Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1491 ggr
ilga
5

Vad är rätt burmalook ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är rätt Burmalook?

Burman skall ha en sned övre ögonlinje medan den undre skall vara rundad. Många burmor idag tycks ha litet för runda ögon och i och med det har en del domarna problem att identifiera vad som egentligen är burmalooken. Kanske just nya domare som av förklarliga skäl ännu inte har sett så många burmor.

Bifogar några bilder som illustrerar vad jag menar.

ilga
5

Ännu en bild på rätt look, med sned överlinje och rundad undre linje av ögonen.

Björksätter
1

Vad kul att se vilken skillnad det kan vara. Jag är ju ny på burma så det här var ny kunskap för mig. Tittade genast på bilder av mina två och kan konstatera att Hubbe har helt rätt look, han har sned överlinje och rundad under och därmed den tydliga burmalooken. Nell är ju kattunge än men tror hon har lite mer rundade ögon, svårt att avgöra hon ser mest söt ut hela tiden :). Men om jag tittar på bilder så är nog överlinjen på ögat lite för rund även om den inte är rund. Kul att lära sig något nytt!

yrsahed
1

Och inte tala om kroppen

idag så är vissa burmer för compakt och de ska inte vara det. för då ser de tunga ut. men burman ska se lätt ut och då måste den vara "lång smal"

så burman idag har förändras till det sämre. önskar vi kunde få tillbaks den gamla burman.

och det är bara domarna såm kan stoppa denna utveckling som finns på burman idag.

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

grandma
2

Jag hade precis för mig att burman ska ha en rak överlinje. " Jag fullkomligt älskar när jag får en med korrekt överlinje, det vill säga rak" skriver domare och tidigare burmauppfödare, Glenn Sjöbom i tidningen Våra Katter. Tycker jag har läst och hört det på annat håll också.  Det säger ju de flesta domare också vid de bedömningar jag har lyssnat på. Har de fel? Jag kan hålla med om att många idag har väldigt runda ögon. Vilket det blir när domarna vill ha högre topp på huvudet som  ju drar upp överlinjen, Det går inte att få båda delarna riktigt, hög topp och rak överlinje. Tycker det är svårt att diskutera burmans utseende förr och nu för jag tycker det fanns ruskigt fula burmor då med  och dessutom mer inavlade så att många såg ut som de var klonade.  Här skriver ju nästan bara sällskapsköpare och säkert är många intresserade av burmans historia men lite trist blir det om  vi ska börja gnälla här över hur mycket bättre det var förr.  😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

ilga
2

" The top of the line of the Eyes is straight with a slight oriental slant towards the nose, the lower line is being rounded" för att citera Fife standard av burma.

Jag poängterade just att ögat skall ha en sned linje nedåt nosen på orientaliskt sätt då många glömmer att påpeka just detta. Bara att det skall vara en rak överlinje, vilket i och för sig är korrekt.

Sarah-S
1

Den här katten är burmalook för mig. I övrigt mycket lite att anmärka på men såklart kunde ögonfärgen vara bättre. Mitt ideal sen jag fick köpa henne.

Jag tycker snarare att burma går mot att bli små, inte för stora/kompakta.
 Burma ska vara en mediumstor ras, och jag personligen tycker att honorna ska ligga på ca 3,5kg och hanarna uppåt 5+kg

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
5

Intressant diskussion om burmans utseende, måste erkänna att jag har saknat det lite. Är ju varken uppfödare eller van utställare, men är själv extra förtjust i de typiska ögonen med rundad undre linje och rak övre linje med orientalisk slant in mot ögonvrån. Tycker både Ilgas katt i #1 och Sarahs katt i #6 har riktigt fina ögon. 

Jag läste också Glenns text i Våra katter som grandma hänvisar till, och det verkar logiskt att det finns ett samband mellan hög panna och lite för runda ögon. Det kanske också innebär att det är svårt att kombinera fantastiska burmaögon med stark profil och hög panna? Personligen tycker jag (som amatör) att en alltför hög panna gör att katten påminner lite om brittiskt korthår, så om jag måste välja då föredrar en burma med halvbra profil (ska ju ändå vara ett stop dvs tydlig brytning mellan nosrygg och panna) där höjdskillnaden mellan nosrygg och panna inte är så stor, och riktigt fina grymma ögon, än tvärtom hög profil men runda ögon. Alltför klotrunda ögon har också en tendens att få katten att se förvånad ut, och det tycker jag förtar mycket av burmans look.

Men jag är ju bara en glad amatör, och har förstått att det finns lite olika preferenser, trots att samma standard refereras. Olika personer betonar olika detaljer lite mer, eller hur? Det gäller nog både uppfödare, domare och utställare.

Ytterligare två punkter som jag personligen är särskilt förtjust i hos burma är den eleganta men muskulösa kroppen och den fantastiska silkiga, korta och tätliggande pälsen. Jag har också uppfattat det som att burman ska vara medelstor och välmusklad, inte liten och nätt. Och burmans päls är den finaste jag upplevt, det är verkligen en njutning att smeka den svala, korta, silkiga pälsen och enormt skönt att den i min erfarenhet fäller minimalt och inte heller behöver någon pälsvård. 

Jag måste bara tillägga att jag är mycket positivt överraskad av Sindras päls! Av de tre så har Sindra den kortaste, mest tätliggande pälsen, och den är lika silkeslen som både Simon och Sagas päls. Hennes mammas päls är silkig men inte lika mjuk och något lång, och hennes pappas päls är mjuk och kort men inte så silkig. Sindra har verkligen haft tur där!

Arbetet med att få fram rastypiska och vackra katter är såklart en spännande och rolig utmaning, men ännu viktigare är såklart att de katter som avlas fram är friska, och sociala, nyfikna och aktiva. Med tanke på burmans begränsade genetiska variation tror jag att det ibland är nödvändigt att låta kravet på det perfekta utseendet stå tillbaka lite för att säkerställa att katterna i första hand alltid är friska. 

Jag hoppas iallafall att den grymma looken med de speciella ögonen får fortsätta vara en prioriterad del av burmans utseende!👍

burmamys
6

Kan inte låta bli nu att lägga in en bild på Saga där jag tycker hon är väldigt fin och iallafall ganska utställningssnygg! 🙂

grandma
1

Ja Stjärnviks Aristocat Cinderella som ägs av Sarah är för mig burman No One. Hon har den där riktiga surlooken som tyvärr inte alla med rak lite snedställd överlinje har. De ser inte så grymma ut även om de är snygga ändå. Sen tycker jag att helheten är viktig.  En burma som bara ser grym ut men är lite sisådär  för övrigt vet jag inte om jag tycker ska premieras. Ella har allt, looken, kroppen och temperamentet kan nog många avundas även de som tycker de har mysiga burmor.. Jag vill bara ha en sån katt. 😃

Jag vill också tillägga att om någon tyckte mitt förra inlägg var otrevligt så var det inte min mening. ❤️

// Nalle Puh// 

Sarah-S
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#7 Det är inte alltid ögonformen försämras av en bra top

grandma
1

Jag glömde att tillägga att Saga är jättefin på bilden. Hon ser lite högdragen ut där hon ligger.

// Nalle Puh// 

burmamys
1

#10 hon är verkligen jättevacker!😃 Härligt när man får helheten, både ögon, profil, m.m. Min fundering var dock om det finns ett samband mellan profil och ögonform som gör att det är lite extra svårt att samtidigt få både perfekt ögonform och perfekt profil? #11 tack så mycket! 😊❤

Sarah-S
1

#12 det tror jag inte, bara att uppfödareglömt att fokusera på båda

burmamys
0

#13 aha, okej! 🙂

TempleBar
1

Det "rigtige" burmeserlook varierer i forhold til hvilken type og hvilket forbund, man er i 🙂

Ifølge TICA's standard skal øjnene være runde og ifølge CFA's standard for burmeser (altså ikke europæisk burmeser) skal de være rundede.

Personligt synes jeg bedre og bedre om de runde øjne og den "sweet, open expression", der følger med dem - men det er jo dejligt, at der er forskellige typer til forskellig smag 😃

TempleBar
3

Og det er dette look, jeg mener med sweet, open expression.

RW SGC Securitazz Jewlzgalore

grandma
2

Ja smaken är som baken…. delad och så kommer det alltid att vara. Tänk vad trist det vore om alla tyckte likadant. 😃

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2

#15 Så länge domarna dömer enligt den standard man ställer ut för så är jag nöjd, dvs så länge inte rundade ögon premieras inom FIFè och vice versa
Jag antar att man håller sig till det förbund där standarden kommer närmast sitt personliga ideal

ilga
2

Jag borde kanske ha sagt att jag menar "Rätt look" inom Fife, vilket för mig i och för sig är självklart då jag och de flesta i Sverige och Skandinavien tillhör Fife och den standarden som föreskrivs där.

burmamys
2

Ja jag tänkte också bara på standarden inom FIFE, men det är klart att olika förbund följer olika standard!👍 Tack TempleBar för att du uppmärksammade oss på att detta!🙂 Tror som Sarah att de flesta nog håller sig till det förbund där standarden kommer närmast det personliga idealet.

Sarah-S
1

Jag tror de flesta uppfödare är väl medvetna om de olika förbundens standards och hur det påverkar utseendet Jag äger ju en contemporary burmese från CFA och den ser ju absolut inte ut som jag önskar en Burma och därför vill jag inte se den premieras på våra utställningar

TempleBar
0

Hendes øjenfacon er aldrig blevet bemærket af FIFé-dommere - heller ikke på FIFé udstillinger.

Senest er hun netop blevet bedømt på en TICA udstilling af en FIFé gæstedommer, der ved sin gennemgang af hende beskrev FIFé standardens øjenfacon, men stadig placerede hende særdeles højt og dermed må han have anset dem for at være korrekte i forhold til den standard, han bedømte efter :)

Sarah-S
2

#22 Jag tycker snarare att det är ett problem att FIFédomare inte vet hur en korrekt ögonform på burma ser ut