Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 886 ggr
burmamys
3

Saga attackerar Simons liggunderlag

De senaste dagarna har Saga börjat med ett märkligt beteende. Det började med att hon plötsligt kom bärande på liggunderlaget från Simons bur, hon bar det i munnen och spatserade förbi vardagsrummet på väg mot sovrummet…? Jag tog det ifrån henne och lade tillbaka det i buren. Hon drog ut det igen. Jag lade tillbaka det och stängde burdörren!🙂 

En stund senare hörde jag konstiga ljud från jobbrummet där katternas burar är, och när jag kollade såg det ut såhär!

Buren hade alltså släpats iväg en bit, och filten dragits ut genom hålen i burdörren. Små bitar eller snarare smulor av liggunderlaget låg runt buren. Tittade mig omkring och hittade Saga som låg i sin bur och såg lagom oskyldig ut!😂

Varför gör hon såhär? Hon har envist fortsatt att försöka dra ut filten och liggunderlaget, och när hon får tag i liggunderlaget så biter hon sönder det. Tror inte hon äter av det, bara biter småbitar som hon spottar ut omkring sig. Liggunderlaget är numera lite naggat i kanten:

Nu har jag tagit ut liggunderlaget från Simons bur och då har filten fått vara ifred.

Idéer, någon?🤔

burmamys
0

Kan tillägga att det endast är liggunderlaget i Simons bur som är intressant. Alla tre burarna används då och då som mysig sovkoja, åtminstone några gånger i veckan. Men nu har ju Simons bur inte varit så mysig, och dörren stängd….

Björksätter
0

Hubbe äter oxå liggunderlag om han kommer åt. Han tuggar plast överhuvudtaget, vi har kopplat ihop plast och liggunderlag till samma beteende. Vår tolkning är att han äter plast när han mår dåligt på nått sätt, oftast i magen. Men Hubbe mår ju ofta dåligt av flera anledningar så ibland svårt att veta vad som triggar. Det kan gå långa perioder när han inte äter plast heller. Och han kan må dåligt då med eller må bra. Har inget klokt svar på varför han gör såhär.

burmamys
0

Tack för input!🙂 Ja det borde jag gissat, att Hubbe som ibland har det jobbigt och känner sig orolig kanaliserar det i att tugga på saker. 

Vet dock inte om det beror på oro hos Saga, jag menar hon verkar ju må bra i allt övrigt? Men hon har en tendens att reagera med stress och t ex gå runt och jama, eller sätta sig och gnaga på sina klor, om det händer mycket på en gång, eller som när Sindra löpte, eller om någon som hälsar på är lite högljudd och stressig i beteendet. 

Men nu verkar hon inte stressad alls, och det är ju lugnt hemma? Kan det vara bara en fix idé?🤔

burmamys
0

Alla förslag och idéer är välkomna! 😊

Skorpion76
0

Haha, vilken katt-astrof!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

grandma
1

Jag tror helt enkelt att hon tycker det är kul. Vissa material är skitroliga att gnaga på. Min yogamatta i gummi t.ex eller uppe på dörren så gnager CC i träet.  Papper är kul att riva små bitar av och göra mönster i.  Behöver inte vara något stressrelaterat.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Haha ja så kanske det är!😂 Nu när liggunderlaget är borta så används buren som vanligt igen, men Saga har gett sig på ett annat liggunderlag som ligger ihoprullat i förrådet. Så det har jag fått flytta upp till den högsta hyllan. 

Saga går förbi då och då och kastar lååånga blickar på det ihoprullade liggunderlaget uppe på hyllan,,,!😉

Skorpion76
0

#7 Hon har gett sig katten på att hon ska s'tta liggunderlagen på plats!

burmamys
0

Hahaha!😂

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vissa material är populärare än andra. Min (f.d.) kylryggsägg har alltid haft en otroligt stark lockelse på katterna. Fick akta mig för att ställa den på golvet utan övervakning, för då började de direkt slicka och nafsa på den.

När den började gå sönder i remmarna så bestämde jag mig för att katterna skulle få den, och de är helt galna i den. De använder den både som säng och leksak. Eftersom de dessutom fortsätter att tugga på och slita i den, så får vi se hur länge den håller.

Har köpt en ny kylryggsäck, men den är de inte det minsta intresserade av, så vad som är så speciellt med den här vet jag inte.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

burmamys
0

Tack för att du delar med dig!🙂 Ja det är nog så att Saga fattat tycke för liggunderlagen. Jag får nog hitta en annan isolering till Simons bur, eller kanske sy in liggunderlaget i filten…?🤔

Carmarino
0

Tror inte det räcker med att sy in liggunderlaget i filten. Tror att hon i så fall kommer att bita sönder filten för att komma åt liggunderlaget. Det syns inte på fotot, men mina katter har bitit sönder tyget på den ena av axelremmarna, så att nästan hela stoppningen (verkar vara någon slags mjuk frigolit ) är loss. Materialet i dem är nog avsevärt mer svårforcerat än en filt, så det kommer att vara hur lätt som helst för Saga att ta sig igenom filten. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Björksätter
0

Lägg tidning i botten. Det har jag. Den isolerar och suger upp ev olyckor. Sen har jag handduk och filt ovanpå så det blir mjukt.

burmamys
0

Mmm ni har säkert rätt. Tack för goda råd! ❤

mjlee
1

Sent men, Nikita har inga tendenser att stressa och äta, men min matta som jag använde för att göra diverse övningar på när jag rehabbade (liknande ditt liggunderlag), har en oemotståndlig attraktion för Nikita. Hon älskar att vässa klorna och slita av små bitar. Jag fick till slut lägga det överst i garderoben och även då försökte hon ibland få ner den. Hon äter inte på den men små, små, blå bitar sprids över hela lägenheten. Av någon anledning så är materialet helt oemotståndligt.

Skorpion76
1

På bilden när hon kikar fram bakom filtarna ser det precis ut som att hon undrar vad hon egentligen har gjort för fel.

burmamys
1

#15 Ja det låter precis som Saga! 👍 Hon smular också sönder det i småbitar men verkar inte äta av det. Verkar som att jag helt enkelt får byta isolering i Simons bur. Vill gärna testa en sista gång för jag tycker liggunderlaget är mjukare än tidning, plus att det inte riskerar svärta ner filten, men om hon gör samma sak igen så får jag helt enkelt ge mig. #16 Haha ja eller hur? 😃