Kattmyntaeffekten
Jag har beställt tre garnmöss med kattmynta från Yrsahed här på Burma iFokus. Jag har köpt leksaker med kattmynta i för länge sedan men varken Simon eller Saga har reagerat på myntan. Det skulle ju kunna vara så att de legat länge i affärens lager så effekten har avtagit? Hur som helst vore det spännande att testa nu och se om nyproducerade garnmöss med mynta i faktiskt kan vara lite extra spännande för någon av katterna. Annars får jag göra fina leksaker av dem med snöre och pinne.
Jag öppnade brevet med garnmössen i köket, och två sekunder senare var Saga och Sindra där för att undersöka brevet de legat i. Saga bestämde genast att hon VILLE HA det där brevet…!😉

Provade att låta henne lukta lite på mössen medan de var kvar i plastpåsen, och Saga var helt klart väldigt intresserad. Hon kanske uppfattar kattmynta? Spännande! Öppnade påsen och delade ut mössen, en var så de inte skulle behöva kivas om dem.
Simon fick den gula och rosa musen. Han nosade och vred och vände på den…

Luktade väldigt noga och fastnade med blicken i fjärran och tungan ute…😂

Sindra kom också fram och nosade men Simon ville ha den för sig själv!😡

Sindra fick den som är röd och svart. Hon luktade och tuggade och myste med sin lilla mus!😍

Slutligen fick Saga den blåvita och blev alldeles tokig av lycka och rusade runt med den i munnen och svansen i en båge över ryggen!😃

Slängde sig på mattan och bet och sparkade på musen!🤪

Hoppade runt och dribblade musen framför sig, och kastade upp den i luften! 😂

Hoppade och bockade och slog volter!😮

Efter flera minuter satte hon sig på rumpan och pustade med stirrig blick. Hon såg ju hög ut! Hade ingen aning om att Saga skulle reagera så starkt…🤪

Jag passade på att avsluta lekstunden och alla katterna drog sig undan och vilade en stund. Snart låg Sindra hos Saga som välkomnade henne med en kram och så tvättade de varandra. 😍

Vågar inte ha myntamössen i deras leksakskorg nu när Saga blir så till sig, så de får bli en extra rolig leksak jag tar fram då och då för att liva upp och belöna lite extra. Tack Yrsa för de fina mössen!🌺
Undrar såklart om ni känner igen era katter i mina katters reaktioner! Hur brukar era katter reagera på kattmynta?🤔
Min gamla huskatt Myran blev hög som ett hus och kom nån annan i närheten spöade hon på dem. Hon dräglade och rullade runt. Jag brukade strö ut lite på en klösmatta jag hade och på klöspelaren. Jag strödde dock i olika rum för att undvika slagsmål. Hon fick tag i förpackningen en gång och suttade sönder den till en blöt massa. De andra katterna har oxå varit förtjusta i kattmynta men ingen lika mycket som Myran. Hubbe har en tygtub med mynta i som han brukar sparka på och bolla runt med.
jag blev väldigt glad att se att dem gillade mössem.
jag gör möss till de som vill köpa, man kan välja färg toviga eller slätta.
ni som är uppfödare kan köpa och skicka med era kattungar när de flyttar
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
#1 haha låter som att din Myran var ännu mer påverkad av kattmyntans drogliknande effekter! Smart att strö lite på klöspelaren. Jag har märkt att Saga är mer leksugen när jag tar fram en vippa nu (och mindre artig när Sindra kommer flygande och vill ta över), antagligen för att den fått doft från kattmyntamössen i samma låda.
#2 ja visst är det härligt att glädja de små busfröna? Jag är jättenöjd med myntamössen, de är så fina och katterna blev ju riktigt glada!🙂 Varifrån beställer du kattmyntan?