Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 638 ggr
burmamys
2016-06-19 11:48
1

Vad gör Simon?

Sedan jag kom hem har Simon börjat med en ny vana. Efter att ha fått sin massage och övervakat mina förehavanden i badrummet går han till min säng. Klä på mig får jag numera fixa själv 😂 

Under tiden gräver och krafsar och biter Simon i mina sängkläder inklusive madrassen!😡 När jag kommer ut ligger han där och ser mycket nöjd ut och vill gosa mera men då plockar jag ner honom och tar ut sängkläderna för att vädra dem. Sedan äter vi frukost (dvs jag äter frukost och katterna ligger bredvid och tvättar varandra).

Skulle uppskatta några goda råd om vad min gospropp håller på med!🙂 Hävdar han ägarskap över mig? Återupplever han massagen? Känner han sig otrygg, typ rädd att jag ska försvinna igen, och lugnar sig själv?

Kan tillägga att han blev VÄLDIGT glad när jag kom hem, han sov på akvariet och reste sig omedelbart och tryckte och gnuggade sitt huvud mot mig och pep ynkligt så fort jag visade intresse för något annat (t ex prata med föräldrarna eller hälsa på de andra katterna) och följde mig överallt i två dagar utan att släppa mig ur sikte en sekund. Frånsett då när han grejade i min säng…

Imorse tog jag en bild:

Och så en närbild på bitmärkena i lakanet:

Varför gör han såhär?🤔

OberonsMatte
2016-06-19 12:53
0

Jag skulle tro att han får ett busryck p.g.a. att han mår allmänt bra. Min Doris brukar gå hårt åt en matta när hon är extra glad.

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
2016-06-19 13:49
0

Tack för tipset 😊 Ja han mår ju bra (se inlägget "Simon är nöjd med livet") men han har ju många andra bus- och gosryck för sig och har aldrig attackerat min säng såhär förut. Eller har han bara kommit på en ny rolig lek? Tänkte att om jag kommer på varför han gör detta så kan jag få honom att sluta utan att behöva skälla på honom. Inte så roligt om han ska bita sönder alla mina sängkläder, och jag vill gärna kunna ha dörren öppen eftersom de har en låda i sovrummet.

OberonsMatte
2016-06-19 14:15
0

#2 Hmm…Bädda sängen eller ta bort sängkläderna och lägg en Kickeroo i sängen som han kan gå loss på?

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
2016-06-19 15:45
0

Båda alternativen är jätteroliga för Simon men tror inte de minskar sannolikheten för beteendet…. 😐 Fler förslag? 😃

Dimocarpus
2016-06-19 16:19
0

Du får helt enkelt sätta plats på sängen när du är borta, hahahaha…. Vilken buse, en så vacker sådan också.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
2016-06-19 16:38
0

Säg bara  nej, och lyft bort honom varje gång han håller på. Så har jag gjort med mina katter när de gör något de absolut inte får och till slut lägger de ner

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Dimocarpus
2016-06-19 17:35
0

De gör det, vad bra! Hoppas att mina kattungar lär sig det fort. HJÄLP! Det är bara tre veckor kvar till jag får min egen chokladburma.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-06-19 17:44
0

#5-7 tack för tipsen! 😊 Plastskynke är ett alternativ om inget annat hjälper, men jag hoppas ju att han tröttnar. Ska säga ett skarpt "nej" nästa gång och hoppas det räcker. Han ser ju så glad ut så jag har kommit av mig och bara plockat ner honom under tystnad (och hållit tillbaka mitt leende). Nu ska jag bli lite tuffare. Tack för hjälpen! ❤

burmamys
2016-06-19 17:52
0

#7 förstår att du längtar! 😊

Dimocarpus
2016-06-19 20:06
1

Det är svårt att vara sträng när man egentligen tycker de är charmiga men tough love är bättre än no love. 😃

Tre veckor känns som en oändlighet nu, längtar till semestern!  =)

burmamys
2016-06-19 20:41
0

No love is not an option! 😉 Vänta bara, snart är det din tur att bli bortkollrad av charmiga busfrön… 😃❤ Bara tre veckor, det är ju ingen tid alls nästan!

burmamys
2016-06-28 11:39
0

Har visst glömt att uppdatera hur det har gått! Nästa dag hade jag bestämt mig för att följa ett råd och säga ifrån lite tydligare (visa att jag blir arg). Men Simon gick inte ens till sängen utan ville följa med in i klädkammaren istället…? 😍 Typ tre dagar senare hittade jag honom i sängen, men då låg han bara där, visserligen mellan kudden och täcket, men han bara låg stilla och myste. Så vad det än var han höll på med verkar det vara utagerat! 😊