Simon har ont i en tass :(
Jag tror det helt enkelt är så att Simon har busat och rusat lite vårdslöst, och trampat fel och sträckt eller stukat sig. Jag hoppas det i alla fall. Men han har ont i vänster framtass. 😕

Han har haltat ett par gånger förut efter att ha rusat men då har det varit väldigt lindrigt och gått över inom två tre dagar. För en månad sedan t ex slog han i tassen när han rusade i trapphuset, men det gick över ganska snabbt och jag var aldrig orolig. Han har inte jättebra koll på var han har alla tassarna och kan snubbla för att han har för bråttom eller har missbedömt avstånd. Jag har aldrig sett Saga eller Sindra snubbla och antar att de helt enkelt har bättre kroppskontroll?🤔
Nu haltar Simon ordentligt efter att han vilat och undviker att belasta tassen ibland när han sitter. Han går nästan obehindrat efter fyra - fem minuter men är lite försiktig med vänster framtass när han tar sats för att hoppa. Han är inte svullen eller varm och låter mig känna på tassen. Pigg och glad och hopplöst gosig precis som vanligt, äter och dricker och går på lådan precis som vanligt.
Hältan började lite grann efter att han började hoppa upp på högsta platsen i klösträdet (en och en halv vecka sedan?), men har sakta blivit värre. Imorse såg jag att han haltade ordentligt och ringde direkt till djursjukhuset. Vi fick en tid på onsdag kl.13.00 för kontroll och sannolikt röntgen. Önskar att jag hade ringt tidigare, då kanske vi hade fått en tid idag!
Medan vi väntar så har jag handikappanpassat balkongen och försöker få honom att hålla sig lugn. Men det går inte helt, han kan ju inte hålla sig när tjejerna drar sina race eller vill brottas lite med honom.

Det sägs ju att katter kan mobba en försvagad kompis men jag har inte sett några sådana tendenser alls. Både Sindra och Saga är precis som vanligt med Simon och han fick snabbt sällskap på handikapp-hyllan!😍

Kan jag underlätta på något sätt medan vi väntar?
Om han inte bara har sträckt en muskel, utan t ex har en spricka eller ännu värre en liten lös benbit, hur brukar detta behandlas?
Lite orolig nu för min gospropp!😍
Smärtan kan ju sitta högre upp, i bogen tex. Eftersom han inte är varm, svullen eller öm i tassen så är det nog inte där problemet sitter, alt han har väldigt hög smärttröskel när du klämmer på honom. Testa att röra hela benet från bogen och se om du får nån reaktion. Kan ju vara massor av orsaker, sträckning, inflammation, artros, spricka osv osv. Hoppas de hittar något på röntgen och att smärtlindring och vila räcker. Svårt att vila katter dock som du säger :). Stackarn.
Stackars Simon! Håller tummarna att det inte är nåt allvarligt utan att det läker fort. Var rädda om er!
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Tack för tipset!❤ Jag har testat att klämma uppifrån och ner, ända från manken, och även vinklat ut frambenet utan reaktion. Såg däremot att han vek in tassen när han satt för en stund sedan så det kanske sitter i tassen ändå? Tack så mycket 😘
Kan ju vara en tå som fått en smäll. Prova att röra tårna separat. Det är ju troligen inte så allvarligt om han är rörlig i hela benet iaf.
Hoppas det gått bra med Simon idag och att det inte var något allvarligt.

Idag har vi varit hos veterinären. Simon tyckte det var riktigt otäckt bara att komma in i väntrummet men var ju spak och lät dem göra allt de ville.😍 Veterinären klämde och kände, och så fick han gå omkring på golvet. På golvet tinade han upp och såg pigg och glad ut igen, men såklart vaksam! Hon lokaliserade smärtan till vänster armbågsled, men eftersom hon inte kunde se något specifikt så bestämde vi att ta bilder, på båda armbågslederna för att kunna jämföra dem.
Simon fick en lugnande spruta men efter en kvart var han fortfarande stel som en pinne med öppna ögon. Sköterskan förklarade att med den sederingen håller de ögonen öppna trots att de "sover". Men han vinklade ju öronen också åt varje ljud? Nåja.
Hur som helst så lät han sig snällt bäras till röntgen, och där inne hjälptes vi åt att vrida och vända på en slapp Simon för att få riktigt bra bilder både från sidan och uppifrån med framåtsträckta tassar.
Bilderna skickades till Strömsholm för expertutlåtande av en ortoped, och veterinären som tog hand om oss passade på att känna igenom en gång till innan Simon fick väckningssprutan. Hon kunde fortfarande inte upptäcka något specifikt och gissade på en sträckning men tyckte det var bra att vi kommit in eftersom han haltat så kraftigt och även haltat lite några gånger tidigare. Hon ordinerade metacam och vila i två veckor, hur nu det ska gå till! När han blir smärtlindrad så kommer han ju tro att allt är bra nu och hoppa mer än vanligt…!🤐

Jag har hämtat ut metacam men bestämt mig för att ge honom på morgonen, för bästa effekt under dagen. Verkar onödigt att ge smärtlindring inför natten. Ska även försöka fixa "trappsteg" på några ställen.
Det tog lång tid för Simon att nyktra till efter sederingen, och när vi kom hem hade han kissat i filten i buren. Så jag tvättade den och Simon vinglade omkring lite och satte sig på mattan i vardagsrummet medan jag satte mig i soffan med en kopp the. Saga gick fram och nosade på honom och sprang fram till mig och jamade oroligt tills jag följde med henne och hämtade Simon och lade honom i mitt knä. Han spann för fullt och kråmade sig mot mig men hade enorma pupiller och lyckades ju inte fokusera blicken nåt vidare.
Både Saga och Sindra har nosat på Simon och slickat lite men varit väldigt lugna runt honom. Mina sötnosar!❤️
Vid fyratiden var han betydligt piggare och tiggde mat, så då fick han pyttelite yoghurt. Skulle ju helst inte äta förrän vid sju eller åtta. Kl fem var han superhungrig igen och jamade och tiggde så jag gav med mig och gav honom två teskedar köttfärs som han slukade. Tänker att det är bättre att ge mat lite i taget än att han ska vråla och vara stressad? Nu kl åtta ska han äntligen få äta en normal portion!😃
Håller tummarna för en sträckning. Du får väl ha honom instängd del av dag om han inte håller sig lugn. Även om han kanske tycker det är taskigt så är det ju för han skull.
Tack❤️ Ja det är ju en begränsad tidsperiod, men ska försöka bygga bort de höga hoppen där det går, och så hoppas jag att det ska räcka att hålla koll på honom och avleda om han får tokryck och ska rusa och hoppa överallt.
Hur går det med Simon, är han bättre?
Hur går det med Simon, är han bättre?
Tack för att du frågar! ❤️

Jag har fortfarande inte fått besked om hur de tolkat röntgenbilderna. Ger honom metacam på frukosten, man drar upp en tjock vätska med liten spruta och sprutar på maten.
Eftersom metacam är ett NSAID preparat och kan vara irriterande för magen så får han Fortiflora nu för att förebygga lite.
Jag har ställt stolar och pallar där han brukar hoppa för att erbjuda trappsteg, och försöker ha koll och lyfta ner honom, framförallt från högsta platsen i klösträdet där skaderisken är störst när han hoppar ner.
Sedan igår har Simon slutat halta och han verkar märkbart lättad och busglad!😃
Han springer glatt med tjejerna när de har sina race, och det är ju svårt att stoppa, och hoppar som vanligt. Ser förvånad ut när jag kommer och lyfter ner honom ibland.
Han får ju ligga var han vill, men när han ser ut att vara på väg att hoppa ner så ingriper jag. Om jag inte varit sjukskriven och hemma nu hade det varit lite värre, det finns höga hyllor som de hoppar till i alla rum utom sovrummet så då hade jag fått stänga in dem där och det hade de nog inte gillat….
Känns skönt att se honom glad och lekfull! Hoppas bara att det endast är en sträckning, vore tråkigt med artros på en så ung katt. Bilden är från morgonen efter besöket hos veterinären, han hade lite gegga i ena ögonvrån men såg så förvånad och glad ut när han hoppade ner från sängen och travade ut utan att halta! Hoppade upp i fönstret i gästrummet med Saga och kallade på mig med sitt "mierrp"! som han gör när han är extra glad!😍

Skönt att metacam hjälper. Hubbe har tidigare ätit metacam kontinuerligt i flera månader utan att få problem med magen. Dock var det viktigt att han fick det i samband med mat, annars spydde han. Så förhoppningsvis klarar Simon av det bra. Hoppas han tar det någorlunda lungt trots att han är smärtlindrad. Håller tummarna för att han inte har artros.
Vad bra att Hubbe kunnat äta metacam längre period utan problem, då känns det lugnare att ge Simon detta, det är ju bara två veckor.
En sak som förvånade mig var att kliniken tog betalt för direktregleringen, trodde det snarare skulle vara tvärtom. Men Agria ger möjlighet att betala och ladda upp kvitto på "Mitt Agria" och då slipper man den avgiften. Så länge det inte är alltför stora summor kommer jag definitivt att göra så i framtiden!🙂
Såg även att Agria höjer ersättningsbeloppen, 25 000 blir 30000, 50 k blir 60 k, och en ny högsta nivå blir 125 k, och för medicin dubbleras den från 3k till 6k. Gissar att det finns risk att försäkringskostnaden också ökar på grund av detta, men det återstår att se.
Hoppas vi får svar om röntgenbilderna på måndag!
Klinikerna tar alltid betalt för direktreglering, brukar vara en hundring. Du kan nog räkna med högre premie oxå om de höjt nivåerna. Om du haft premiereducering pga skadefria år så försvinner den nu och premien blir lite dyrare av det med. Dyrt med försäkring och dyrt med veterinär tyvärr.
Agria höjde tydligen premien ganska rejält för ett par år sedan, medan ersättningsbeloppen stått stilla, så jag håller tummarna att det bara blir en liten höjning nu. 😐 Ja visst är det dyrt, men den vården är ju inte subventionerad genom skatten.
#13 Det är ett visst administrativt arbete med direktreglering därför tar vi betalt för det arbete det medför för oss i receptionen.
I övrigt har jag svarat om försäkringsbolag i den andra tråden
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
I see, trodde att det tvärtom var mer jobb utan direktreglering då direktreglering bör innebära att det finns avtalat hur regleringen ska ske men inser nu att utan direktreglering är det ju ägaren som gör det jobbet. Tänkte bakvänt! 😊
Stackars Simon!! Hoppas att det går över fort så han kan busa med Saga och Sindra igen!!
Tack!❤️ Imorgon ska jag ringa och fråga igen om de inte fått svar på röntgenbilderna, tycker det dröjer lite väl länge nu!
Nu har jag äntligen fått besked från djurkliniken, och tyvärr är det så att de ser artros i vänster armbågsled hos Simon. 😕
Tills vidare ska Simon fortsätta med metacam, men jag ska sakta minska dosen för att se om han kan klara sig på en lägre dos. Djurkliniken ska fixa konsultationstid med ortoped (och tid för datortomografi samtidigt) på Strömsholm åt oss, och så har de tipsat om att ReDog erbjuder rehabilitering även för katter. Jag ringde dit och bokade en tid i slutet av maj och hoppas att vi då hunnit vara hos ortopeden (annars får jag skjuta fram tiden). Vet ju inte ännu om rehabilitering av typen simning är relevant för en aktiv katt som springer omkring och rör på sig så mycket som Simon ändå gör. Ska även kolla med försäkringen om de täcker upp rehab.
Känns tråkigt att Simon har drabbats av detta, och så tidigt i livet!😍
😕 ❤️ Nä men usch vad tråkigt!
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack❤️ Ja det känns verkligen hemskt! Simon har ju ingen aning och tycker allt är bra nu på metacam, men det här innebär ju livslång uppföljning och medicinering och eventuellt operation. Usch, stackars lilla gubben!😕❤️

Trist :(. Jag har en vän som har en Devon rexhane med artros, han är iof 9 år gammal. Han klarar sig rätt bra enligt henne och hon märker inte av så jättemycket av hans problem. Han får glucosamin (grönläppad mussla från hälsokosten) i maten och har svarat bra på det än så länge. Vi gav vår hund samma under flera år mot hans artros som han hade. Vi tyckte det gjorde stor skillnad för honom. Så det kan ju vara värt att prova på Simon oxå. Håller tummarna för god prognos på resten av undersökningarna.
Tack så jättemycket för tipset! 😃❤ Ska absolut kolla upp det. Skulle du kunna fråga din vän med devon rex katten vilken produkt hon brukar köpa, och hur hon doserar? Har sett glukosamin nämnas i samband med ledproblem men inte kollat mer specifikt än.
Hon gav aptus glyco nu men den tyckte hon inte var så bra. Vi gav vår hund glyc +omega från hälsokosten, ren grönläppad mussla, den var den absolut mest effektiva på honom. De andra preparat med glucosamin vi provade funkade inte så bra. Han fick en kapsel på maten om dagen.
Det finns grönläppad mussla i djurapotektets sortiment. Du får läsa på och prova om det är något som passar Simon.
Själv äter jag nypon (med högt gopo) mot pålagringar i en höft och har fått väldigt bra resultat av det tycker jag.
Tack så mycket för hjälpen! Nu har jag läst lite och kollat olika produkter. Vill ju helst ha ren grönläppad mussla och inte syntetiska versioner av kondroitin och glukosamin. Och så föredrar jag pulver för det är så enkelt att strö på maten.
Grönläppad mussla innehåller naturligt glukosaminer, fettsyror och kondroitin, som behövs för att bygga upp brosk och därmed gör att artrosen utvecklas långsammare.
http://www.xn--grnlppadmussla-8hb9z.se/
Verkar som att många katter kan må bra i flera år på tillskott av grönläppad mussla och då även minska dosen metacam eller till och med klara sig utan!🙂
Kosttillskott som rekommenderas av veterinärer är Cosequin och Seraquin, men jag har läst att Cosequin innehåller syntetiska versioner av de verksamma substanserna i grönläppad mussla, det ges i kapslar som innehåller pulver som ska vara lätta att öppna men är ibland svår att ge för att det luktar/smakar illa. Seraquin innehåller också syntetiska versioner av de verksamma substanserna i grönläppad mussla, och dessutom lite väl mycket "annat", t ex hydrolyserad kyckling för bättre smak, och bindemedel och konserveringsmedel. Säljs som tuggtabletter.
http://www.veterinarbutiken.se/kosttillskott-katt/36-cosequin-cat.html
http://www.veterinarbutiken.se/kosttillskott/44-seraquin.html
Aptus Glyco Flex III mini är nog det dun vän ger sin devon rex? Verkar bestå av frystorkad grönläppad mussla och syntetiskt glukosamin, samt bindemedel. Säljs som tuggtablett. På vilket sätt tyckte din vän att det inte var så bra?
http://www.veterinarbutiken.se/kosttillskott-katt/40-aptus-glyco-flex-iii-mini-tuggtabletter.html
Djurapotekets grönläppad mussla verkar vara en ren, frystorkad produkt men ges i tablettform och innehåller alltså bindemedel, 0,9 gram tablett innehåller 0,5 gram grönläppad mussla. Tabletterna går ju att krossa men blir lite extra jobb eftersom en tablett räcker till en 20 kg tung hund. Simon ska alltså ha en femtedels tablett.
http://www.svenskadjurapoteket.se/gronlappad-mussla-120-tabl.html
Till slut hittade jag Aktiv katt, som endast ska bestå av frystorkad grönläppad mussla, fettsyror och naturligt glukosamin, i pulverform! Undrar dock vad som ger "den goda smaken"? Måste ju vara något de tillsatt? Eller är det bara den naturliga smaken, jag menar ren frystorkad kelp luktar ju fräscht? Man ger 1/2 - 1 kryddmått per dag och förpackningen räcker då i tre månader.
http://www.octean.se/produkter/aktiv-djurvard/
https://www.apoteket.se/produkt/aktiv-katt-25-g-252716/
Funderar nu mellan Djurapotekets och Aktiv katt, men det lutar mer åt Aktiv katt. Vad tycker ni?🤔
Jag har även ringt Agria och det går bra att höja Simons veterinärvårdsförsäkring, artrosen kommer inte att undantas eftersom han varit försäkrad hos Agria hela tiden. I nuläget har jag lägsta ersättningsnivån, dvs 25000, men jag kommer att höja den i höst efter detta besked. Däremot ersätter de inte rehab, men det var inte heller oöverkomligt, 4950 kr för tio besök, så det kan jag kosta på honom om det behövs. Och så får jag ju lov att stanna hos Agria eftersom en flytt till annan försäkring nu skulle innebära att artros undantas, och det går ju inte. Skönt att jag iallafall kan höja ersättningsnivån och veta att de ersätter artrosbehandling och medicin!🥵
Titta på gluc +omega för människ på hälsokosten. Det var det vi gav vår hund. Det är bara ren torkad mussla, inget syntetiskt. Smaken är naturlig, dvs det smakar mussla. Vår hund åt det med god aptit. Hon tyckte inte effekten aptus gluco flex var tillräcklig. Och så var tabletten svår att hantera, han är inte så pigg på att äta den. Nu kostade påsen så mycket så han får äta upp den iaf innan hon köper en annan sort, hon är student så får hålla i utgifterna.
Okej då förstår jag att hon vill köpa något annat nästa gång. Tack för att du tar dig tid och kollar upp åt mig!❤️
Låter intressant, det ni gav er hund! Får bara upp helt orelevanta sidor när jag googlar "gluc +omega" om Omegaklockor och testremsor för glukos i blodet…? 🤪
Hittade detta till slut, men där är vitamin c, zink och marint kollagen tillsatt. Man bör inte överdosera vitamin c och zink, så det vågar jag inte ge honom.
http://www.apotea.se/glyc-gr%C3%B6nl%C3%A4ppad-mussla-60-kapslar
Det får bli "Aktiv katt" ändå. Beställer nu!
Så generös du är som delar med dig av allt du letar fram, på det sättet blir ju BiF som en fantastiskt bra faktabank för oss andra, i varje fall för mig som är ren novis! Tack!🌷
Lättläst och utförlig artikel från "fråga veterinären" om hur man som djurägare kan underlätta för katt med artros:
http://www.fraga-veterinaren.se/artros-hos-katt/
Och ett par lite mer utförliga, på engelska:
http://icatcare.org/advice/cat-health/arthritis-and-degenerative-joint-disease-cats
http://www.vettimes.co.uk/article/osteoarthritis-management-in-the-dog-and-cat/
Ser ut att vara mycket vanligt hos äldre katter, så många som 90% av katter som är 12 år gamla! Det finns också flera sätt att lindra smärta och öka rörlighet, inte bara ge metacam och (hemska tanke) operera. Massage verkar vara en bra idé!👍
Jag kommer dock inte att låta honom gå med en sådan smärta att han tappar sin rörlighet så pass att han inte vill gå omkring och hoppa mindre hopp och springa kortare sträckor, för jag tror han skulle må psykiskt väldigt dåligt av detta. Ett privilegium som våra katter har är att få somna in när livet blir svårt.
Får se vad veterinären säger när vi åker dit. Nu har jag iallafall beställt kosttillskott med grönläppad mussla (Aktiv katt), och så ska vi börja trappa ner metacam sakta men säkert när han börjat med kosttillskottet.
Igår fick jag hem Simons kosttillskott i brevlådan, så från och med imorse har han fått "Aktiv katt" på sin frukost. Det luktar fräscht av skaldjur och doften är ganska stark, men som tur är tycker Simon det är jättegott! Det är ett riktigt finmalet mjöl av grönläppad mussla, omega 3 och glukosaminglykaner, och doseringen är 1/2 - 1 kryddmått per dag.

Hoppas nu att detta ska vara effektivt!🙂
Men stackars Simon !! Det var inget roligt besked alls… Hoppas att kosttillskottet hjälper att lindra besvären så att han kan busa med Saga och Sindra!!!❤
#29 Åh tack så mycket! Det är precis därför jag skriver så detaljerat, så andra ska kunna lära sig av mina erfarenheter. Kram!🤗
#32 Ja det känns tufft men jag hoppas han kommer att kunna må bra på kosttillskott och låg dos smärtstillande i MÅNGA år! ❤️
Kan också tillägga att trots att det står i en av källorna att tidig artros i armbågsleden förekommer oftare hos burma har jag inte lyckats hitta något vetenskapligt stöd för detta. Jag har sökt massor av rapporter i google scholar men inte hittat en enda som stödjer påståendet.
Hur Simon fått sin artros vet jag inte, det verkar inte förekomma bakåt i släkten och han har inte heller varit med om något olycka som skulle kunnat skada armbågsleden. Får se om veterinären kan föreslå en rimlig förklaring.
Nåja, huvudsaken är ju att han får rätt behandling så att han får må bra och slippa ha ont, så länge det bara är möjligt!

Igår var vi till Strömsholm för en konsultation om Simons artros. Vi blev emottagna av en väldigt trevlig veterinär som heter Barbara Dyall, hon undersökte Simon noggrant och varsamt och visade mig att han har en spänd muskel precis ovanför armbågsleden, och hur jag kan massera för att mjuka upp muskeln och öka blodtillförseln. 👍 Simon är ju en gospropp av stora mått, han är alltid med i badrummet på morgonen och kräver gos så det är enkelt att ge lite massage när vi ändå gosar!😍
Vi tittade på röntgenbilderna och jag kunde tydligt se att skelettet är förtätat vid armbågsleden, typiska tecken på artros. Prognosen vid tidig artros är svår att förutsäga, det beror på hur snabbt artrosen utvecklas så nu gäller det att göra vad vi kan för att bromsa nedbrytningen och mildra effekterna!
Tidig artros kan bero på gener, en skada under kattungetiden, eller att katten för för mycket mat och blir överviktig som ungkatt. Det senare vet jag ju har hänt eftersom Simon var lite tjock när han kom till mig så det låter som en rimlig förklaring. Hemskt tråkigt!😕
Barbara tyckte det var väldigt bra att jag redan ger Aktiv katt med naturliga glukosaminglykaner och kondroitin och omega 3, eftersom det ger både viktiga byggstenar till brosket och har antiinflammatorisk effekt. Barbara beräknade att efter 12 veckor så kommer kosttillskottet att ha gett så pass tydlig effekt att jag kan ta bort metacam (jag kommer dock att trappa ner det så jag hinner upptäcka om effekten inte är tillräcklig). Därefter ska jag bara ge metacam vid behov, om han t ex rört på sig felaktigt så han får ont. Om han plötsligt blir sämre ska jag såklart höra av mig.
Efter sommaren ska vi boka in en CT undersökning, dels för att se hur snabbt/långsamt hans artros utvecklas, och dels för att se om det finns lösa bitar som i så fall måste opereras bort, eller om det räcker med fortsatt kosttillskott och massage. Jag håller tummarna för att Simon ska slippa operation!

Jag tycker det är skrämmande att artros är så vanligt och ändå så sällan behandlas. Det finns studier som visar att 90% av alla katter som är 12 år gamla har artros.
Katter upplever smärta och när det blir så illa att de haltar (dvs inte längre kan dölja det) så är det viktigt att vi underlättar för dem och inte bortförklarar med att de är gamla eller sura. Det är säkert många som har en äldre katt som blivit mer försiktig i sina rörelser? Då är det kanske dags för ett besök hos veterinären för att få smärtstillande och kosttillskott, särskilt med tanke på att kosttillskott med naturlig grönläppad mussla är så effektivt!
Slänger in en länk till en sida som ger nästan övertydlig information om artros hos katt, och så en studie från 2010 om förekomst av artros.
Nu i sommar blir det massage och gos i massor, och det gillar ju Simon!
Jag ska också försöka klickerträna Simon att hoppa ner via pallar och stolar så han undviker höga hopp. Det är viktigt att han fortsätter röra på sig och vara aktiv, det är bara de höga hoppen ner från hög höjd som vi ska träna bort!😃
#35, tack för att du delar med dig lärorik information. Man ska alltså ha koll på hur mycket en kattunge ska äta för att t.ex. inte föräta sig redan vid tidig ålder så att vikten inte belastar benen för mycket.
Massera på och hoppas att han slipper det onda. Vad ledsen jag blir när katter får ont och lider. Ta hand om varann =)
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#36 Tack så mycket! ❤ Ja jag är väldigt lättad över att kosttillskott och massage enligt veterinären är så effektivt att det ska vara tillräckligt som behandling efter 12 veckor på grönläppad mussla och omega 3, så länge artrosen inte förvärras av t ex lösa bitar. Och ju tidigare man upptäcker artros, ju bättre prognos!👍
Håller tummarna för att han klarar sig med massage och tillskott så han slipper värkmedicin ett tag till.
#38 Tack så mycket, ja efter 12 veckor med kosttillskottet Aktiv katt kommer jag att försöka ta bort metacam. Vore skönt om han slipper äta smärtstillande sedan, helst under flera år!
Det går riktigt bra med massagen!😉 Simon är ju så förtjust i att gosa att han kommer alltid in i badrummet på morgonen, och slänger sig vid mina fötter och rullar runt och spinner så mycket han kan (han har ett väldigt tyst spinnljud men vibrerar som en betongborrmaskin haha!).🤪 Jag brukar börja med att klia och gnugga bakom öronen och på halsen, och då trycker han sin hals mot min hand. Sedan fortsätter jag ner mot skuldrorna och masserar mer rytmiskt när jag når överarmsmusklerna. Simon brukar nästan hamna i trans, dreglar och frustar och vibrerar och trycker sig mot mig för att jag ska fortsätta. Jag masserar oftast rygg, mage och bakben också innan jag övergår till att stryka sakta längs kroppen för att han ska lugna sig. ❤️
Efteråt tvättar han sig mycket noga medan jag gör mitt, och sen gäller det att gå ut ur badrummet innan han får den där blicken och kastar sig på mina fötter igen i förhoppningen om en repris…!😂
Sedan jag började massera honom har jag märkt att han blivit ännu mer lekfull än vanligt, men det kan också bero på att Sindra har löpt, för nu är det mest Simon och Sindra som härjar! De är smått galna, springer och hoppar överallt och är så intensiva i sin lek att Saga brukar backa undan efter en stund (!). Om jag går in i badrummet för att t ex tvätta händerna när de rejsar, så tar det max två sekunder innan både Simon och Sindra hoppat upp ovanpå badrumsskåpet ovanför tvättmaskinen.

Ingen av dem vågar riktigt hoppa ner därifrån (och Simon ska inte hoppa ner från sådana höjder) så det slutar med att jag får hämta en stol och bära ner mina små ligister…!🥵
Igår busade de mer än vanligt, och det normala kattrejset tre varv runt lägenheten vid tio-elvatiden bara fortsatte. Saga och jag gick och lade oss men Simon och Sindra fortsatte busa. När klockan var två och de hade galopperat över sängen tre gånger tröttnade jag och stängde dörren!😡 Vaknade vid halv fyra av att Simon jamar ängsligt och krafsar hysteriskt på den stängda dörren, så då släppte jag in dem och båda lade sig i sängen och somnade.
Jag är väldigt glad att Simon mår så bra, men… 😂🥵
😃Det är underbart att läsa om deras upptåg men racen är inte alltid lika roliga när de sker mitt i natten. Simon tycker nog att en ung tjej piggar upp tillvaron lite. Har själv upplevt att katterna har fler race och hitte-på -sattyg nu på våren. Hopas hoppas verkligen att Simon blir bättre av sin medicin och mattes massage. ❤️
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack snälla! ❤ Ja det blir nog lite extra tack vare att det är vår. Simon är väldigt förtjust i sina tjejer, och njuter verkligen av både vild lek och närgångna mysstunder med dem båda, även om Sindra blivit lite extra spännande! 😉