Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 1142 ggr
grandma
1

Försäkringar

På förekommen anledning startar jag en ny tråd om försäkringar för våra djur. Jag lämnade själv Agria efter deras stora höjning och då  framförallt för burman. Jag hade förvisso aldrig några problem med att få utbetalt försäkringspengar när jag behövde men jag tyckte deras priser var  oskäliga. 

Jag gick över till Optimal som numera heter Moderna Djurförsäkringar. Deras självriskperiod omfattar 365 dygn till skillnad mot Agrias 120 dygn. Sen är premien lägre men de har ungefär samma villkor som Agria. 

Vilket försäkringsbolag har ni? Erfarenheter? Bra och dåliga. 

http://www.modernaforsakringar.se/Documents/Djurforsakring/F%C3%B6rk%C3%B6psinformation%20Djur%202015-11-01.pdf

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Anledningen till att jag valt Agria är framförallt för att de inte sänker ersättningen när katten når en viss ålder, samt att de har rykte om sig att ge snabb och bra service. Men om det finns andra försäkringsbolag som uppfyller de villkoren men för en billigare peng och med längre självriskperiod så är det självklart intressant. Framgår inte av dokumentet du länkade till om Moderna sänker ersättningen eller ej…?

burmamys
0

Vore intressant att läsa vad ni andra valt för försäkringsbolag, och varför! 😊

Sarah-S
1

Jag flyttade alla katter utom 3 (gamlingar) från Agria när de gjorde om sina premiegrupper
Jag valde Optimal, numera Moderna, för att de har det jag vill ha i en försäkring till betydligt billigare premie
Som grandma redan berättat har de en självriskperiod på 365 dagar, högsta veterinärvårdsersättningen är 75000kr/år och de sänker inte ersättningen när katten blir äldre. Jag vet att Agria ersätter mer vård men det är saker jag inte skulle utsätta min katt för och på så sätt inget jag anser att jag missar

Moderna har mycket trevlig och snabb kundservice, lägger inte massor av pengar på PR och reklamprodukter och håller på så sätt priserna nere
Jag har fått ut ersättning för sjukdom (inneliggande vård), skada/förlorad avelsförmåga (pyometra) och dödsfall (8v gammal kattunge) snabbt och smidigt utan problem. Jag rekommenderar alla köpare att stanna i Moderna, eller iaf göra en ordentlig jämförelse med andra bolag

En stor fördel för mig som uppfödare är deras Dolda fel-försäkring som tecknas per kull från 6v-14v ålder, i den ingår Dolda fel i 3 år, veterinärvårdsförsäkring på 25000kr/kattunge och livförsäkring på motsvarande försäljningsbeloppet. Jag som uppfödare betalar inget för denna om majoriteten av kattungarna stannar kvar i Moderna

Det bästa med denna försäkringen är att den tecknas för kullen och inte genom honkatten, om honan kastreras och/eller säljs så påverkar det inte försäkringen. Hos Agria fanns något liknande (med lägre ersättningsnivåer) i honans avelsförsäkring. Om hon kastrerades var man tvungen att behålla avelsförsäkringen tills de yngsta kattungarna uppnåt 3 års ålder annars försvann Dolda Fel, om honan såldes var man tvungen att teckna om avelsförsäkringen till Dolda fel för varje kull som inte uppnått 3 års ålder. Mycket bökigt i mitt tycke

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
1

Så de sänker inte ersättningen när katten blir äldre? Då ska jag definitivt titta närmare på Moderna. Tack 😊

Björksätter
0

Jag har flera olika bolag. Hubbe i sveland, Nell i folksam, en häst i aria och en i If. Sveland har vi haft länge på katterna och varit nöjda med, de har aldrig strulat. Vi har inte haft livbelopp utan bara veterinärvård. De ersätter forl vilket få bolag gör, dock har vi aldrig haft nån med forl. Första problemet med dem var med Hubbes operation som de inte ersatte. Nell var försäkrad i folksam när vi köpte henne så vi fortsatte med det, första 3 månaderna blev gratis när vi tog över. Min erfarenhet med hästförsäkringar är att man byter inte bolag. Finns många många exempel på där bolagen hävdar att felet är medfött eller fanns tidigare och därmed inte ersatt. Så jag låter alltid hästarna vara kvar i den försäkring de hade när jag köpte dem. Det bolagsbeteendet kanske inte gäller katt så att man vågar byta där? Överlag är min erfarenhet att det inte är så stor skillnad mellan bolagen, de ersätter lite olika sjukdommar. Det ena bolaget inte ersätter ersätter det andra osv. Dyra är de allihopa ;)

grandma
0

Jag betalar 256 kr i månaden för två katter. Har då valt 25% rörlig självrisk och Dubbel veterinärvård , 50 000Kr. Mediciner m.m

// Nalle Puh// 

mjlee
1

Suck skulle gärna gå över till Moderna men eftersom Nikita har haft UVI och njurproblem så är jag fast i Agria. Det är ingen mening med en försäkring där Nikita får restriktioner för det enda hon tills nu behövt vet vård för.

Björksätter
0

Fick just fakturan på Hubbes försäkring i Sveland. De flyttar över tre kattraser, burma, sphynx och Sibirisk katt till en högre riskkategori och därmed högre premier pga ökade veterinärvårdskostnader i just de raserna. Det kändes inte som en bra utveckling av burmarasen, att den blir mer sjuk. Det borde ju vara något som behöver lyftas inom avelsföreningen, eller det kanske redan är aktuellt där. De flyttar ner brittisk korthår och bengal till en lägre kategori eftersom de blivit mindre sjuka. Vi får väl hoppas burmans hälsoutveckling går åt det hållet med i framtiden. Någon som har koll på vilka hälsoproblem som ökar inom rasen?

Sarah-S
0

Sist jag kollade upp det så var det pga det låga antalet försäkrade katter som gav en viss snedvriden statistik Då var det ffa immunologiska sjukdomar, allergi och astma, och trauma Som uppfödare och leg djursjukskötare hör och möter jag väldigt sällan sjuka burmor så för mig verkar det riktiga problemet inte så stort. Men jag hoppas att du skriver till Burmaklubben, en styrelsemedlem bl.a är ju leg. vet och och som rasring borde de kunna få ta del av den statistik försäkringsbolaget har

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Björksätter
0

Ja, dit ska jag skriva. De borde ju som sagt få veta orsakerna till höjningen. Verkar ju udda om de inte tar med i statistiken det låga antalet försäkrade katter. Kanske är Hubbe som höjt risken då, hans försäkring har vi ju utnyttjat ;). När vi varit med honom hos vet har de verkat förtjusta över att träffa en burma, som att det inte är så vanligt.

grandma
0

Jag säger detsamma angående det låga antalet försäkrade burmor. När min Onyx låg inne på Bagarmossens Djursjukhus så kändes det också som att  de inte var så vana att träffa på en burma och där jag kastrerat mina katter så har jag känt samma sak. 

Björksätter, vad får du betala per katt nu? Hubbe är det ju lite svårt att byta bolag på men Nell är ju inte för sent när det är dags för omreglering. Vilken försäkring av de 3 möjliga har du hos Sveland? Ser att de bara har 125 dagars självriskperiod och att man får teckna livförsäkring vid sidan av. Lågt tak på 40. 000 eller väldigt högt på 100.000.

// Nalle Puh// 

burmamys
0

När jag åkte till veterinären med Simon kom det in en djursjuksköterska till oss medan vi väntade på att sederingen skulle verka. Hon hade hört att det var en burma på kliniken och ville gärna hälsa! Sedan var hon med under röntgen och ersatte då den sköterska som först assisterat veterinären. Så jag tror också att burmor är lite ovanliga på klinikerna!😉

Hoppas verkligen att Svelands höjning av ersättningsnivå beror på litet antal försäkrade burmor. Jag har precis blivit invald i Burmaklubbens styrelse, så nyss att de inte hunnit föra in det i deras hemsida! Jag tar mer än gärna med mig frågan om att ta del av försäkringsbolagens statistik till nästa möte! 🙂

När jag fått besked om Simons röntgenbilder (tycker de dröjer lite väl länge nu) så kommer jag titta närmare på om det är värt att byta försäkringsbolag. Det är ju en stor fördel om katten är frisk när man byter bolag. Tänker också att ni kan nog tjäna på att byta försäkring till Nell,..?

Björksätter
0

#11 Jag betalar 1470 kr för ett år. Han har ingen livdel bara vetvård. 50 000 i vetvård och 2300 i självrisk + 15% på beloppet. Nell är försäkrad i folksam, vi fortsatte med den från uppfödaren. Hon är gratis 3 första månaderna så har inte fått nån faktura än. Hon har liv på 8000 kr iaf. #12 Du får gärna ta med till styrelsen. Har inte hunnit skicka nått mail än.

Björstorp
1

Tack för en informativ tråd, som jag skrev i burmamys tråd om Simon så gör sådana här trådar att BurmaiFokus blir en väldigt bra faktabank, där man kan hitta många råd! 🌷

Dimocarpus
0

Håller helt med Björstorp. Jag som nybörjare blir genast mycket mer medveten om vad det innebär att ha katter. Vilket ansvar man har. Tackar alla som delar med sig av sina erfarenheter och kunskap.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Åh vad glad jag blir!😃 Det är precis det jag hoppas på -  att Burma iFokus ska erbjuda bra och intressant information utöver roliga och söta bilder och vardagsberättelser!🙂