Burma iFokus

Burma

Etikett: kattprat-och-historier
Läst 937 ggr
burmamys
7

Simon, Saga och Sindras semester =)

Förra året fick Simon och Saga följa med på semester i en stuga. Här kan du läsa om det äventyret:

http://burma.ifokus.se/discussions/559a69e88e0e74611f00012c-stugsemester-med-katterna?discussions-15

I år har vi hyrt ett rum som egentligen består av två rymliga rum i ett sekelskifteshus! Alla tre katterna inspekterade det nya stället och efter 20 minuter satte de sig i fönstret tillsammans. Godkänt och klart!👍

Jag tror faktiskt de tyckte det var spännande och uppiggande att utforska ett nytt ställe!😃 Den stora skillnaden denna gång jämfört med förra året, var att nu var det full fart nästan hela tiden.  Varje dag lekte alla katterna jaga - jagas och hoppade i den gamla fina rosa soffan, huller om buller och om vartannat!😂Jag är glad att vi inte hade någon granne i rummet under vårt, och hoppas att deras klor inte lämnat några synliga märken… 😐

När en katt behövde pausa tog nästa vid, så leken kunde pågå i ett par timmar i taget, morgon, middag och kväll…!🥵 Jag hade ju tagit med mig några leksaker men behövde aldrig ta fram dem eftersom katterna var så bra på att roa sig alldeles på egen hand!😉 Här en liten serie oskarpa bilder på lek i soffan (fotade på lite avstånd):

Simon var ofta den som tog initiativ till leken!🤔😂

"Kom igen nu!"

Snart hänger Sindra på! 😉

Leken fortsatte ofta, efter ett varv kattrace med alla tre, med lite bus i fönstret!🙂

Denna gång var det Simon och Sindra, andra gånger Simon och Saga, eller Saga och Sindra. När de inte lekte var det mysigt att ligga tillsammans och tvätta varandra, och sedan somna en stund. 😍

burmamys
5

Naturligtvis gick vi ut med katterna i koppel!🙂 Redan första dagen var Simon promenadsugen, han kanske var angelägen att kontrollera om kattfröken från förra sommaren fanns kvar?😎

Dagen innan vi åkte hade Simon faktiskt repat mod och gått en riktigt lång promenad, så han var dessutom ovanligt självsäker när vi gick ut!😃

Simon travade vidare i det höga gräset. Kollade och nosade noggrant åt alla håll för att inte missa något!👍

Promenaden fortsatte i rask takt ner till en buske som Simon tyckte doftade väldigt spännande! Hmm, var det någon katt där borta…?🤔

Sedan gick vi tillbaka mot huset…

…kontrollerade under trappan…

…och fortsatte på nästa stig runt baksidan!

Simon the panther undersöker stengrunden runt huset!👍

"Matte det finns fler människor här! Visst ska vi prata med dem?"

Naturligtvis måste vi hälsa på hos våra nya grannar! 😃

Simon satte sig sedan på trappan på baksidan av huset och filosoferade lite. 

Äntligen på hemväg!🙂 Men Simon ville absolut fortsätta ännu ett varv (eller två) så det hela slutade med att jag fick bära honom sista biten. Det blev flera promenader under vår tid i sekelskifteshuset, och Simons vanliga osäkerhet (se Simons inte alltför långa promenader) verkade som bortblåst. Härligt!

burmamys
5

Saga var betydligt mer försiktig än Simon när hon gick ut, och nöjde sig med att stå ovanför stentrappan och titta ner.

Vände om till stigen som går mot baksidan och tittade och tittade och nosade. Det här var ju nya marker! Är det verkligen säkert att gå här?🤔

Till slut gick hon iallafall till baksidan av huset!👍

Men det fick räcka, tyckte Saga. 😎

Även på hennes senare promenader så höll hon sig närmast gräsplanen nedanför vår trapp och området närmast stigen på baksidan av huset. Undrar varför, Saga brukar ju vara den som strövar omkring mest av alla tre…? 🤔

burmamys
4

Sindra hittade genast stigen mot baksidan av huset. Hon verkade tycka det nya området var spännande och lite läskigt!😍

Hon skulle absolut äta gräs nästan jämt, så jag fick lyfta undan henne ibland för att bryta beteendet. Inte lätt att hitta henne ibland med perfekt kamouflagefärgad päls i det höga gräset!😂

Men det är klart att hon såg sig omkring också!

Även om hon var frestad så gick hon inte ända bort till trappen där våra grannar fanns. Sindra var helt enkelt lite mer försiktig än hon brukar vara!🙂

Roligast var att titta på små flygfän som surrade i luften!😉

Någon som har en teori om varför Simon blev så modig men Saga och Sindra ovanligt försiktiga på sin semester?🤔

Carmarino
0

Det är nog som du skrev tidigare: han ville se om kattfröken från förra året var kvar. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
4

Alla katterna var väldigt intresserade av att titta i fönstren, som tacksamt nog hade breda, låga bräden att sitta på. Med skogen alldeles inpå knuten fanns det massor att titta på!🙂

Och när man har så roligt och leker så mycket måste man  sova en stund ibland!😍

Slutligen en bild på Sindra när hon poserar på sin favoritplats ovanpå väskorna.😍 

Sammanfattningsvis blev det massor med lek och bus, och en ovanligt busig och modig Simon, både när de lekte inomhus, och på promenaderna!🙂

burmamys
1

#4 Haha, du har säkert rätt!😉 Intressant nog höll det i sig hela tiden, trots att kattfröken inte syntes till en enda gång.

Carmarino
1

#6 Man ska inte ge upp hoppet. Det har tydligen Simon lärt sig. 😃

Härligt med så breda fönsterkarmar. Det är något jag önskar min lägenhet hade, för det är lättare att få saker att stanna kvar i fönsterkarmen då. Särskilt när man har katter som gärna kör slalom mellan krukorna. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
1

#7 Japp! 😃👍 Ja breda fönsterkarmar är toppen! Önskar också att jag hade det hemma!😉

grandma
1

Jag tror att Simon i grund och botten är en lantis. Han gillar naturen och känner väl att han får vara den panter han egentligen är. ❤️

Mysigt ni verkar ha haft det.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Tack snälla ❤ Ja det var jättemysigt, om än inte sådär stillsamt mysigt utan mer på ett ehhh, energiskt sätt! 😉😀

grandma
0

🤪😂Jag tror jag förstår.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Dimocarpus
0

Härliga burma-family! Simon, min hjälte. När man kommer till de rätta ställena så kommer personligheten fram på bästa sätt. =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Tack så mycket ❤ Ja Simon verkar vara extra förtjust i lantliga ställen! 😀👍