Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 1378 ggr
Björksätter
4

Nu är Nell här ☺

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hämtade vi Nell i Bålsta. Hon sov nästan hela vägen hem till Norrköping, det var först på slutet som hon pep lite och visade att hon gärna kom ur buren. Hemma så släppte vi ut henne I gästrummet. Lite läskigt var det med allt nytt men hon smög runt och utforskade allt, hittade toalådan och använde den. Hubbe verkade inte fatta att det var nån med utan var mest väldigt störd över att dörrarna var stängda. De var först när Nell var på andra sidan dörren samtidigt som han koppla. Då blev det stora svansar på bägge. I natt har min sambo sovit med Nell och jag med Hubbe. Hubbe har med jämna mellanrum beklagat sig högljutt över de stängda dörrarna så nattsömnen har inte varit helt god. Nell hade lite svårt att koppla av först men när hon fick sova på armen mot bar hud, då blev allt bra. I dag har vi lekt en massa och myst en massa, hon är en väldigt kelig katt som vill vara nära. Som ni ser på bilden så har hon spelat på paddan, det var hon jätteduktig på. Vi har fått turas om att vara sällskap till henne för när hon varit ensam har hon högljutt beklagat sig. Även Hubbe har klagat utan sällskap så vi har haft fullt upp. Dock fick de klara sig en stund så vi kunde gå en promenad och njuta av det underbart vackra vädret. På eftermiddagen tyckte vi det var dags med kompostgaller istället för stängd dörr. Hubbe blev inte glad att se henne. Hon sprang glatt fram till gallret för att hälsa och Hubbe fräste och morrade på henne så hon blev rädd. Gallret får vara kvar ändå. Hubbe är där med jämna mellanrum och spanar och ser han henne nära så fräser och morrar han. Hon håller sig på behörigt avstånd. De får ha det såhär ett tag nu tills Hubbe verkar tycka det är ok med henne. Han har dock tillbringat mycket tid i utegården och solat idag samt att vi lekt en del så han tar det ändå rätt bra tycker jag. Tyvärr får jag bara in en bild från mobilen.

Björksätter
5

Så här har Hubbe suttit en del idag. Nell har två rum att vara i så hon kan komma undan och inte synas.

Björksätter
5

Nell är inte helt nöjd med att vara bakom galler hon heller. Hon försökte komma ut till oss när vi åt kvällsmat. Hubbe var ute så då går hon fram till gallret.

Dimocarpus
0

Åh, vilken vacker katt! Grattis till dig också! Det ska bli kul att följa Nell och Hubbe.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

kara_murray
0

Vilken liten sötnos! Grattis !! Det kommer nog ta någon dag innan han vant sig vid nykomlingen men det kommer gå jättebra !!

grandma
0

Äntligen har ni fått hem lilla Nell. Hon är jättesöt och Hubbe upptäcker det nog också i sinom tid, 😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Björksätter
5

Hubbe har idag meddelat att han tänker flytta hemifrån 😉. Den där lilla inkräktare har inget här att göra! Skämt o sido, vid lunch idag la jag lugnande droppar i nacken på honom för han kunde verkligen inte koppla av, mycket "gammalt" beteende kom tillbaka. Det resulterade i ett antal timmars utslagen sömn, han kom inte ens till maten och det gör han alltid. Tror inte han sovit mycket i natt alls, han har inte sovit hos mig iaf och kattluckan till gården har smällt många gånger. Jag tänkte det här kommer ta lång tid innan han accepterar men nu ikväll har han spanat på henne utan att morra så det kanske inte behöver ta evigheter iaf. Nell har levt loppan för fullt idag. Hon vill inte vara instängd när vi är utanför. Som ni ser på bilden är hon duktig på att klättra, och trilla ner. Men påt igen bara, vet inte hur många gånger hon klättrat där idag. Jag har lyckats hitta en riktigt rolig leksak oxå, tror den heter flyer (metalltråd med några pappbitar i änden som flyger runt ostrukturerat när man petar på den). Hon har lekt så hon blivit anfådd. Och förhoppningsvis lite trött. Hon väckte sambon 5 i morse 😂. I natt är det min tur att sova där för sambon vill sova hela natten. Men hon är underbar och så gosig!

Björksätter
1

Bild på henne och roliga leksaken.

Björksätter
4

Fast hon har ju sovit en hel del med och inte bara lekt :).

Björksätter
3

Leksaksbilden verkade inte komma med.

burmamys
1

Åh vad roligt att läsa, och vilka underbara bilder!😃 Fullt förståeligt om Hubbe är lite upprörd nu innan de hunnit lära känna varandra, och om han ändå kan gå förbi utan att morra så är det definitivt på väg åt rätt håll.  Hon är verkligen supersöt och ser så mjuk och go ut! 😍

grandma
0

Hahaha hon är verkligen fena på att klättra.  Roligt att läsa om era ungar nu. 

😃

// Nalle Puh// 

Björksätter
0

Det går framåt. Idag har Hubbe och Nell lekt genom gallret. Nell har övat attack på honom och han har sprungit en bit varje gång och sen vänt tillbaka för att vänta på nästa. Så på fredag släpper vi ihop troligen, vi vill vara hemma när de är tillsammans i början. Just nu är jag på två jobbdagar i sthlm.

Björksätter
5
burmamys
0

Åh vad härligt! Ska bli spännande att följa! 😃❤

Gelememos
0

Haha vilka härliga bilder! Bell är ju otroligt söt!

Björksätter
1

I går släppte vi ihop Nell och Hubbe. Det gick strålande. De ägnade kvällen åt lek nästan hela tiden, jagandes varandra genom huset. Lite vila emellanåt och Hubbe gick ut en stund ibland med. Men inga sura miner mer än en gång när Nell låg i mitt knä och Hubbe tänkte ligga där med. Då var Hubbe sur på henne men lösningen blev att bägge fick gå ner på golvet. I natt har Hubbe sovit i vår säng och Nell på klöspelaren. Hubbe har oxå under natten lyckats ta sig igenom det lilla hålet vi gjort i en papplåda för att kunna mata Nell där. Så en hel skål torrfoder har han lyckats äta. Sin egen frukost vill han inte ha och han ligger och sover rätt utslagen, paltkoma antagligen. Förhoppningsvis blir han inte sjuk av maten. Vi får fortsätta klura under dagen på en bra lösning att kunna mara Nell utan att Hubbe kommer åt. Tanken är att fasa över Nell på barf men hon har varit lite dålig i magen så hon får äta det hon är van med några månader innan vi börjar med barf. Nell är en liten ligist, hon tuggar på allt. Vi kommer inte ha våra perisensnören speciellt länge till. Leksakerna som hängde på klöspelarna hänger inte kvar. Tyvärr är hon lite väl intresserad av sladdar med men förhoppningsvis låter hon bli att tugga på dem. Hon är full av upptåg hela tiden. Hubbe kommer bli smal som en räka. Men hon är bedårande söt och charmig så hon kommer undan med sitt bus.

Björksätter
0
Björksätter
2

Här sitter Nell med en tråd framför sig som det hängt fjärilar på.

burmamys
0

Åh vad roligt att det går så bra! 😃 Tror också att Hubbe kommer få fin motion med denna busiga lilla tjej att leka med!😉

En möjlighet med maten är kanske att låta Nell? äta i eget rum (om ni sätter upp kompostgallret) under dagen då ni är på jobbet Då får de umgås när ni är hemma, tills Nell blivit så stor att hon bara behöver äta tre gånger om dagen.

Björksätter
1

Ja, det får bli sista utvägen. Nu har vi gjort om hålet i lådan så Hubbe inte ska komma in. Får se om vi lyckades. Han har än så länge inte rört sig från sängen.

grandma
0

Jag skulle inte separera dem hela dagarna när ni är borta. Det finns chipstyrda kattluckor som man ställer in på Nells chip så att bara hon kommer in. De kan man rigga upp genom att t.ex göra hål i en sån där Ikeapall som Burmamys gjort om till kattoalett.  Denna dyra t.ex men det finns andra. https://www.arkenzoo.se/petporte-kattlucka-med-chip-032506-6

Denna hade vi ett tag. Elsa lyckades dock skrämma bort Cupcake från den så jag sålde den på begagnade kattleksaker på FB -http://www.supercat.se/kattmatskalar/microchip-pet-feeder.html?gclid=CjwKEAiApOq2BRDoo8SVjZHV7TkSJABLe2iDE8zW9P8r-XBwSqfRb0fbYpPLeXFAljB3UWrSyX_X2BoCt9zw_wcB

Nu hittade jag den jag menade.  http://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat_kattluckor/kattluckor_dorrar/kattluckor_for_microchip/250994?gclid=CjwKEAiApOq2BRDoo8SVjZHV7TkSJABLe2iDmhQsMqzxDWKQ_Rd7QqvbP1UDIibcOI85neMccZwGUBoCST3w_wcB

// Nalle Puh// 

grandma
0

Angående att dina bilder hamnar på sned. Medarbetarna kan gå in och vända på dem men annars kan du göra det själv innan du lägger in den om du går in via datorn.

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Verkar som att Hubbe fått rejält paltkoma!😚 chipsläsande matlåda låter som en jättebra idé!😃 Hmm kan jag vända bilderna rätt? Kan kolla nästa gång jag sitter vid datorn, har dock aldrig försökt förut. Kanske Sarah vet hur man gör? Eller vet du, grandma?

Björksätter
1

Bilder och jag på detta forum hänger inte ihop. Glad att jag får in nån bild överhuvudtaget :). Men det vore ju bra om admin kan vända på dem. Sitter sällan vid datorn, använder mest telefonen. Tror vi lyckats få till hålet i rätt storlek nu, dock får Nell inte växa för mycket, då blir det svårt. Ska kolla på luckor, det var en bra idé. Hubbe har äntligen ätit lite mat efter att först spytt slem några gånger. Han är typ bakfull tror jag. Nell får leka själv, han sover. Men leka själv är hon bra på, just nu rusar hon fram och tillbaka med en tygmus som hon "fångat". Mycket stolt och nöjd :). De har sovit ihop några timmar och Hubbe har tvättat lite på Nell med så de verkar bli bra kompisar.

Björksätter
1

Och så kom inte bilden med.

Björksätter
1

Upp och ner, det var spännande :)

grandma
0

😂 Ja du är inte så haj på det där.   😂  Man får sig ett gott skratt här inne ibland. Tror Sarah kan vända dem.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

Jag kan inte rotera bilden i inlägget, när man sparar ner den så är den rättvänd men när jag försöker ladda upp den igen så hamnar den upp o ner

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
0

man måste nog göra om den i datorn för att det ska fungera. I windows kan man vända på bilderna

// Nalle Puh// 

Denna kommentar har tagits bort.
grandma
0

😂😂😂

// Nalle Puh// 

Björksätter
1

Går ju bra det här :) Tror det är nått med mig och forumet. Brukar inte ha problem med bilder i vanliga fall. Tack för att ni försöker iaf :)

grandma
0

😃>men det funkar ju ibland för dig. vinklar du kameran?

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

#29 Vända på bilderna här på iFokus när du gör inlägg? 
Och som jag skrev ovan, bilden är rättvänd med vänds av någon anledning när den laddas upp på ifokus

Alchymist
1

Ha 

Björksätter
0

När jag laddar upp från telefonen kan jag bara lägga in en bild och jag kan inte göra något med bilden, den blir som den blir. Från datorn kan jag lägga in flera bilder i samma inlägg men redigera dem kan jag inte se att jag kan göra. Har en samsungtelefon. Ni får nog stå ut med mina konstiga bilder eller oxå får jag avstå att lägga in :).

Björksätter
0

#35 Du lyckades :)

grandma
0

# Sarah, tidigare har ni vänt på bilder åt mig som hamnade upp och ner. D.v.s för några år sedan. Kan du ta bort det upp-och nervända inlägget som jag gjorde.

Och hur gjorde Alchymist då?? 😃

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

#38 Jag har tagit bort ditt inlägg högre upp
Då, för några år sen, såg det inte ut på samma sätt som nu när man postade inlägg

Björksätter
1

Idag har vi varit på utflykt till veterinären. Hubbe mår inte bra efter hans intag av torrfoder. Han har legat hela helgen och spytt slem med jämna mellanrum. Som tur var är det inte så illa. Röntgen och prover ser bra ut. Troligen har han inflammation i magsäck och irriterade tarmar. Det var ju kycklingsmak på maten och det är ju det vi tror han är allergisk mot. Vet tror att det är allergin som ställt till det. Så nu gäller det att se till att han inte får i sig någon mer av Nells mat och bara äter sin älg. Han ska få lite magtarmbalans oxå. Jag ville inte lämna Nell ensam hemma helt själv sån fick följa med. I början gick det bra men sen tröttna hon. Så hon ägnade tiden åt att försöka gräva sig ur buren och bita sig genom gallret. En stund hade jag henne knä men hon blev så sprattlig efter ett tag så hon fick gå in igen. Lite miljöträning blev det iaf. Det har gått jättebra med dem och trots att Hubbe har varit dålig har han varit snäll med henne.

burmamys
2

Stackars Hubbe, tänk om det gick att förklara för honom varför han inte ska äta Nells torrisar…!😉 Låter jättebra att de trivs så bra tillsammans, jag tror Hubbe är en riktigt snäll och mjuk kille som redan nu tycker det är mysigt att få en liten kompis!😍 Att de fick besöka veterinären tillsammans bidrar ju också till sammanhållningen.

Björksätter
1

Så här ser det ut just nu, de sover gosigt tillsammans. Kan dock ändras till lite tjafs när Hubbe tvättat för länge på Nell eller när det börjar klia i tassarna på Nell så hon måste busa lite. Hubbe surar ut på henne när hon ligger på nån plats där han vill ligga, då biter han henne. Men förutom det så går det väldigt bra. Hubbes allergireaktion håller på att avta. Han är nästan åter i normalenergi och hans hesa jamande börjar återfå rätt stämma. Dock kliar det så han putsar magen en hel del igen. Men det går åt rätt håll. Sambon har försökt med: jag lovar att aldrig mer äta Nells mat, tassen upp Hubbe, jag lovar … Hubbe höll inte löftet, han försökte ta sig in i hennes låda igår natt igen. Denna gång gick han bet och vi har barikaderat lådan ännu mer. Nell håller på att lära sig rutinerna och Hubbe lär henne allt han kan, även olaterna ;). Så nu gnäller de bägge två när Hubbe ska få sin mat. Jag är inte helt säker på att Nell vet varför hon jamar dock :).

grandma
0

Men åh så mysigt de verkar ha det. Ja det värsta med olaterna är att de små har sån enorm inlärningsförmåga. 😃 Men qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq1q oj där skrev Cupcake lite också.  Ja även de små kan lära ut hyss till de stora.

// Nalle Puh// 

Björksätter
0

Cupcake är duktigt på datorn 😉

burmamys
1

Såå skönt att det går åt rätt håll!❤️ Hubbe kommer säkert lära Nell en massa hyss, att gnälla i kör vid matdags är ju bara hjälpsamt…?😉

kara_murray
0

Stackars Hubbe.. Men kul att se att de kommer överens med varandra nu.

Björksätter
1

Idag har vi haft besök av grannbarnen 4 och 6 år gamla. Hubbe tycker väldigt mycket om barn och satt i hallen och väntade på att de skulle klä av sig och komma in. Nell tyckte först att det var lite läskigt men när de började springa runt med snören kunde hon inte motstå att vara med. 1 timme lekte de och gosade med katterna. Bar runt dem och låg i sängen och klappade eller for runt med snören och vippor. Alla fyra verkade ha lika roligt. Jag är så ovan med barnkära katter, alla katter jag haft tidigare har gått och gömt sig när vi fått besök av barn. Så kul att se Hubbe som verkligen uppskattar barnen och är så snäll med dem. Även om de är lite jobbiga så finner han sig i att bli buren och klappade på utan att göra några markeringar. Nell var snäll hon med men nått litet riv blev det ändå. Tror dock det var när de höll fel i leksakerna. Nu ligger båda katterna utslagna och sover.

Dimocarpus
1

Åh. vad fina de är…. Nell är verkligen superfin. Hennes päls ser så härlig ut. Hubbe ser mer gosig ut. 😍

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Härligt att läsa om hur fin Hubbe och Nell är med barn! 😊 Jag tycker det är jätteroligt att vi fått hem varsin kattunge samtidigt så vi kan jämföra hur de är och anpassar sig till sin nya kompis/ kompisar. Visst är Nell exakt en månad yngre än Sindra, dvs hon är född 21 november? Nell är verkligen jättefin, tror ni fått en tjej som passar jättebra med Hubbe! De är så söta när de sover tillsammans. ❤

Björksätter
1

Ja, Nell är född 21 nov så en månad yngre. Det är jättekul att vi fått dem samtidigt, som sagt roligt att jämföra :). De har funnit varandra och jag tycker de är ganska lika även om Nell förstås har ungdomsenergi som Hubbe inte har. Tror de är ett perfekt par! Dina tre verkar oxå ha funnit varandra.

grandma
0

Åh vilka gosproppar! Jag är jätteglad för er skull, framförallt för Hubbes. 😃

// Nalle Puh// 

Sarah-S
1

Så roligt att se att det går så bra för era kattungar

Den bästa leksak en burma kan ha är ett barn 😍

Gelememos
0

Åh, vilka mysproppar. Vad härligt att det går så bra! Håller med om det som Sarah skriver. Dora älskar sin lillmatte som snart fyller 3 år. Hon följer henne överallt. När lillmatte är tråkig (alltså visar Dora för lite uppmärksamhet) så tvångsbuffar hon henne för att få lite gos :P