Burma iFokus

Burma

Etikett: kattprat-och-historier
LĂ€st 1268 ggr
burmamys
4

NÄgra bilder jag inte hann visa

Ja, som rubriken lyder đŸ™‚ Tog dessa pĂ„ balkongen nĂ€r de lĂ„g pĂ„ högsta platsen i klöstrĂ€det nĂ„gra dagar innan och det blev inte av att lĂ€gga in dem.

Sindra đŸ˜

Saga đŸ˜

Simon😍

BjörksÀtter
1

Vad fina de Àr :)

burmamys
1

Tack snĂ€lla â€đŸ’•

grandma
1

😍

"   Att alltid vara en liten smula barn, det Ă€r att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Tjeja
1

Oo vilka vackra aquagröna ögon! Är dem sĂ„ eller Ă€r det ljuset i bilderna som Ă€ndrar pĂ„ tonen i ögonen?

Medarbetare pĂ„ FĂ„gelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

burmamys
3

Tack Tjeja! ❀ Jo de Ă€r sĂ„dĂ€r mitt emellan aqua och ljust gröngult, ett arv frĂ„n mamma Tida som Ă€r en burmabrun thailĂ€ndsk katt och alltsĂ„ inte helt korrekt enligt standarden för burmarasen. Men jag tycker hon Ă€r jĂ€ttevacker Ă€ndĂ„. 😊 Vill ocksĂ„ tillĂ€gga att jag Ă€r glad över att fĂ„ vara med i det hĂ€r utparningsprogrammet som ju bidrar till att föra in nya gener till vĂ„ra burmakatter. Tycker det Ă€r helt rĂ€tt att vĂ€lja en katt som tillhör de thailĂ€ndska katter som den moderna burman hĂ€rstammar ifrĂ„n och som inte Ă€r avlade pĂ„ utan bĂ€r pĂ„ mycket stor genetisk variation.

Tjeja
2

Ja jag hÄller med dig! De Àr superfina och ögonen helt fantastiskt vackra! Speciellt första bilden dÀr pÄ Sindra nÀr man verkligen ser fÀrgen och kontrasterna.

Att de inte ser super"burmiga" ut spelar ju ingen roll nĂ€r man har dem till sĂ€llskap Ă€ndĂ„. Huvudsaken de Ă€r trevliga och att man Ă€lskar dem. Eller hur? đŸ˜ƒ

För övrigt tÀnker jag att man i första hand skaffar en burma pÄ grund av deras temperament och lekfullhet, dvs livsstil och personlighet, snarare Àn utseendet. Precis som med alla andra raser, man skaffar en ras som passar en personlighets och livsstilsmÀssigt i första hand och utseendet kommer sedan i andra hand.

Men det Ă€r kanske bara jag som tĂ€nker sĂ„? đŸ˜ƒ (tror inte det i  a f)

Sarah-S
1

Jag vill ju gÀrna se att katten Àr en Burma. Annars finns det ju vuxna huskatter som kan som individer vara likadan som en Burma En Burma Àr en Burma i alla avseenden

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
6

#6 Tack 😊 Ja för mig Ă€r personligheten avgörande för valet av kattras! De hĂ€r sociala, nyfikna och busiga katterna ger sĂ„ mycket sĂ€llskap och glĂ€dje att jag skulle absolut inte byta ut dem mot nĂ„got annat.❀ Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag tycker burmakatter Ă€r vĂ€ldigt vackra med sin trumpna look, muskulösa kropp och glĂ€nsande silkesmjuka pĂ€ls. 😊 Dock Ă€r hĂ€lsan absolut prioritet för mig, och tyvĂ€rr har burman som ras relativt lĂ„g genetisk variation och jag ser ingen anledning att vĂ€nta pĂ„ att det ska resultera i hĂ€lsoproblem som t ex fler katter med allergi eller ökad infektionskĂ€nslighet hos kommande generationer. Om jag kan bidra pĂ„ ett hörn i ett seriöst och genomtĂ€nkt utparningsprogram, ja dĂ„ kĂ€nns det fantastiskt bra! Första generationen ser sĂ„klart inte exakt ut som en modern burma eftersom mamma Ă€r en thailĂ€ndsk katt med smalt ansikte och lĂ„ng nos och rak nosprofil, mĂ„let Ă€r dock att följande generationer ska bli korrekta enligt rasens standard, men med större variation i sina gener, sĂ„ Sindras uppfödare vĂ€ljer partner Ă„t Sindra med hĂ€nsyn till bĂ„de lĂ„g inavelsgrad och rastypiskt utseende. Sindra Ă€r vacker pĂ„ sitt unika sĂ€tt, hon ska ju inte stĂ€llas ut men har ett mycket vĂ€rdefullt uppdrag i avelsarbetet. Hur som helst Ă€r hon en underbar personlighet och mycket Ă€lskad av bĂ„de tvĂ„benta och fyrbenta! ❀

grandma
0

Jag föll för burmans vackra utseende samt dess underbara personlighet vid mitt första möte med rasen hos en vÀn. Skulle inte haft katt idag om jag inte hade trÀffat burman.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det Ă€r att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

ilga
2

# 8 + 6: För de flesta Àr det temperamentet man faller för. Man ska ju umgÄs med katterna till vardags ocksÄ. Sen Àr det kul om man stÀller ut ibland, men det fÄr inte vara huvudsyftet med katten!

Det Àr jÀttebra att det finns folk som Àr redo att stÀlla upp och föra in nytt blod till burmarasen som sÄ vÀl behöver det! Hade jag varit yngre hade jag gÀrna varit med i ett projekt med Thai katter. Om jag inte kan bidraga pÄ annat sÀtt? Huset Àr fullt av burmor redan och har nÄgra pÄ foder. Skulle gÀrna vilja vara med pÄ ngt sÀtt men vet inte riktigt hur jag ska kunna?

burmamys
0

Tack sĂ„ mycket Ilga för ditt stöd! â€ïž

All support Ă€r vĂ€rdefull, jag tror det finns mĂ„nga uppfödare som rent principiellt tycker idĂ©n Ă€r bra, men som förhĂ„ller sig avvaktande, eftersom utseendet Ă€r sĂ„ viktigt för framgĂ„ng pĂ„ utstĂ€llningar, och det tycker jag Ă€r trĂ„kigt. 

Jag ska kontakta Sindras uppfödare efter helgen och dĂ„ kan jag framföra din frĂ„ga, om det gĂ„r bra?🙂

kara_murray
1

Vilka vackra bilder pÄ dina fina katter!! De Àr riktiga fotomodeller

burmamys
0

Tack sĂ„ jĂ€ttemycket! ❀

Sarah-S
1

#11 Jag har en vilja att föda upp Burma som man ser Àr en Burma Det har inget med utstÀllning att göra Och den vÀg som ni valt Àr inte den enda vÀgen

burmamys
3

#14 Naturligtvis vĂ€ljer var och en sin egen vĂ€g. Men jag mĂ„ste Ă€ndĂ„ sĂ€ga att jag hade hoppats pĂ„ att du, som utbildad djursjukskötare och alltsĂ„ mycket kunnig om kattens hĂ€lsa och genetik, skulle uppskatta vĂ€rdet i att öka burmarasens genetiska mĂ„ngfald. Du har ju flera gĂ„nger tidigare betonat vikten av hĂ€lsa framför allt
? Även mĂ„nga importerade burmakatter har delvis gemensam stam med vĂ„ra om man bara gĂ„r 10-15 generationer bakĂ„t. Jag trodde tidigare att du var positiv till projektet, men nĂ€r du skriver sĂ„hĂ€r sĂ„ undrar jag hur du menar att man istĂ€llet ska göra för att öka burmarasens genetiska variation
? Jag har ju svĂ„rt att tro att du skulle tycka att utseendet pĂ„ kort sikt skulle vara viktigare Ă€n katternas hĂ€lsa pĂ„ lĂ„ng sikt. BerĂ€tta gĂ€rna hur du menar!

ilga
2

# 11  Du fĂ„r gĂ€rna framföra min frĂ„ga till Sindras uppfödare. Om vi Ă€r flera som försöker bidraga pĂ„ ett eller annat sĂ€tt kan det kanske ocksĂ„ vara vĂ€rdefullt. Kanske jag kan bidraga ekonomiskt pĂ„ ngt sĂ€tt i ett projekt. Kanske flera kan göra sĂ„, mĂ„nga bĂ€ckar smÄ .

Bara transporten kostar en hel del dÀr bortifrÄn. Det vet jag som importerat frÄn Nya Zeeland och Australien.

Som sagt jag kan nog inte sjĂ€lv ta in en ny katt i mitt hem dĂ„ vi har 5 st i nulĂ€get och andra pĂ„ foder. Kanske det gĂ„r att hitta en fodervĂ€rd till en Thai katt eller om man kĂ€nner ngn som man kan göra intresserad av ett projekt för att bredda den trĂ„nga avelsbasen. Är man flera som gĂ„r ihop blir det lĂ€ttare. Det Ă€r Burmans framtid det gĂ€ller.

MĂ„nga sĂ€ger att de vill bara syssla med uppfödning av Burma som den ser ut i dagens lĂ€ge. SjĂ€lvklart ska man göra sĂ„, men det finns vĂ€l inget som hindrar att man jĂ€msides Ă€ven har Thai katt? Precis som mĂ„nga har flera raser som de föder upp. Sara Sandell har t.ex. fött upp Devon Rex jĂ€msides med Burma tidigare.

Johan-MetsÀkansan
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Jag respekterar din Äsikt, och jag hÄller med att det absolut inte Àr det enda sÀttet att fÄ friskare katter. Dock Àr det den hÀr vÀgen vi har valt att gÄ, och vi Àr nöjda med resultatet pÄ första kullen. Personligen tycker jag man kan se att det Àr burmor, om Àn inte sÀrskilt rastypiska sÄdana. Ganska lovande för f1:or om jag fÄr sÀga det sjÀlv. PÄ lÄng sikt Àr vÀl mÄlet att inom ett antal generationer komma tillbaka till att de ser mer ut som de "ska" göra.

#16, SjÀlvklart kan man föda upp jÀmsides, vi har exempelvis bÄde Cornish Rex och Burma, och dessutom har vi tvÄ separata linjer inom burmaaveln just nu, en baserad pÄ Tida Prai och en som inte Àr del av outcrossprojektet.

Johan-MetsÀkansan
1

Det försvann lite text. TÀnkte bara skriva att bilden pÄ Pantteri Àr lite gammal, han Àr svÄr att fÄnga pÄ bild.

Sarah-S
0

#11 #14 Jag Àr positiv till projektet men vill inte i samma andetag fÄ höra att JAG inte gör det för att jag vill vinna pÄ utstÀllning. Det Àr verkligen att dra förhastade slutsatser och skita pÄ andra uppfödare och sÀtta sig sjÀlv pÄ piedestal.

Sarah-S
1

Min planerade parning har en inavelsgrad pÄ 0% Àven pÄ 10 generationer, sÄ alla gör vi vÄrt bÀsta för burmans framtid

burmamys
3

#19-20 Skönt att höra att du Ă€r positiv till projektet! 😃 Det var det jag reagerade pĂ„, att jag uppfattade ditt inlĂ€gg #7 och #14 som att du inte lĂ€ngre var positiv till projektet för att du inte var beredd att anvĂ€nda katter som inte ser ut pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Fint att du var snabb med att korrigera det missförstĂ„ndet! 👍 Jag tror du ocksĂ„ har missuppfattat mig, jag kĂ€nner till ganska mĂ„nga uppfödare nu, och min kommentar i inlĂ€gg #11 om att en del Ă€r avvaktande pĂ„ grund av detta med utstĂ€llningar handlade inte om dig. Och precis som jag skrev i inlĂ€gg #8 Ă€r detta ett lĂ„ngsiktigt projekt, dĂ€r mĂ„let sĂ„klart Ă€r att följande generationer ska se ut enligt standarden för burmarasen. #17 tack för ditt inlĂ€gg, kĂ€nns jĂ€ttebra för mig att du kan titta in och förtydliga hur ni ser pĂ„ saken! 😊 Hur ser ni pĂ„ Ilgas tankar om att kunna bidra pĂ„ nĂ„got sĂ€tt? Det kanske finns fler som vill hjĂ€lpa till. Finns det nĂ„got som Ilga (och eventuellt andra) kan bidra med?

Sarah-S
2

Jag vet att det Àr ett lÄngsiktigt projekt och att mÄlet Àr rastypiska burmor Jag vill avvakta och se vad som hÀnder med dessa thaikatter och deras avkommor De mÄ vara genetiskt mindre inavlade (hur vet vi det?) men vi har ingen aning om vad de bÀr med sig hÀlsomÀssigt Dessutom Àr det sÄ att det Àr för fÄ uppfödare idag som vÀljer denna linje för att det ska fÄ nÄgot större genomslag Jag vÀljer att anvÀnda redan etablerade raser med dokumenterad hÀlsa och stamtavla som gÄr att följa i flera generationer

Sarah-S
1

Och det kan jag ocksÄ sÀga att för mig Àr utseende viktigt Temperament och hÀlsa Àr tvÄ grundpelare jag aldrig tummar pÄ oavsett vad jag föder upp. Men det Àr utseendet som gör Burman till Burma. DÀrför tycker jag det Àr trÄkigt nÀr det pÄ ett burmaforum uttrycks sÄ stort gillande över utseende som INTE Àr burmalikt

Johan-MetsÀkansan
1

#19 Jag förstÄr verkligen din kÀnsla. Jag tror inte nÄgon hÀr har för avsikt att döma ut nÄgon uppfödare som inte kÀnner att det hÀr Àr nÄgot de vill vara en del av. Om det Àr nÄgon som gör det sÄ tycker jag det Àr en dÄlig instÀllning. Alla har vi rÀtt till vÄra Äsikter, och personligen tycker jag det Àr helt okej att avvakta och se var det hÀr leder nÄgonstans. Som du sÀger, det Àr omöjligt att sÀga hur mycket eller lite inavlade dessa katter Àr eller vilka sjukdomar och fel som kan ligga dolt bakom.

#21 NÀr det kommer till hur folk kan hjÀlpa till eller bidra, det Àr svÄrt att sÀga. Jag och T kan ju ta och fundera lite pÄ om det finns nÄgot, eventuellt fodervÀrdskap eller dylikt i framtiden? FÄr Äterkomma om sÄdant nÀr det börjar bli mer aktuellt.

burmamys
4

#22 Okej dĂ„ förstĂ„r jag varför du vĂ€ljer att avvakta, tack för utförlig förklaring! 😊 #23 Burma iFokus Ă€r ett öppet forum, de flesta som lĂ€ser hĂ€r Ă€r personer som Ă€r nyfikna pĂ„ burma och det Ă€r mĂ„nga olika mĂ€nniskor som uttrycker gillande för mina inlĂ€gg just utifrĂ„n katternas beteende. Jag tror att den sortens inlĂ€gg ger en tydligare bild av burmakatters typiska beteende, och att det kan bidra till att fler av de som önskar sig en sĂ€llskaplig och aktiv katt vĂ€ljer just burma. Jag brukar ocksĂ„ svara pĂ„ Katter iFokus nĂ€r nĂ„gon vill ha hjĂ€lp med att vĂ€lja kattras. Än sĂ„ lĂ€nge har kattspekulanternas kriterier handlat om beteende/ temperament, och i en del fall om pĂ€lsvĂ„rd. De som vill ha en social och aktiv katt men gĂ€rna slipper pĂ€lsvĂ„rden brukar jag rekommendera att köpa ett par burmakatter. Jag tror Tjeja som skrev i början av trĂ„den har rĂ€tt i att de allra flesta vĂ€ljer en kattras som passar deras livsstil, jag sjĂ€lv Ă€r inget undantag. Jag tycker absolut att Sindra liknar en burma Ă€ven om hon inte har ett rastypiskt utseende, och jag tycker hon Ă€r vacker, pĂ„ sitt unika sĂ€tt. Det hĂ€nder dĂ„ och dĂ„ att nĂ„gon skriver att hon Ă€r vacker, och jag brukar informera om att hennes mamma Ă€r en thailĂ€ndsk katt, just för att de ska förstĂ„ att hennes utseende inte Ă€r helt rastypiskt. För mig Ă€r det en sjĂ€lvklarhet att inkludera alla tre katter som bor hos mig nĂ€r jag skriver. #24 Ja Ă„terkom gĂ€rna om det Ă€r nĂ„got ni kan vilja ha hjĂ€lp med! 👍

burmamys
2

Vill bara tillĂ€gga att jag tycker att rastypiska burmakatter Ă€r vĂ€ldigt vackra, vilket jag ocksĂ„ skriver lite dĂ„ och dĂ„ (senast i mitt inlĂ€gg #8 i denna trĂ„d). Och jag Ă€r vĂ€l medveten om att burma, liksom alla kattraser, definieras av den standard som beskriver rasens utseende. Men det Ă€r det rastypiskt kontaktsökande, busiga och nyfikna beteendet som pĂ„verkar min vardag mest.😉

Tjeja
2

Jag var vÀl kanske en av de första hÀr som uttryckte mig mycket positivt om katternas utseende pÄ bilderna.

SjÀlv har jag ingen raskatt utan bara katthemskatter. Jag tycker det Àr bÄde viktigt och bra med rasavel dÀr man fokuserar pÄ hÀlsa och temperament.

För mig personligen Àr inte en utseendemÀssigt rastypisk katt dÀrför speciellt viktig, men det Àr jag, och jag har full respekt för dem som anser att utseendet Àr viktig för rasen för det. Vi Àr alla olika och har olika smak och lÀgger vikt pÄ olika saker. Jag tycker ocksÄ att rastypiska burmor Àr jÀttefina för det. Givetvis skulle jag inte bli lika förtjust i en ras som hade temperament jag gillade men i övrigt inte tilltalade mig alls utseendemÀssigt, det Àr bara av mindre betydelse för just mig.

DÀrmed skall man inte dra alla burmamÀnniskor hÀr inne över samma kam som mig. Alla raser har ju utvecklats ur olika syften och mÄl och ingen rasstandard hÄller vÀl utseendet högre Àn hÀlsan egentligen heller, Àven om det kan finnas eller i a f har funnits en och annan uppfödare som gjort sÄ. Men majoriteten uppfödare vill vÀl ÀndÄ avla pÄ friska och sunda katter sÄ det Àr ju inte sÀmre att fokusera pÄ utseende före personlighet bara man har god hÀlsa som ett av huvudmÄlen i aveln tÀnker jag.

Jag menar.. jag gillar livliga katter.. andra gillar lugna, en burma med tex typiskt raggdolltemerament hade jag tyckt var ganska trÄkig om jag ska vara Àrlig. Men för andra kan det ju vara den perfekta kombinationen.

I af.. Ă€ven om personligheten Ă€r viktigast för mig hos en katt sĂ„ Ă€r ju inte jag heller blind för utseenden, och de vackra gröna ögonen pĂ„ dessa kissar i trĂ„den fĂ„ngade min beundran rakt av utan nĂ„gon djupare tanke pĂ„ burmans utseende i övrigt just dĂ„.  đŸ™‚

burmamys
4

#27 Personligen tycker jag inte att du behöver förklara dig. 😊 För mig Ă€r det sjĂ€lvklart att alla ska ha rĂ€tt att uttrycka gillande för vad de tycker om, utan att behöva fundera över om det Ă€r korrekt enligt rasens standard. Det hĂ€r Ă€r som sagt ett öppet forum för alla som Ă€r intresserade av burmakatter! 😊 Sedan hoppas iallafall jag att bĂ„de ni som har sĂ€llskapskatter och ni som avlar fortsĂ€tter lĂ€gga in bilder pĂ„ era vackra katter sĂ„ att de som lĂ€ser hĂ€r fĂ„r se bilder pĂ„ mĂ„nga olika burmakatter, bĂ„de riktigt rastypiska och mindre rastypiska. Önskar alla en skön sommardag! ❀

Denna kommentar har tagits bort.