Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 836 ggr
burmamys
1

Sindra har börjat löpa

Natten till fredag började Sindra löpa. Hon kuttrade som en duva och kröp längs golvet med ändan i vädret, och då och då ökade frustrationen och hon ropade "maoaow mao mawww". 

Hon håller på i ungefär fem - tio minuter och sen slutar hon för att börja om en eller två timmar senare. Som tur är har hon god aptit och leklust, och det är väldigt skönt! Har ju läst och hört att honor ofta går ner i vikt och får dålig kondition för att de tappar matlusten och är ständigt stressade när de löper. Hon sover bra större delen av natten, och sover också mer på dagen (blir väl trött av löpet som ju är en sexuell frustration). 

Dagen innan hon började löpa tyckte jag att hennes päls kändes fet, men jag vet inte om det är vanligt? Hon grävde också bort trallbrädorna på ett ställe på balkongen och utsåg den till sin favoritplats (se bilden ovan) och rullade sig på betongen. Men det var inte förrän på natten som hon började kuttra och ropa och lyfta på rumpan.

För det mesta låter hon som en duva när hon går omkring och kuttrar för sig själv, och hon har som väl är en mjuk och behaglig röst så det blir inte alltför jobbigt ens när hon ropar.😍 Tycker lite synd om henne för att hon är så tydligt frustrerad och samtidigt liksom förvirrad över vad som händer. Har dock läst att det ofta är mest jobbigt för katten första gången hon löper, kanske just för att hon inte förstår vad som händer? Hoppas det blir mindre jobbigt för henne nästa gång. 

Simon och Saga har börjat vänja sig nu, första natten var de båda ganska stressade och oroliga och höll sig nära henne hela tiden. Saga försökte tvätta Sindra liksom för att lugna eller trösta, och Simon nosade och kuttrade till svar och tvättade på henne. Sindra söker sig också till Simon när hon får sina attacker, och trycker upp sin rumpa i ansiktet på honom men då backar han oftast lite och svänger runt och nosar henne i ansiktet.  Fredag kväll var det som om han plötsligt kom på vad det var hon ville, och då ställde upp efter bästa förmåga och försökte para henne!😂 Efteråt blev hon lugn och la sig för att vila. Hoppas det inte är någon fara att han gör såhär, han sticker ju aldrig in den utan tar nackgrepp bara och juckar lite över hennes rygg. Med tanke på att Simon brukade försöka para Saga fram till årsskiftet så räknar jag med att han kommer att försöka para Sindra fler gånger nu när hon löper.

Nåja, vi får se hur långa hennes löp är, och hur frekventa. Så länge hon inte mår dåligt så är det här fullt hanterbart! 🥵😃

Björksätter
1

Vilken tur att du orkar med henne. Jag tycker de är skitjobbiga när de löper. Fast jag har kanske haft otur och haft väldigt högljudda katthonor. En som jag hade förföljde mig överallt och så fort jag sa ett ljud så blev hon alldeles galen. Henne ringde jag vet om och bönade om snabbaste tiden de hade för sterilisering :). Jag hoppas Nell inte kommer i löp innan vi hinner sterilisera henne. Nu får vi ju vänta till efter utställningen.

grandma
0

Hujedamej för löpekatter. Min Onyx var kanske inte så jobbig men Elsa var som galen. Hade tänkt ha henne på piller ett tag men hon löpte igenom på dag 5 så jag orkade inte. Det var snabbt till veterinären för kastrering här med.  😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Ja jag är väldigt lättad att hon inte är så jobbig i sitt löp, var faktiskt lite orolig innan men nu känns det lugnt. ❤ Håller tummarna för att Nell inte börjar löpa förrän efter utställningen! 😊

grandma
0

Skönt att Simon ställer upp också, det kan ju underlätta.  😂 Knas -Simon.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

Vänta du bara 😂

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
1

#4 ja Simon är så omtänksam, han var så ivrig att hjälpa till att han bet små sår i nacken på Sindra igår!😕 

Jag blev lite förskräckt och baddade henne med koksalt, samt satte på henne en bomullsbody som är hög i halsen. Köpte den förra vintern för jag inbillade mig att katterna skulle tycka det var skönt att slippa frysa när de var på balkongen kalla dagar.🤪 Sindra var helt cool men blev mycket mer lugn och stillsam med bodyn på, och glömde bort att kuttra och ropa…?🤔 Efter några timmar, när såren torkat, tog jag av den och då ruskade hon på sig och studsade till byrån där vi har alla vippor och ville leka! Sedan kom löpet igång igen. Enligt uppfödaren Tuulie är det fullt normalt att det blir små sår i nacken när andra katter ska "hjälpa till", men att det är ingenting att oroa sig för och att det sällan blir infekterat. Skönt!🙂

Så igår kväll när vi gick och la oss alldeles för sent, så satte jag på henne bodyn igen och hon somnade omgående och sov hela natten! Fantastiskt! 😃

Imorse när vi steg upp tog jag av den igen men hon har inte löpt alls idag. Kan det vara så korta löp nu i början? Eller kan hon ha kommit av sig av någon annan anledning?🤔

Dimocarpus
0

#7, kors i taket 😃 Vilken tur att Linou är kastrerad innan hon flyttar in. Nu har Nani att vänta på. Han kan ju bli könsmogen snabbare än jag tror. Jag vet inte vad som är värst. En honkatt som löper eller en hankatt som strilar och jamar? Det är väl så att det är olika för olika katter eller hur? 

Simon har driften kvar och "hjälper till", sötnos!  Vi får se om Linou kan "ställa upp" när det är som värst. Det tvivlar jag på eftersom det gör "ont" på en hona när befruktningen sker.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Det är nog ingen fara om du kastrerar Nani när du fått hem honom. Han borde inte bli könsmogen så snabbt (hanar verkar mer stabilt bli könsmogna vid sex månaders ålder medan honor varierar mer) så jag håller tummarna att du hinner kastrera honom! 🙂

Simon är ju kastrerad sedan över ett år och sticker inte in snoppen utan bara gör rörelserna på ett ungefär, så jag är inte orolig att han ska göra henne illa. Söta Simon som är så hjälpsam….!😍

Dimocarpus
0

#8, jag tänkte mer på Linou. Hoppas att han inte blir könsmogen för snabbt och att det blir som du sa. Jag får helt enkelt ta med Nani till veterinären så fort jag har tid. Det går väl fort för en hane att läka sitt sår efter kastrering, I guess. 

Känns Sindra bättre?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Ja kastrering av en hane ska vara väldigt enkel att göra, de syr inte ens såret utan det får självläka. Och efter vad jag hört och läst så ska katten vara sig själv efter några timmar! 😊 Sindra känns helt som vanligt igen! Jag är väldigt förvånad men visst var det skönt med ett kort löp nu första gången, och att jag samtidigt fick känna på hur Sindra är när hon löper (och att det inte är så farligt alls). ❤👍

Sarah-S
0

Jag kanske är tråkig nu men att tro att första löpet ger en hint om hur det blir kommande gånger är inte speciellt troligt Min erfarenhet är att det blir mer och mer intensivt för varje gång

burmamys
0

#11 Aj då, tvärtemot vad jag hört och läst från andra då?🤔 Nåja, vi får väl se hur det går. 

Men om du upplevt jobbiga löp, då kanske du har några tips på hur man kan lindra? Jag och Tuulie är överens om att helst inte sätta henne på p-piller, bara om det blir väldigt jobbigt. Så om du har några tips på vad annat man kan göra för att lindra eventuella framtida jobbiga löp så är jag tacksam!🙂

Sarah-S
0

Nej jag har inga tips där. Pest eller kolera anser jag men använder P-piller för att undvika livmoderinflammation

burmamys
0

Okej, tack för snabbt svar! ❤ Men visst är det så att p-piller ökar risken för livmoderinflammation och juvertumörer? Man ger det enbart för att slippa den stress som löpet medför, både för honkatten och för hennes omgivning, trots dessa risker?

Sarah-S
1

Tomma löp ökar risken för livmoderinflammation och P-piller ökar risken för juvertumörer En del honor tappar otroligt i hull vid sina löp, andra strilar så det kan absolut vara påfrestande med löp

burmamys
0

Aha, tack så mycket för hjälpen! 😊

Dimocarpus
0

"17, med Simons "hjälp" kommer det funkar plus att tröjan verkar lindra det lite…. 

Tror inte du att Sindra känner lite som vi människoflickor: behöver något varmt på magen när det är pms och röda veckan på g? 😃 därför lindrade tröjan lite grann? Eller?