kombinationerna och deras gener sprids ännu mer. Aha, jag trodde en rejäl bolåda med tak och endast en ingång var tillräckligt för att mammakatt och ungar ska få vara ifred…? Men okej, om de behöver vara ensamma i ett helt rum så får jag fixa det. Tack för att du tittar in här och bidrar med goda råd! 😊
Så spännande med lill kissen och dina planer.lycka till.♡♥♡
Tack så mycket!😃
Glömmde ju säga så söt liten katt tjej♡♥♡

Fick en sån fin bild på Paris av Tuulie så jag bara måste visa den!😃 Vet inte hur jag ska klara av att vänta ända till mitten på februari…❤️ På bilden är hon 8 veckor gammal så den togs i onsdags. Ni som har eller har haft kattungar vet väl hur svåra de kan vara att fotografera eftersom de i princip aldrig är stilla….😂
Kan också meddela att Paris bror också kommer att användas till avel om Tuulie bara kan hitta en lämplig fodervärd, som vill hålla honom fertil tills han fått bli pappa. Han är också väldigt fin, i nuläget är senaste bilden jag har på honom lite gammal men jag ska be om en nyare bild så ni får se hur han ser ut.
Burmamys så vacker tjejj♡♥♡♥♡ mina tjejjer kommer oxå i feb vi får hoppas att tiden går fort♡♥♡♥
Nej förlåt nu blev det ju fel.men han är ju jätte vacker hur som hällst.♡♥♡
Tack snälla!🙂Jo det var tjejen på bilden så du skrev rätt första gången!😉
Här kommer en bild på Paris och hennes bror Pink Floyd tillsammans, och så en profilbild på Pink Floyd, i starkt solljus så han ser lite ljusare ut än han är.
Hoppas så att det finns någon där ute som vill bli fodervärd till denna fina pojke, och på så vis hjälpa till att bredda genpoolen hos våra fina burmakatter!
Så vackra katter♡♥♡det var ju skönt att jag inte såg fel.ja det får vi ju hoppas verkligen burmamys.♡♥♡
Under mellandagarna kom Tuulie och Johan och hälsade på hemma hos mig!😃
I vanliga fall är Simon och Saga mycket nyfikna på alla som hälsar på, de går fram och nosar och vill gärna sitta i knät eller bli burna av gästerna, de är lugna och glada och vänliga.😍 Men, eftersom Tuulie och Johan är uppfödare med en hel flock fertila katter hemma så reagerade Simon och Saga på deras dofter. Saga tyckte det var jättespännande och lät sig bli buren och kollad, de vred och vände och tittade på henne och hon var helt okej med det! Så fort vi satte oss ville hon vara hos oss och klättrade runt och jamade och var uppspelt!😃 Simon däremot blev jätterädd! Jag har aldrig sett honom reagera såhär förut. Direkt när han kände deras dofter i hallen fräste han och sprang och gömde sig under sängen i gästrummet. 😕 Efter kanske en halvtimme avancerade han till att sitta längst bort i hallen och titta på oss, men så fort någon reste på sig sprang han tillbaka under sängen.
Nåväl, vi pratade och diskuterade hur vi ville med allt det praktiska, och det kändes väldigt bra alltihop! Kattungarna ska ju bli bedömda på en utställning, men det är inte klart än om de får dispens att bli bedömda i Sverige eller om Tuulie måste åka till Finland med dem (katteriet tillhör finska kattförbundet). Om det blir så, då får jag vänta tills det är avklarat i mitten på mars innan jag får hem katten. Känns som en evighet dit… Som fodervärd kommer jag att stå för den dagliga skötseln medan de betalar för och hjälper till med allt som har att göra med de två kullar vi hoppas att katten ska föda. Tuulie kommer till och med att bo hos mig under tiden för förlossningen och det känns väldigt skönt!🙂
Efter att de åkt hem var Simon fortfarande orolig, gick rundor runt mig och Saga och fräste och pep om vartannat. Inte förrän vid midnatt vågade de tvätta varandra och bli vänner igen, och nästa morgon sov de lite extra tillsammans i soffan. ❤️

Sedan åkte vi till mina föräldrar för att fira nyår, och det var bra för då glömde Simon genast bort besöket med de läskiga dofterna och blev gosiga busiga Simon igen! 🥵
Igår åkte jag och hälsade på min blivande fodervärdskatt! 😃❤️
Vi människor fick ännu en chans att prata ihop oss om det praktiska, och nu känns det mesta ganska klart!👍
Jag ska testa mina katter för Trichomonas foetus och giardia, samt för FiV/FeLv, bara för att vara 100% säker på att mina katter inte har några slumrande problem som eventuellt kan blossa upp och påverka mamma katt eller kattungar. Dessa problem är inte specifika för burma utan kan drabba alla katter. Den som vill veta mer kan kolla länkarna!🙂 Eftersom Simon och Saga bor ihop så räcker det att testa en av dem, tror det får bli Saga eftersom hon har lättare att tolerera besök hos veterinären.
http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt/tritrichomonas-katt
http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt/giardia-katt
http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/leukemivirus-katt
http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/fiv-immunbristvirus-katt
De är fantastiskt söta alla tre ungarna, och ganska olika utseendemässigt. Och de busar och far omkring precis som burmaungar ska!😃 Försökte ta bilder när de lekte men de blev ju jättesuddiga:

Passade också på att ge Paris ett smeknamn. Vill gärna ha ett namn som också börjar på S och är tvåstavigt, och som jag tycker passar med hennes personlighet. Hade tittat på några olika namn på bussen på väg dit, men nu när jag träffat yrvädret så blev det lätt att välja: Hon får heta Sindra
Sindra betyder "hon som sprider gnistor" och kommer från den fornnordiska mytologin där en dvärg vid namn Sinder smidde en länk för att fånga ett odjur, och spred gnistor omkring sig i arbetet. Vår Sindra är ju på sitt sätt en länk, mellan burmans historia och den moderna burman, och hon är busig och energisk, hoppar och far åt alla håll (omöjlig att fotografera haha) och pälsen ser ut att vara täckt av gnistror, överallt utom i ansiktet där hon har skyddsglasögon!🙂
Sindra klättrade på mig, hoppade ner i min känga och nosade runt, klättrade på axeln och tvättade mitt hår och gosade in sig. Hon hade nästan somnat i mitt knä när jag var tvungen att gå för att hinna med bussen.

Ja hon valde nog ut dig där. Ska bli så spännande detta.
// Nalle Puh//
Tack!🙂 Jaa säkert önsketänkande men det känns ju så! ❤️
Jag tror på att de väljer. Cupcake valde mig. Jag skulle inte ja någon kattunge utan en vuxen kille. Men jag var ju tvungen att ändra mig. 😃
// Nalle Puh//
Äntligen har vi fått klartecken om att kattungarna får dispens att bli bedömda i Sverige! Hurra! 😃 De är redan anmälda till Fräsets utställning sista helgen i februari, i Uppsala. Om någon är nyfiken så hittar ni inbjudan till utställningen här:
(Inbjudan finns i en liten länk längre ner på fräsets framsida)
Jag skulle verkligen gärna komma men deras utställning ligger så himla avigt till, in the middle of nowhere. Man måste ha bil. Hoppas få höra från bedömningen i alla fall. Såg att Glenn är reservdomare och vore kul om han fick göra en bedömning.
// Nalle Puh//

Da min Jools var igennem samme procedure for at blive godkendt i FIFe var det ikke kun de to officielle godkendelsesdommere, der kiggede på hende, så hvis Glenn Sjöbom har tid, er jeg sikker på, han gerne vil se killingerne. Det er jo i dommernes egen interesse at holde sig opdateret med, hvad der sker i de forskellige racer 🙂
#34 Held og lykke med det - jeg er sikker på, det nok skal gå godt. De skal jo ikke have mere end "Ex" for at blive godkendt og det bør enhver dommer kunne se, at de er berettiget til 🙂
#36 Ja det är synd att de inte är i en lokal i centrum! Hade varit kul att gå dit tillsammans.😍
#37 Tack så mycket! 🌺 Min amatörbedömning säger också att de ser ut som burmakatter, med något rak nosprofil och något högt satta öron. Precis som du skriver behöver de ju inte vinna nomineringar, deras huvuduppgift är att föra mamma Tidas unika gener vidare, och vara charmiga. För mig är de ändå jättevackra!❤️Däremot tror jag att deras barn med lite tur och skicklighet mycket väl kan bli riktigt utställningssnygga!🙂
Igår skickade jag in träckprov (bajsprov) från Simon för analys av T foetus och Giardia, även Cryptosporidium ingick i paketet. Och oj vad de är snabba, för redan idag kom provsvaret!
"Ingen förekomst av cystor av Giardia eller oocystor av Cryptosporidium." och "T. foetus ej påvisad." Yaay!
Det var väl väntat men skönt ändå att få kvitto på att Simon och Saga inte haft någon latent spor av dessa. Simon och Saga rullar omkring med sina fodergömmor (bollarna) och ser också nöjda ut. Fast de är nog mest nöjda för att det trillar ut en godis ibland! 😉
Vad skönt att de inte hade något. Cryptosoridium hade vi på våra förra katter och de blev aldrig av med den bakterien, den låg latent hos den äldre av dem. Inte roligt då den blossade upp några gånger och katterna blev rätt dåliga av då.
Tack för tipset. Ska kolla mina katter sen när de kommer. Det finns ju parasiter och bakterier som inte ger några symptomer så det är ju bra att testa innan man sammanför två katter från två olika uppfödare.
Det ska bli kul att följa dina katter och er nya kattunge i vardagen!
Tur att en av mina uppfödare är veterinär och har koll. Inte alls orolig men ska dubbelkolla med henne iaf. Tack för att du hjälper mig till att bli en bättre kattägare. De kommer om ett halvår men jag vill veta allt för deras bästa innan de flyttar in. Jag blir så avundsjuk när jag ser dina vackra katter, de är faktiskt helt WOW! Längtar så!
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Ja måste erkänna att det här var ju ingenting jag tänkte på när jag köpte Simon och Saga och med noll erfarenhet sammanförde dem med bara en dag emellan! Kan tänka mig att det måste varit jobbigt att era katter haft cryptosporidum och blivit sjuka. =/ Skönt nu att allt gick så bra men jag tänker ibland på att jag verkligen haft tur. Både i att de accepterade varandra så snabbt, och att båda var helt friska och fria från smittor. Glad att mina erfarenheter kommer till nytta för andra! =)
Nu har jag inte pratat något med min uppfödare än men ingår det inte detta i besiktningen? Det ska väl göras varje år va i samband med vaccinationerna?
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
I besiktningen ingår bara att veterinären tittar på kattungen så den inte har några synliga fel. Dessutom ska vita katter hörseltestas (men det är ju inte aktuellt för burma).
Övriga tester får man fråga uppfödarna om, och gärna be att få se papper på provsvaren, det gäller särskilt parasiterna Trichomonas foetus & Giardia, och sjukdomarna FiV ("katt-HIV") och FeLV (leukemi). Genetiska tester för HK, GM2, och ultraljud för HCM (hjärtat) är dock individuella och syns i stamtavlan.
Om din ena uppfödare är veterinär så lär hen ha bra koll, men det skadar ju inte att fråga, det visar bara att du är seriös och mån om katten!🙂
Tack snälla! Genetiska tester görs, det berättade hon innan. Ska dubbelkolla med henne trots allt. Man vill ha en tipptopp katt hem. =)
Precis! =)
#44 Alla kattungar "testas" för hörsel på besiktningen, inte enbart vita
Det enda tillförlitliga TF-testsvaret är det som är positivt eftersom det förekommer många falskt negativa
Har någon av er funderat på risken vs nyttan av att behandla en symptomfri katt för TF?
Aha okej! Visste att vita kattungar måste ha hörselintyg bara. Bra att veta, har inte kollat Simon och Sagas besiktningsprotokoll på et tag men då borde det alltså stå där att de är hörande?
Metsänkansans har inte tagit upp frågan om behandling oavsett testsvar med mig. Spontant känns det inte som att jag vill utsätta Simon och Saga för behandling med såpass otrevliga preparat, som enligt SVAs text inte heller är hundraprocentiga. Särskilt då katterna är och så vitt jag vet alltid varit symptomfria och båda katterierna som Simon och Saga är uppfödda i också har testat negativt för TF och Giardia.
Inklippt från http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt/tritrichomonas-katt:
I Sverige finns för närvarande inget läkemedel registrerat för behandling mot T foetus. Ronidazol som finns tillgängligt som licenspreparat har ofta god effekt. På grund av biverkningsrisk och potentiell neurotoxisk och teratogen effekt hos människa bör dock ronidazol användas med försiktighet. Pulver-formen av läkemedlet bör undvikas. Behandling med dietkost och probiotika, kan ha en positiv effekt på symtomen. Även behandling med metronidazol kan ge en tillfällig förbättring kliniskt. I besättningar där organismen har konstaterats bör man överväga att minska beläggningen eftersom diarrén som uppstår vid Tritrichomonasinfektion tycks ha ett tydligt samband med stress. Ur smittspridningssynpunkt kan det vara av värde att undersöka effekten av behandling med träckprovtagning.
Tänker också att det borde stå något om låg tillförlitlighet på SVAs sida om PCR-analysen, om tillförlitligheten är så dålig att det är motiverat att behandla symptomfria katter där ingenting har påvisats. Särskilt när de skriver om behandling som att den "har ofta god effekt" och fyller på med andra symptombehandlingar med mer eller mindre tillfällig klinisk effekt.
Men bra att du berättar att TF analysen kan ge falska negativa!
Idag har Saga varit hos veterinären och lämnat blodprov för FiV/FeLv. Hon var ju lite nervös av att vara där (vilket syns på bilden där hon sitter i buren) men jättesnäll och skötte sig fint frånsett när sköterskan skulle raka lite på frambenet, då vevade hon energiskt med ena bakbenet och tryckte in huvudet i min arm. Sen stod hon stilla och lät henne sticka.😍 Allt gick väldigt lugnt och sköterskan var väldigt snäll och lugn och duktig!🙂
När vi kom hem var hon inte alls lugn längre! Så fort jag öppnade burdörren hoppade hon och bockade som en vildhäst och rusade runt flera varv i hela lägenheten i ett tappert försök att bli av med det lilla förbandet!😮😂 Simon sprang glatt efter som om det var en rolig lek, sprang när hon såprang och stannade när hon stannade.😍 Till slut var hon alldeles andfådd och då satte jag mig bredvid henne och sa "matte hjälpa lite" och då fick jag försiktigt linda upp tejp och förband. Så fort det lossnat sprang hon ett varv till runt hela lägenheten innan hon satte sig på rygg i min säng och tvättade sig frenetiskt liksom för att lugna sig.
När hon var klar och hade lugnat ner sig fick de sin middag och på bilden på en mätt och lite trött Saga ser ni att det rakade området faktiskt är väldigt litet. 🙂
Båda somnade snart bredvid mig i soffan.😴 Saga reste ragg i sömnen, kanske drömde hon om det hon varit med om?😕 En timme senare ringde veterinären och berättade att testsvaret var negativt! Härligt!😃
Tack för att vi får ta del av det här. Duktig Saga! =)
Ja hon var mattes hjälte idag!❤️ Tack så mycket för uppskattningen.🙂
Då har jag nåt att sukta på… Min Thai katt föds om några veckor och min burmamamma är befruktad. Wooohoo! Nu vet jag att det är på gång!
Åh va roligt att det närmar sig!😃
#52 Vad roligt och spännande. 🙂
// Nalle Puh//
Jag längtar efter att få dela bilder på vår vardag och hur de beter sig osv. Min kille brukar skoja om att jag låter som om jag väntar barn. "De är bara katter",
Det tycker inte vi eller hur? 😃
Eller hur? Min kille kan ingenting om katter (barn), han tycker jag är galen som vill vänta på katter och betalar sjutton för två kattungar. Så länge vi är särbo och ingen av oss är allergiska eller har någon närstående som är det så tänker jag ha mina katter (barn).
Saga ser ju ut som en SAGA! Vilket vackert face! Modig men bestämd dam eller?
Tycker du gör helt rätt! Men var snäll med särbon så han inte känner sig utkonkurrerad… 😉 Jodå, Saga är mycket bestämd när det är något hon vill. Hon brukar ha mycket specifika önskemål ungefär var femte minut eller så…! 😆
Lilla Sindra växer så det knakar och nu tycker jag det syns ännu tydligare att hon är en mix mellan sin mamma och sin pappa!🙂 Tuulie rapporterar att hon är snäppet mjukare i temperamentet än sina syskon, vilket vi båda ser som en fördel. Och visst har hon en härligt dramatisk teckning i ansiktet?❤️
Nu är det bara tio dagar kvar….!😃 Fredag 26:e åker jag till Uppsala med Sagas transportbur, och lämnar över den till Tuulie så Sindra hinner vänja sig vid den. Tidigt på morgonen den 27:e hämtar Tuulie mig och så åker vi ut till utställningen. Kattungarna kommer att vara i transportburen när de inte blir bedömda, och så snart bedömningen är klar åker vi. Sen blir det länsbuss hem med liten Sindra i buren!😍
Vad kul! Då får vi hem våra kissungar samtidigt :). Hoppas det går bra på utställningen.
Hon ser jättefin ut.
// Nalle Puh//
#60 Jaa vad roligt! 😃 Ska bli så kul att läsa om Hubbes nya kompis! Hoppas på massa bilder också. 😉 Har den lilla något namn än? Är det en kille eller tjej? #61 tack så mycket! 😘❤
Det är en tjej och hon heter Litle Nell, vi kommer kalla henne Nell eller Nelly samt säkert 1000 smeknamn :). Lovar skriva om dem och hoppas komma överens med forumet så mina bilder blir synliga. Funkar dåligt av nån anledning för mig att lägga in bilder. Ser fram mot rapport om och bilder på din fina tjej med.
Vilken häftig teckning hon har! Vad härligt att det är så nära tills du får hem henne :)
Tack Gelememos!🙂❤️ Jaa om exakt en vecka så är hon redan här!😃
Så spännande! Vad tror du hon kan väga? Jag håller på kolla på olika selen. Skulle behöva veta hur mycket en kattunge på 12 veckor kan väga.
#67 En kattunge på 12 v väger från 1200gr upp till 2000gr är min erfarenhet (en del även mindre eller mer)
Ska bli spännande att väga henne. När jag träffade henne och hennes syskon och två veckor äldre kusiner i början på januari såg de så små ut - men det beror ju på att de är de första kattungar jag träffat. Är säker på att Tuulie hade kommenterat det om de var ovanligt små eller ovanligt stora! 😎
Jag har köpt en Puppia soft harness i storlek XS till henne, eftersom Simon och Saga trivs så bra med sina selar från samma märke. Saga har också storlek XS och Simon har storlek M. Tänkte att hon växer nog in i den lagom till våren?🙂Selarna är mjuka och ger bra stöd mot bringan och är snabba och lätta att ta av och på med bara ett spänne, och bandet runt kroppen kan justeras väldigt mycket.
Tack Sarah och Burmamys! Ska kolla runt vad som finns. Låter bra med Puppia soft till mina kattungar på 12 veckor och 16 veckor.
Vilket märke och storlek använder Simon och Saga? Är de lika stora? Eller är det någon som väger mer?
Saga väger 3 kg och Simon väger 5,8 kg. Deras storlekar har jag redan skrivit i #69 😉
Tack, just det… Jag missade resten av texten. Det skiljer sig mellan en hona och en hane med andra ord. 😃
Ja burmahonor brukar vara mindre och nättare än burmahanar, även om Saga är relativt liten och Simon relativt stor jämfört med genomsnittet. Honorna brukar väga 3-4 kg och hanarna 4-5 kg, ibland mer. 😊
Tack! Ingen aning vad det kommer bli för kön på mina katter men det spelar ingen roll. Bara de är snygga, hälsosamma och god temperament.
Oj vad hon har växt !! Hon ser stor ut och vilken spännande teckning i ansiktet. Vad är hon för färg? Hoppas att det blir en riktigt bra hemkomst med Lilla vackra Sindra! Och Simon och Saga kommer att älska att få en lillasyster
Tack så mycket! 😘😃 Sindra är brunsköldpaddsfärgad, och är alltså asymmetriskt spräcklig i brunt, rött och crème. Hoppas du har rätt, att Simon och Saga kommer att älska lillasyster Sindra! 😉
#76 Bara en liten parentes 😉
En brunsköldpadda har bara bruna och röda fält, hade det funnits creme (dvs blekt röd) hade även den bruna färgen varit blå istället
Burmamaskningen gör dock att färgerna mattas av, svart ter sig brun och röd liknar creme
#77 ja precis, Sarah. Tänkte bara på att färgen ser ut som crème med röda inslag (p g a burmamaskningen) även om det genetiskt är röd färg. 😊
Nu är alla förberedelser klara!
Uppfödaren och jag har via mail enats om ett fodervärdsavtal som båda parter är nöjda med. Tycker det varit bra att maila varandra avtal och kommentarer, det är lättare att tänka efter och inte förivra sig när dialogen sker skriftligt. Till avtalet bifogas besiktningsprotokollet och intyg på vaccinationerna och de tester som genomförts i katteriet.
Och så har jag
sågat en öppning i en HOL-möbel och ställt en tredje låda där med kattströ (se tidigare inlägg),
köpt en halvliter fryst nötblod, tinat i kylskåp och fryst om till små "iskuber" i isformar (hmm bäst att varna om någon vill ha is i glaset….),
köpt en köksvåg (äntligen),
köpt en sele och en matskål, samma sorter som jag har till Simon och Saga,
köpt en aktiveringsboll, samt fixat glasburkar, äggkartong och klurig kub även till Sindra,
fått ungefär en liter vanlig finkornig kattsand att blanda i lådorna första tiden, så Sindra lättare accepterar dem (tack snälla granne!).
Nu saknas bara Sindra! Hon blev besiktigad idag utan andra anmärkningar än det allmänna omdömet "Mycket vacker och trevlig kattflicka". ❤️
Även här är förberett för hämtandet av Nell i morgon. Kvar är bara att klippa klorna på Hubbe. Sen återstår bara väntan :). Skickade ett medelande till dig nyss men osäker på om jag lyckades få iväg det. Så har du inte fått något kan du väl skriva det så ska jag prova igen.
Vad gör man inte för ens lilla kattunge. HERREGUD! Curlingmatte, det är det nya ordet för oss som drömmer om vår kattunge dag in och ut.
Björksätter och Burmamys, det ska bli så kul att följa era små. Jag hoppas att Hubbe kommer att bli glad och må riktigt bra igen och att Saga och Simon tar till sig lilla Sindra fort som bara den. Alla mina goda energier skickar jag er. 😃 ❤️
// Nalle Puh//
#81 nu har jag sett och svarat! 😃 Jättebra att du tar upp detta med kattungebarf, så jag lägger in det här med.
#82 ja eller hur?😂
Det är några saker som skiljer lite mellan kattungens behov och den vuxna kattens. Jag kommer ju att barfa Sindra, men den första tiden kommer hon att få lite specialbarf för kiddies:
·
lite mer ben eller kalcium (minst 10% gärna typ 12-15%), vilket antagligen betyder att hon kan äta nästan lika mycket ben som Saga men jag har även benmjöl hemma om det är läskigt att tugga ben
lite mindre lever eftersom kattungar är känsligare för A-vitaminförgiftning, och helst nötlever som innehåller mer koppar än kycklinglever (ge 3-5% lever men max 5%), Sindra får alltså lite mindre bitar och endast av nötlevern
lite mer rött kött, gärna minst 50% rött kött för att tillgodose behov av zink (men jag ger redan 50% rött kött så ingen skillnad där
lite mer blod, ge 5% blod i kosten för att täcka upp natrium och järn
gärna kycklinghjärta som innehåller mer zink än t ex grishjärta
lite mer fett, gärna omkring 30% fett i kosten och då är det bra att ge äggula, kycklingskinn och lax för att tillgodose alla fettsyrorna, alltså kommer Sindra att få extra lax och fett ett par gånger i veckan
lite mer jod (minst 600 mikrogram per kg mat dvs ett kryddmått kelp räcker)
Tack grandma!🌺❤️
Det ska bli kul att följa dig Burmamys och hoppas att man får följa Nell också. Hon är ju riktigt söt. Godis! =)
Tack så mycket!😘
Såklart Simon och Saga kommer att älska att få en lillasyster! Sedan kanske det kommer vara en del spott och fräs i början men det kommer gå över fort. Det är lättare att sammanföra en kattunge med vuxna katter, det är sällan några problem.
Tack så mycket för uppmuntran! 😃❤
Så idag var det dags!
Först åkte vi till utställningen med Sindra och hennes syskon Princessa och Pink Floyd. Vi var där i god tid och hann sitta och titta en stund innan det var dags för bedömning. Måste säga att jag är förvånad över hur mycket de vuxit sedan jag var där i januari! Flickorna väger ungefär två kilo vardera och brorsan Pink Floyd nästan tre kilo! Kattungarna skötte sig fint under bedömningen, och alla papper blev granskade. Domarna såg ju nöjda ut men resultatet skickas per post så vi vet inte hur de bedömt.
Jag hade tagit med mig Sagas bur för att Sindra skulle få en möjlighet att vänja sig lite vid deras dofter, så Sindra satt i Sagas bur under vårt besök på utställningen.
Efter utställningen ordnade vi med papper m.m. och sedan åkte jag hem med Sindra. Jag tror Sindra sov hela vägen hem för hon var alldeles tyst.😍
Så roligt och vad söt hon är den lilla. Spännande med bedömningarna,
// Nalle Puh//