Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 824 ggr
burmamys
9

Saga 3 år

Idag är älskade lilla Saga 3 år gammal!❤️

Under det här året har Saga blivit vuxen på riktigt! Hon har blivit mer lugn och mild, från att antingen leka i full fart eller sova, så har hon funnit ett mellanläge. 

Sedan Sindra kom in i våra liv har Saga, efter viss tvekan, tagit sig an rollen som storasyster. Den rollen är inte alltid lätt att upprätthålla nu när Sindra både är större och starkare, särskilt när man är så mild och försiktig som Saga. Men hon fortsätter envist att hålla koll på Sindra och använder mest höger tass när hon tycker att Sindra behöver en tillrättavisning. Men för det mesta, faktiskt nästan jämt numera, är de goda systrar som umgås fint med varandra!😍

Saga är den som ständigt har koll på alla andra, och ingriper när det behövs, t ex om Simon är två minuter sen med att påminna matte om att det är dags för nästa måltid! Saga har blivit mycket matglad och jag är oerhört nöjd med att de får barf på bestämda tider så hon inte föräter sig och blir tjock. Saga har ofta bråttom till maten men hon är fortfarande noga med att jag ska hålla i andra änden av kycklingvingen när hon äter och väntar otåligt på mig innan hon börjar. 

Saga älskar klickerträning och fodergömmor, och är riktigt duktig på båda. Saga kan bli så ivrig att hon hugger efter klickergodiset när vi har klickerträning så jag har börjat klickerträna henne själv, med de andra instängda i ett annat rum, och då kan hon slappna av och fokusera på ett helt annat sätt, så det ska vi fortsätta med. 

Hon är också väldigt lekfull och riktigt explosivt snabb när hon leker! Sedan Sindra kom så backar ofta Saga från leksaken när Sindra är i närheten, så det innebär att jag får separera katterna för att Saga ska få leka ordentligt, men då njuter hon verkligen och kan rusa runt många varv innan hon tröttnar! En specialitet som Saga har är att hon älskar snören och vippor utan vippa (med bara snöre), då sätter hon sig på bakbenen och försöker fånga snöret med tassarna. Hon har fantastisk finmotorik i sina tassar och kan styra varje tå för sig.Tummen upp

Saga har också tagit på sig rollen som hemmets värdinna, varje gång vi får besök är Saga framme och klättrar på besökarna, från att de kommer tills de går hem. Hon tar mer än gärna emot godis och visar vad hon kan, och har flera gånger lagt sig i besökarens knä och börjat spinna, till deras stora förtjusning! Simon och Sindra är ju också framme och hälsar, men är inte lika envist påflugna som Saga. Sindra går undan när hon nosat och undersökt tillräckligt, även om hon gärna stannar när det erbjuds lek. Simon lägger sig gärna bredvid oss på soffan eller annan lämplig plats i närheten. Men Saga hon stannar mitt ibland oss och trampar runt och spinner och "pratar" eller lägger sig i besökarens knä. En riktig värdinna, möjligen lite för ivrig enligt mina mindre kattvana vänner!😎

En sak jag verkligen uppskattar är att Saga har blivit mer kelig med mig under det här året. Sedan sommaren har hon etablerat en ny vana, då hon lägger sig på min mage/bröst och spinner så det dånar samtidigt som hon ser mig djupt i ögonen. Hon gör detta nästan varje dag, och det känns verkligen speciellt, och väldigt avslappnande! 😍

Varje natt vill hon sova på min vänstra arm, inkilad mellan min arm och bröstkorg. Endast om platsen är upptagen av Simon accepterar hon att ligga på mina ben istället. Så när Simon är extra sugen på att sova på mattes arm, då skyndar han sig till sängen och kryper ner innan Saga hunnit dit. Det kan till och med bli lite kapplöpning, men oftast är det Saga som är där först!😍

Saga är definitivt den katt som uppskattar promenaderna allra mest. Hon går gärna långt, och upprättar ett revir varje sommar när vädret är varmt. Vintertid blir det korta promenader mest för att kolla läget på gården där vi bor, eller till och med "taxi" iförd vinterjacka på mattes axel… Men så länge det är varmt vill hon gärna vara ute länge, minst en timme, och utforskar både granngårdarna och skogen intill. Saga hälsar gärna på barn och vuxna vi möter ute och de flesta grannar känner igen henne och hälsar glatt när vi kommer. 🙂

När vi promenerar meddelar hon när hon vill gå åt ett annat håll med ett kort "meh". Hon stannar om jag säger "uh-uh" och kommer när jag säger hennes namn. Om jag föreslår en riktning som hon ogillar (t ex gå hem för tidigt) sätter hon sig på rumpan och bräker med sig argaste röst "mraowaow!" Det är verkligen jätteroligt att promenera med Saga!😃

Saga är den av de tre som är mest "lady", hon rör sig och för sig som en riktig dam, med lätta, mjuka rörelser. Trampar aldrig fel, välter aldrig något utan smyger och trippar ljudlöst omkring i världen. Däremot har hon en röst som inte går att missa, hon bräker snarare än jamar, och tar i från magen när hon tycker det behövs. Resultatet blir något i stil med en operasångerska efter en hel flaska whiskey!  Saga ropar när matte är sen med maten, när hon har långtråkigt och vill leka jaga-jagas och ja, när hon vill ha lite uppmärksamhet! 😉

Saga har verkligen utvecklats i sin personlighet under de två år hon bott hos mig. När hon kom var hon nästan lite skygg och ville mest bara leka men skyggade undan för klappar och sprattlade som en fisk på torra land när jag lyfte upp henne. Nu är hon trygg och mjuk i kroppen och söker kontakt med mig många gånger varje dag, och sover med mig på natten. Hon är dock fortfarande den som är svårast att fotografera, eftersom hon oftast tittar åt ett annat håll när jag kommer med mobilen. Hon kanske är lite blyg ändå?😍

Jag är så glad att jag har denna keliga individ hos mig som ständigt utvecklas och bjuder på nya överraskningar! Idag ska hon få en ekologisk extra köttig kycklingvinge eftersom det är hennes favoritmat!🙂

Grattis på födelsedagen älskade lilla Saga!❤️🎁🎈🎂😃

kara_murray
1

Grattis vackra Saga på din födelsedag !!❤ Hoppas att du får en fantastisk dag med många presenter och extra god mat!!!!❤

burmamys
1

Tack snälla! ❤

Aleya
1

Grattis till saga. Hon ser ut att vara fylld av visdom. 😊 Ge henne nu nått riktigt gott.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
1

Tack så jättemycket! ❤ Hon ska bara få sådan mat som hon älskar idag! Och du har rätt - Saga är en klok katt. Hennes namn betyder "hon som ser (ser i betydelsen förstår)".

grandma
1

Grattis Saga! 😍

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Aleya
1

#4 mycket bra namn för denna damen. ☺

Medarbetare för Julen

Dimocarpus
1

Grattis Saga! ❤️

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Aleya
1

Nu tog jag mig verkligen tid och läsa allt info du skrivit om saga. Och jag bara drömmer om att få träffa dessa tre katter en dag. Dom verkar så underbara. 😍

Medarbetare för Julen

burmamys
4

Tack så mycket för alla gratulationer! ❤️

På morgonen var det riktigt soligt, så dagen började med en stunds mys på balkongen. Saga satt och njöt trots att det ju börjar bli ganska kallt ute. 

Lunch serverades även på Sagas födelsedag i glasburkar, till hennes stora förtjusning! Saga får alltid de smala burkarna för hon är så skicklig med sina tassar att hon klarar dem lika snabbt som de andra fiskar upp matbiten ur de bredare burkarna!

Sedan bjöd jag in Saga ensam till sovrummet för att hon skulle få leka ordentligt, utan konkurrens!😃

Milda Saga förvandlades till en blodtörstig (liten) panter!😈

Och här har hon fått upp farten ordentligt!😉

Efter att vi lekt så hon blev andfådd låste jag upp klädkammaren, som numera alltid hålls låst (Sindra öppnar ju alla dörrar om jag inte låser dem med nyckel), och där alla deras vippor förvaras i en låda. Saga blev jätteivrig och hjälpte genast till att öppna dörren!

Saga plockade glatt fram sina favoriter! 

"Färdig!"

Sedan spann som en hel traktor och gosade både med mig och med väggen i ren glädje!

Efter att hon lekt lite mer så öppnade jag sovrumsdörren så de andra katterna också fick delta i leken. Passade på att låta Simon leka själv med vippan en stund medan Saga och Sindra lekte med Sagas utvalda leksaker. Måste säga att Simon kanske verkar vara en lugn mysfarbror, men när han får jaga vippan själv, då blir det fart på pantern som rev iväg hela täcket!

Sedan blev det Sindras tur, och hon är så snabb att det nästan inte går att få några skarpa kort alls…

Trötta av all lek lade sig Simon i lådan med blå filten i köket medan Saga och Sindra gick till fönsterplatsen i jobbrummet och myste tillsammans!😍

Dagens middag blev som utlovat ekologisk extra köttig kycklingvinge! Saga högg in och Saga högg i och smaskade och tuggade och matade sakta in godbiten i magen. Lite då och då kastade hon ett öga på Simon, som för en gångs skull hann bli klar före henne (hon hade ju fått en extra stor bit) och morrade lite, för säkerhets skull.

En stund senare somnade Saga i soffan, mätt och nöjd.

Lagom när hon vaknat skulle jag byta sängkläder, så Saga följde med in i sovrummet. Mån om att detta ska vara Sagas dag, stängde jag dörren så hon skulle få delta utan konkurrens. Saga undersökte noga täcket och lät mig sedan sätta på sängkläderna alldeles själv. Jaha, tänkte jag, ville hon inte? Men precis när jag släppt täcket så studsade Saga upp på sängen och började hoppa fram och tillbaka på täcket, ungefär som en räv hoppar på ett byte under snön! 

Undrar om hon inbillade sig en råtta under täcket? 

Eller om hon helt enkelt tyckte det var alldeles för skrynkligt och ville hjälpa mig att snygga till det lite?

Vad det än var så höll hon på lääänge, och täcket blev väl lite mera platt efteråt?

Jag hade tänkt ta Saga på promenad men fick ge upp den idén eftersom det började regna. Aktiveringsstunden blev istället en liten stunds klicker med bara Saga och sedan fick allihop varsitt ex av den nya fodergömman, en vikt toarulle med godis i, och den fixade Saga galant!👍

Simon väntade tills de andra var klara, och studerade noga hur de gjorde. När Sindra kom fram för att hjälpa honom (eller stjäla hans godisar) fixade han sin på en minut!😃

Sedan blev det kattrace! När Simon och Sindra dundrade fram och Saga satte sig på klösträdet för att titta på dem fick jag en chans att fota födelsedagsbarnet!

När även Saga sprungit några varv och tröttnat på det och precis satt sig högst upp i klösträdet, då kom hon på att hon var hungrig! 😍

Kvällsmat blev lite mer kyckling! Alla var lugna efter kvällsmaten och det dröjde inte länge innan hela gänget hamnade i soffan.

Jag hoppas Saga är nöjd med sin födelsedag!😍

Dimocarpus
1

Det var hon säkert, vad roligt hon måste ha haft. Vilken aktiv dag med vip tid med matte =) Så skönt så! Bilder säger tusen ord, särskilt de dimmiga 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

#10 Haha ja du har nog rätt, vip-tid med matte är ofta uppskattat! Och tack för att du bekräftade värdet i suddiga bilder!😉

Dimocarpus
0

Mycket värdefullt med VIP tid med matte. Alla dina bilder är jätte fina och värdefulla såklart men när bilder är i rörelser, de berättar ju nästan mer. Mystiskt men å vad de är i farten :)