Hubbe och Nell
Idag är Hubbe av nån anledning på uselt humör, vi kallar honom Hubbesurgubbe. Det kan vara för att dörren till övervåningen är stängd för att vi har målat där. Hubbe accepterar inte stängda dörrar. Annars kan han blivit sur över att han inte själv fick bestämma när koppelpromenaden var slut. Jag var tvungen att avbryta för jag skulle iväg och idag ville han visst vara ute längre än vanligt. Eller oxå har han bara vaknat på fel sida. Nell har hållt sig lite lugnare än vanligt runt honom, kanske har han varit lite tuff mot henne. Hon kan inte låta bli hans svans vilket han blir lite irriterad på ibland. Helt förståeligt faktiskt, det är ju inte roligt att ha nån hängandes där hela tiden ;). Nell växer så det knakar och är för tillfället rejält överbyggd bak, lite hotrod. Hon busar och står i. Härom morgonen när jag skulle dra upp persiennen fick jag bara upp ena sidan. Nell hade lyckats, mission completed, tugga av den. Vi har haft en diskussion om snören och nu har hon vunnit ;). De kommer bra överens nu förutom ibland när Hubbe tröttnar på hennes energi. De leker en massa, främst jagalekar och de sover tillsammans på nätterna. Än så länge har hon inte fattat hur kattluckan till utegården fungerar. Jag tror Hubbe tycker det är skönt att hon inte gör det så han kan vara själv en stund. Men det är nog inte långt borta för hon sitter och tittar när han går ut och är sen framme och studerar luckan. Så snart så får han sällskap även där :). Nu ikväll har Nell fått en äggula för första gången. Vi tänkte börja införa lite barf snart. Det var konstigt först, gick den verkligen att äta? Men hon provsmakade och sen gick halva gulan i innan hon var nöjd. Hoppas nu hennes mage tycker det var ok med ägg.
Vad söta kissar du har.♡♥♡ Och stort grattis till lilla Nell♥
De ser helmysiga ut där de ligger tillsammans. Mina katter klarar inte heller stängda dörrar. I alla fall inte den till sovrummet eller badrummet. De krafsar sönder den och sitter och skriker.
Angående maten så är det ju långsam invänjning som gäller men det vet ni redan. Min Elsa har ju en väldigt känslig mage men nu helbarfar vi och det känns så himla bra. Hon har gått ner lite och Cupcake har gått upp vilket är rätt håll åt dem båda. 😃Det är nog skönt för Hubbe att få ha en fristad ett tag. En kattunge är ju en kattunge med allt vad det innebär i bus.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Verkligen jättemysig bild, båda är så avslappnade.😍
Stängda dörrar gillas inte av Simon heller, han går och krafsar och jamar, särskilt om jag finns på andra sidan av den stängda dörren. Toadörren och badrumsdörren är alltid stängda här och han är ju van vid det, men ibland får han ett ryck och ställer sig och krafsar och klagar ändå.😂 Saga bryr sig bara om jag är på andra sidan av den stängda dörren, och inte mer än att hon ropar på mig tills jag svarar, sen väntar hon lugnt.
Persiennsnören har, peppar, peppar, fått vara ifred än så länge!🥵
Jag tycker Nell ser så lugn och mysig ut på alla bilderna jämfört med Sindra, men skenet kanske bedrar…?😉
Skenet bedrar :). Eller hon är lugn ibland, när hon sover ;). Det är då man kan fotografera henne. Hon är dock väldigt duktig på att sysselsätta sig själv, på gott och ont. Leker mycket själv med en gul mus eller tre ihopsatta buntband, eller så hittar hon på bus, typ tuggar av saker. Sen leker ju hon och Hubbe mycket. Hon vill gärna vara med där det händer nått. På kvällarna ligger hon gärna en stund i knä oxå om nån av oss sitter still tillräckligt länge. Och peppar peppar sover hon nästan hela nätterna. Hon klarade av äggulan så nu ska jag fortsätta lite lungt och blanda lite lite kött i hennes blötmat. Hubbe och jag har varit på långpromenad idag i solskenet. Vi har varit på andra sidan vägen och gick runt hela ridbanan. Grannkatten var här på förmiddagen och Hubbe var lite upprörd över honom. Så vår promenad var på hans vägar och han tillbringade mycket tid åt att lukta på en massa ställen. Hans humör är bättre idag :). Är Sindra väldigt aktiv? Hon sover ju på några bilder ibland :).
Låter som att det är bra fart på Nell ändå, att hon bara ser sådär oskyldig och fridfull ut!😍 Kan tänka mig att det gör att hon liksom Sindra kommer undan med det mesta… 😉 (jodå, Sindra är väldigt aktiv!) Härligt för Hubbe med så lång och skön promenad! Han har verkligen fått det bra hos er! ❤ Bra att Nell åt äggula, hoppas hon kommer att tycka om kött, hjärta och lever också!😊
De ser ut at trivas bra där på fotot.
En stängd dörr är utmaning för en burma. 😉
Idag har Nell provat sele för första gången. Det var inte roligt tyckte hon. Vi får nog öva några gånger till. Jag tycker iaf att det är lite för kallt att gå ut med henne än. Sen ska jag köpa en ordentlig sele, den här är för stor och dessutom lätt att backa ur. Försöker lägga till en video, får se om det går.
Funkade inte. Suddig bild istället på försöken att ta av sig selen :).
video lägger du bäst in genom att lägga ut den på youtube
// Nalle Puh//
Och bild la jag visst inte in alls ;). Gör ett nytt försök.
Vad roligt att Nell fått prova sele! 😃 Då kommer hon snart att knata runt med sele och koppel. Kan vara bra att promenera henne efter att Hubbe fått sin promenad, så han får känna sig som nr ett. 😊 Jag går alltid ut med Simon och Saga innan jag går med Sindra.
I går trillade polletten ner, Nell kom på hur kattluckan fungerar. Spännande inspektion av kattgården och världen utanför. Sen ägnade hon en timme åt att gå ut och in genom luckan som tydligen var roligare än världen utanför ;).
Nu har hon varit ute massor och Hubbe inne istället. Lite jobbigt är det att tassarna blir så smutsiga så hon måste ägna massor av tid åt att tvätta dem. Och så har det ju regnat ute och då blev hon ju blöt också och det var lite obehagligt :).
Hubbe blev nog inte så glad över att hon kommit på att hon kan gå ut, hans fristad försvann. Fast å andra sidan kunde jag leka en lång stund med honom utan att Nell störde och det tyckte han var väldigt roligt.
Yaay nu har Nell erövrat kattluckan!😃 Klart hon måste testa flera gånger för att vara säker på att hon inte missat något!😉
Hon är verkligen jättesöt lilla Nell!😍 Tror det är bra och lagom i tid nu att hon kommit på hur kattluckan fungerar, precis som du säger får ju Hubbe en chans att leka ostört när Nell är ute. Och nu kan de ibland turas om att vara inne eller ute, och ibland vara tillsammans.
Måste bara säga också att ni har en jättefin kattgård! Och så alla leksaker som skymtat förbi på olika bilder. De har det verkligen bra, Hubbe och Nell.🙂
Tack så mycket burmamys :). Vi gör så gott vi kan.
En så fantastiskt fin och välgjord kattgård ni har - hur stor? Mot vägg? Vill väldigt gärna se bilder!
Tack Björstorp. Den är mot två väggar, huset är utbyggt så vi har gjort den i L som bildades där. Storlek, tror den är 5x3 ungefär, kommer inte ihåg måtten helt. Det är kattlucka ut från huset så de kan gå ut när de vill. Vi ska inreda den bättre än vad den är nu, vi han inte förra året så det är vårens projekt. (ihop med en del andra :)) Än så länge är där bara en bänk och en soffa samt en stock som de kan klösa på. Planen är hyllor på väggen och i ytterhörnet en trevåningshylla. Vi tänkte lägga lite frigolit på två hyllor med tak så de kan sitta ute varmt även när det är kallt ute. Hubbe har varit där under korta stunder nästan hela vintern när det inte varit kallare än 4-5 minus.
Jag hade inte så många bilder på den insåg jag. Kan ta mer och bättre ikväll. Första bilden är den under bygge och det är taket som ligger i förgrunden. Andra bilden är första gången de gick ut i den. Kattluckan sitter i väggen där bänken står. Den är klädd med rådjursnät tror jag det heter, svart högt plastnät som blir nästan osynligt av nån anledning. Snygg är det och jag hoppas nätet håller länge också.
När jag ändå är igång och skriver så måste jag ju berätta att Nell gick sin första promenad igår :).
Jag åkte hem lite tidigare från jobbet för att njuta av det fina vädret. Vi satt ute och drack kaffe med en Hubbe som klagade inne över att han inte fick vara med. Han fick komma ut och sitta i knä vilket han efter en stund accepterade, han ville hellre gå promenad. Nell blev avundsjuk och jobbade på att komma ur kattgården så vi bestämde att även hon kunde få vara med och sitta i knä. Hon fick på sig sin fortfarande något stora sele, om än mer passande nu än förut, och kom med ut. Tråkigt att sitta i knä men hon gav sig efter en liten stund. När vi druckit kaffe klart så fick de gå på promenad. Oj så spännande Nell tyckte att det var! och massor av flugor och insekter att jaga. Hon var lite brydd över att hon satt fast men det släppte snart då intresset för allt spännande som fanns ute tog över.
Lägger in lite bilder men tyvärr är de fotade i stående format och då visas bara halva bilden här av nån anledning.
Så snyggt ni har gjort, verkligen ett superbygge! Och det ser dessutom ut som en sann idyll, så fina bilder.
Har följt dina inlägg hela tiden och läst om den långa resan för att få Hubbe att må bättre och beundrar dig för det också, vet inte om jag hade kunnat ha det tålamodet själv. 🌺
Härliga bilder! Och lilla Nell går ju fint i kopplet!😉Visst har hon vuxit en del?
#21 Ja, Nell har vuxit rätt mycket. Selen var väldigt stor från början men passar nästan nu. Får vänta med puppia ett tag till för den blir stor än. Hon var väldigt duktig på att gå i koppel som om hon gjort det massor av gånger.
Söta lilla Nell!😍
#20 Tack! Ja, vi bor i en idyll faktiskt :). Resan med Hubbe är tyvärr inte slut fast vi hoppats på det. Det är och har varit en pärs men han är en underbar individ så han är värd att kämpa för. Nu är han dålig igen och vandrar och är konstant hungrig. Vi provar med probiotika för att se om det kan stabilisera magen och en ny omgång Zylkene för att lugna nerverna. Det känns som han har magkatarr eller liknande eftersom han är konstant hungrig och spyr slem ibland. Blir han inte bättre på några dar blir det vet igen. Han slickar bort päls igen oxå, den som äntligen börjat växa ut. Lite tröstlöst är det att han inte blir frisk nångång :(. Blir det inte ordning med detta nu så får vi kanske ge upp för han mår inre bra. Jobbigt att se honom vandra och ha svårt att koppla av.
Men stackars Hubbe! Hoppas hoppas att probiotika och en ny omgång Zylkene ska vara tillräckligt. Människor kan ju ha kronisk magkatarr och får då stå på Omeprazol (neutraliserar magsyran lite grann) livet ut. Finns inget motsvarande för katter?
Vet inte, gör det säkert. Vi får väl se om det hjälper annars får vi åka till vet igen.
Har ni provat pepcid till Hubbe? Elsa fick det mot magkatarr som hon får när hon hetsäter. Numera är det slut på hetsätandet då vi helbarfar. Nåja, fick hon skulle hon äta Cupcakes mat också men hon är inte lika mycket på.
Ni verkar ha det underbart och ni är verkligen underbara människor som kämpar på med Hubbe.
// Nalle Puh//
#24 Så synd att höra att han inte mår bra igen
Precis som grandma föreslår jag magkatarrsmedicin OCH utred om han har bukspottskörtelinflammation (pankreatit)
Magkatarrsmedicin hjälper mot det men även kostomläggning och ibland krävs kortisonbehandling
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag har funderat och funderat. Kom på att symptomen började lite när vi la till lamm till älg som han bara åt. Dock var de inte så tydliga då. Sen la vi till nöt och det var då det blev värre och mer tydligt. Så nu återgår vi till enbart älg igen och ser om det lugnar ner sig igen. Känns dock sådär eftersom jag inte lyckats få tag i älg hjärta och lever. Har dock kelp och e-vitamin förutom kalk att blanda i, som han klarar av att äta. Men han behöver taurin mest antar jag. Måste se om det går att beställa nånstans. Är han inte lugnare nästa vecka blir det vet igen och rejäl utredning så vi får veta felet. Vågar jag ge pepcid utan att kolla med vet först?
Kanske kan ge älgkött, och så hjärta och lever och ev lite fett från lamm? Och e vitamin, kelp och kalcipos. Då får han i sig alla näringsämnen men äter ändå relativt ren kost. Kan inte uttala mig om pepcid…
Ger enbart älg + de tillskott jag vet han klarar en period nu. Annars kommer jag inte se om det blir nån skillnad. Även lite lamm påverkar om han råkar vara känslig för det och då vet jag ju inte om problemet verkligen är allergirelaterat.
Mhm. Tänkte bara att det är väl inte bra att han får för lite A-vitamin och taurin i flera perioder, men förstår att du vill ta reda på om han är allergisk mot lamm. Det finns ju lite taurin och A-vitamin även i vanligt kött, men tror det är bra att ha en kortare period med bara älgkött så det inte hinner uppstå några brister, med tanke på att han ganska nyss haft en lång period med enbart kött.
Jag tror nog att du kan testa pepcid utan att fråga vet. Det är ju receptfritt på apoteket.
// Nalle Puh//
Björksätter, Fick svar ja, ge honom ½ tablett om dagen i 10 dagar. Pepcid 10 mg. De är lite svåra att dela har jag för mig. Går lättast med en kniv. Tablettdelare från apoteket fungerar inget vidare. Det blir lite spillbitar men huvudsaken att han får en halv.
// Nalle Puh//
Verkar vara allergin som spökar. Han är lugnare idag, inte så sur mot Nell och sover längre perioder. Fast han är fortfarande hungrig hela tiden. Då har han fått bara älg sen igår kväll. Så om det nu är så kommer det bli en utmaning att få till fungerande barf. Får fortsätta med viltkött tror jag. Men det är ju inte lätt att få tag i hjärta och lever. Har hittat en butik på nätet där hjärta och lever från vilt kostar 200 kr/kg, dyrare än köttfärs från samma djur. La ut en fråga på fb, känner en del jägare så hoppas nån kan hjälpa mig. 34# väntar lite med pepcid och ser om det lugnar ner sig nu. Men gör det inte det ska jag absolut prova.
Toppen att ni känner några jägare!😃 Om det varit jaktsäsong nu hade det säkert varit lätt att samla på sig och frysa in. Hoppas facebookgruppen ger något, 200 kr / kg är ju rätt dyrt. Förvånad ändå att det finns.🙂
Ingen lycka än med jägarkontakterna tyvärr, är ju inte högsäsong precis. Surfade runt och hittade taurin som tillskott så tänkte beställa det eftersom jag inte tror vi löser tillgången på hjärta och lever så snart. Han mår bättre i alla fall även om han är långt ifrån helt bra.
Anade att det kunde bli svårt få tag i inälvor från vilt. Bra att ni hittat tillskott med taurin! 👍
Våra små hjärtan är väldigt söta när de sover :)
Nell blir 5 månader gammal idag. Hon är en liten räka numera, från att ha varit en liten tjockis till att nu nästan vara lite tunn. Hon har växt en del på sistone och de leker som tokar här brottas och jagar varandra för fullt. Sen försöker vi få över henne på barf men hon är inte riktigt med på noterna så hon har ratat sin blötmat om det blivit lite för mycket iblandat kött för att hon ska tycka att det går att äta. Så allt detta i kombination har gjort att hon är lite tunnare nu. Hon får extra ägg ibland för att energiboosta lite iaf. Ägg är nämligen smaskens tycker hon.
Hubbe mår bättre på enbart älg men är hungrig som bara den. Till helgen ska vi köpa struts, inälvor och slaktrens, hoppas att han tål det nu för att få tag i hjärta och lever av vilt har jag inte lyckats med. Fett är ett annat problem, är ju för att maten innehåller för lite som han är hungrig hela tiden. Men vi får skynda långsamt med att testa olika köttsorter efter senaste bakslaget.
Äntligen, Nell äter rått kött frivilligt! Hubbes älg går ner, hon åt säkert 20 gram på en gång. Jag har försökt med lamm, älg och nöt blandning men det vill hon inte ha. Så får väl prova nån annan blandning. Vi har köpt struts och häst idag som vi ska prova om Hubbe tål. Får se om det faller damen i smaken oxå :).
Härligt!😃👍
Fint ska det va´ för en liten burmafröken. 😍😃
// Nalle Puh//
Endast det bästa är gott nog ;)
Endast det bästa är gott nog ;)
Så lilka Nell är redan 5 månader… Vad fort det går… Och hon blir ännu sötare…