Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 695 ggr
burmamys
7

Sindra tar över!

Måste säga att jag är lite förvånad över hur kaxig Sindra är. Trodde ju att kattungen skulle vara nr 3 i rangordningen, ett tag i alla fall…?🤔  

Det verkar inte gälla Sindra, hon travar in och tar över till synes helt orädd!😂Simon och Saga är så snälla och låter henne göra som hon vill i de flesta situationer, och är väldigt milda när de säger ifrån. Trodde att Sindra skulle bli satt på plats ibland när hon t ex försöker sno de andras mat, men de bara ställer sig över skålen och slår ut med tassen mot Sindra. 

Numera stänger jag in Sindra i gästrummet medan jag förbereder maten, och sedan stannar jag kvar tills alla ätit färdigt. Saga blir stressad annars av att Sindra skriker och piper och hoppar upp på bänken för att sno mat medan jag gör i ordning.

Om Sindra blir klar först brukar hon också försöka sno deras mat, men inte för att hon är hungrig för om jag erbjuder mer i hennes egen skål så vill hon inte ha. Så jag stannar tills alla ätit klart och då går det bra! Sindra äter endast barf nu, och tuggar på kycklingvingen utan några problem. Hon äter redan lika mycket som Simon, snart mer… Simon brukar alltid gå ett varv efter att alla ätit klart och slicka matskålarna, så de är väldigt lätta att diska numera!👍

När Simon och Saga ligger och myser brukar Sindra tränga sig emellan och då låter de henne mysa i hög med dem.😍 Ibland kan Sindra ta det lugnt och låta dem mysa, men typ 8 gånger av 10 vill hon vara med! Och då placerar hon sig alltid i mitten! 😂

Det verkar som att alla katterna tvättar alla, har inte märkt om någon har större rättigheter där. I soffan blir det lätt att de hamnar på rad och någon hamnar lite utanför, men det är lika ofta Saga som Simon, men aldrig Sindra.

Sindra har kol på kameran också!🙂

Sindra tar över direkt när jag försöker leka med Saga eller Simon!

Tar bara någon minut så har till och med Saga flytt fältet och Sindra har vippan för sig själv! Detta trots att Saga älskar att leka…!🤔

Lektid med Saga eller Simon förutsätter numera att jag leker med Sindra så hon blir trött och sedan stänger in henne medan jag leker med de andra. 

Balkongen är en plats där katterna både vilar och kollar utsikten med dess ljud och dofter, leker och utforskar gömda vrår. Simon och Saga satt på hyllan igår och kollade utsikten.❤️

Självklart var Sindra snart där och störde!😂

Gissa hur det gick…

Sindra också väldigt snäll, kanske för att hon inte har behövt bråka för att få som hon vill. Men hon kastar sig in i situationer med stor pondus och självklarhet!!😃

En liten stund senare tog hon utsiktspallen i besittning! Kollade in omgivningarna åt alla håll och såg ut att njuta. Det finns nog inga faror eller sorger i världen om man frågar Sindra!🙂

Brukar fyra-fem månaders kattungar vara såhär kaxiga?🤔

Aleya
1

Vad söt och bad kul

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Dimocarpus
1

Vad roligt ni verkar ha det…. Ni verkar vara en fridfull familj fylld med harmoni, kärlek och bus 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
3

Tack ❤ Ja vi har det jätteroligt!😊 Men hade ju inte räknat med att få en så modig och självsäker kattunge som bara tar över här hemma. Kan inte låta bli att undra om det finns en koppling till att hennes mamma är en tuff thailändsk katt (som inte avlats att vara mild i temperamentet)?

Björksätter
1

Nell har inte tagit över här men hon försöker iaf få Hubbes sovplatser ibland. Men lika ofta är det tvärtom, Hubbe som tar hennes sovplats. De sover mycket tillsammans med. Känner igen det där med leken dock. Går nästan inte att leka med Hubbe längre. Nell kastar sig in i leken och antingen så backar Hubbe eller också blir han sur och biter henne. Om vi leker med Nell i ett rum och försöker leka med Hubbe i ett annat så kan han inte koncentrera sig på sin lek utan måste hålla koll på vad Nell gör. Men än så länge är Hubbe boss här. Nell fattar inte det där med barf, hon kollar Hubbes matskål men verkar inte anse att det han har är ätbart. Han kör inte bort henne heller så hon skulle nog kunna sno om hon ville.

burmamys
0

Så bra att Hubbe får vara nr 1, skulle tro att det är lugnare för en kille som är känslig för stress.😊 Han är kanske också en lite mer dominant kille än vad Simon och Saga är? Kanske lättare att leka med dem en och en (och i olika rum) så Hubbe kan studera henne från dörrspringan? Och få all uppmärksamhet när det blir hans tur?😃 Har ni börjat låta Nell smaka på barf? Skulle tro att Hubbe börjar vakta sin mat mer om Nell verkligen snodde av honom några gånger.😉

Björksätter
1

Nej, vi har inte låtit henne smaka barf än. Vi håller på att få över henne på blötmat igen. Hon blev ju dålig i magen en sväng så vi fick ta bort blötmaten för den kom upp. Nu får hon 4 mindre mål blötmat om dagen igen så snart är vi uppe i full ranson. Får ta det lugnt så magen inte kraschar igen. Om några veckor kan vi nog börja blanda lite kött i blötmaten.

grandma
1

Jag som haft två kattungar har upplevt att båda tagit över när de kom och den vuxna katten som backat. När Cupcake gjorde det som liten trodde jag det berodde på att Onyx var en sån mild och vänlig katt. Cupcake är ju rätt tuff. När vi sen fick hem Elsa för drygt ett år sedan så var det samma sak där. Cupcake backade. Nu är ju Elsa en stor och klumpig katt med noll kroppskännedom eller kontroll så Cupcake flyr när det gäller lek med vippor eller annat kul. Elsa är som en tankvagn och då får jag stänga  in mig med Cupcake så att hon också får leka av sig. Efter ett tag sätter Elsa igång och vrålar (med stora bokstäver) och till slut så går Cupcake fram och vill att vi ska öppna dörren. Sen sitter hon och tittar när Elsa leker.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2

Kattungar har alltid företräde är min erfarenhet, och de kan vara "kattungar" länge så vida det inte kommer in en yngre i flocken

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
1

Aha, då är det alltså ingenting ovanligt i att den lilla bara går in och tar över? Skönt att få ta del av era erfarenheter, då antar jag att hon beter sig som en helt normal nyfiken och busig burmaunge! 😁 Har nog läst för många trådar på andra kattsidor om skygga små kattungar som får stryk av äldre katt-tanter och kattfarbröder som känner sig hotade när det dyker upp en nykomling. Alltid spännande att lära sig något nytt! 😊

Gelememos
1

Jag upplevde precis samma sak med min Dora när hon var kattunge. Hon var klart mycket kaxigare än Tone och totalt orädd när vi fick hem henne, haha. Jag trodde att det berodde på att hon var Burma. Tone gav henne dock några snytingar och mycket fräs den första tiden. Så det gick inte alls lika smidigt här som för dina katter. Tone är ju född i det vilda och har ju haft en helt annan uppväxt än Dora. Drygt 1 år senare är Dora fortfarande den som stjäl Tones sovplats och oftast tar initiativ till kattbrottning.

burmamys
0

Tycker det är toppen att vi kan dela med oss av våra erfarenheter!🙂❤️ Du har säkert rätt i att Tones tuffare bakgrund påverkade så att hon blev misstänksam lite längre tid i början. Vi får väl vara glada att vi fått hem trygg och glada individer som gärna tar plats i familjen!