Hård mage av Vaisto Cat?
Jag har för mig att jag läst här att Vaisto kan ge hård mage men jag hittar inte tråden. Vi har provat olika kombinationer av bollar från gul påse och rosa påse blandat med lite linolja och någon gång varje dag vanlig blötmat. Sista tiden också kattmalt utan märkbar effekt. Vill ju inte sluta med Vaisto, Teddy älskar den maten…. Någon som haft samma erfarenhet och löst det? Jag är tacksam för råd och tips!
Ge lite extra kött. Köttfärs tex eller någon liten bit hjärta alternativt ett kycklinghjärta.
Hur länge har din katt ätit barf? Ofta är dom håra i magen i början så ger det med sig sen. Men lite extra kött någon gång om dagen kan hjälpa.
Mvh Linn
Tack! Ja, vi började med gul påse, tänkte det var mer lättsmält. Men sedan har vi varvat lite av varje sort och märker som sagt ingen skillnad mellan rosa och gul. Färs som tillskott kan ju vara värt att prova! Trodde annars att köttfärs var bra mot lös mage. Det skulle kännas trist att behöva ge enbart vanlig blötmat nu när han så tydligt föredrar sin Vaisto-mat…
Jag fick rådet av Sarah Ziverman att inte ge så mycket från den rosa påsen för för det är grisköttet som kan ge dem hård mage, Jag la på en skiva kycklingfett en gång per dag från VOM vilket de tycker är jättegott. Mina äter 4 bullar per dag. De får mat 3 ggr/dag och morgonen är den största måltiden. Då får de en bulle från den gula och en bulle från den rosa påsen. Jag blandar ihop dem eftersom de inte är jätteförtjusta i den med griskött. Sen får de från den gula påsen de andra måltiderna. Från början fick de 50/50 men det funkade inte. Stenhårda magar. De blev iaf mycket bättre med justeringen men det tog nån vecka. Nu bajsar de ungefär varannan dag men ibland varje. Så ge inte upp.
P.S Vi provade även Pommys fårtalg att klicka på men det gillade bara den ena. Sen är det tydligen bäst om de får i kött från 3 olika djur därför behöll jag grisbullen. Idag skulle jag säkert kunna öka på den men det här funkar bra för oss. D.S
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Du kan ge en äggula också, det underlättar. Det har kommit en vit påse nu och den innehåller mindre ben. De kan ju även vara de som ställer till det hårda. Så prova att ge hälften från vita påsen så kanske det hjälper.
#4 Visst är det benmängden som ställer till det men det brukar som sagt ge med sig efter ett tag och lite hjälp. 🙂
// Nalle Puh//
# 3 Tack Grandma för utförliga råd. Vi har hittills haft tre bullar/dag till Teddy plus lite blötmat för magens skull. Två från gul och en rosa., eller tre gula. Vad gjorde du de dagarna som det var "stenhårt"? Körde du vidare då och det gick över av sig självt med hjälp av kycklingfett? Jag ska leta efter det i VOM-disken, hittills har jag rört i rapsolja och vatten. #4 Tack, det var en nyhet med vit påse, den har jag inte sett här på vår sida Vättern än…. Ska googla på den. Jag vet att Burmamys skrivit om äggula och tycker förstås det hade varit trevligt men vår Teddy ser äcklat bort när jag berättar hur gott och nyttigt detta är….
# 6 Be dem ta hem kycklingfettet om de inte har. Jag gjorde inget mer utan avvaktade så att de bajsade. Masserade lite på magen. Tyckte det var stressande när det gått tre dagar utan bajs och de inte ville äta den 4:e dagen. Som du säkert vet så bajsar katterna oftast inte varje dag när man barfar. Bajskorvarna blir mindre också men jag vet att många upplevt detta just med Mush och det var diskussioner på FB om det kunde vara fel benmängd mendet verkar faktsikt som det ger sig för de allra flesta till slut. Lycka till och berätta gärna hur det går.
// Nalle Puh//
# 7 Tack goa du, det är fantastiskt att kunna få vänliga och kunniga råd här! Jag lovar att berätta! Teddy är snart tre år och vi har haft honom här sedan september. En underbar katt, trygg och glad!
#7 Letar på VOM men hittar ingenting som heter Kycklingfett. Du skrev "skar en skiva" så det låter som färskt. Har du möjligen en bild eller produktnamn?
Sökte på VOM kycklingfett och fick upp detta, dock endast på Facebook, så verkar vara en alldeles ny produkt, som kallas Boost och som endast består av kycklingfett. Kanske det är den grandma menar?
Annars, om Teddy inte gillar äggula, så är det fett som är bra att få lite extra av!👍 Om du köper vanliga kycklingvingar så kan du klippa loss skinn och fett från en kycklingvinge, och ge honom, gärna med liten benbit (t ex yttersta vingspetsen) så han får borsta tänderna utan att få i sig så mycket ben.
Det lilla kött som finns på vingen kan du antingen ge Teddy eller tillaga åt dig själv. Resten av benen får du nog slänga, problemet med hård mage är som tidigare sagts att det är lite mycket ben i MUSH. Men det är en vanesak och han kommer säkert att klara MUSH även utan extra fett i framtiden.👍
Hoppas det ordnar sig!🙂
#9 #10 Precis det är den som jag menar även om min förpackning är rosa och vitrandig. Den är fryst, man har framme den en liten stund bara så att det går lättare att skära i den. Passa då på att skära flera skivor på en gång som sen åker in i frysen igen. För mig räckte det med väldigt tunna skivor.
// Nalle Puh//
Åh vad ni är goa, tack, nu har vi varit och köpt sådana. Mycket spännande att se om Unge Herrn tycker det går att äta, han är förtjust i kyckling så förhoppningsvis ❣
Toppen!👍
Det blev succé med kycklingfett - så GOTT att tallriken blev helt renslickad 😻 Tack 🌷
😀👍❤
Ja hurraa! Det tycker mina också. Ljuvligt gott verkar det som.
😃😍
// Nalle Puh//
Det händer alla att de blir hårda i magen. Min burma är väldigt tålig och sällan problem med nytt foder (barf). Mina får enbart barf medan min andra katt är känsligare och jag måste byta foder väldigt försiktig.
När min kille var för hård i magen av MUSH i början så gav jag två äggulor i veckan plus extra motion (koppelpromenad, apport och skriv i trapphuset), på så sätt får magen jobba lite. Kombinerade också med gul och rosa. Nu finns t.o.m. vit utan kyckling med nöt och fläsk. Katter är ett vanedjur och därför tar tid att acceptera nytt.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Jag har skrivit i ett annat inlägg och har själv pratat me veterinären nyligen:
Det här skrev jag till den andra TS: "Jag hoppas att du inte ger lever då det finns redan i MUSH och risken för överdosering av lever ger mer skador än nytta. Annars äggula, vom från lamm eller kossan, kaninmage, psyllumfrö (lite fiber), dosering måste man fråga om lov om, jag har fått tips av veterinären att erbjuda flortiflora (kosttillskott) då och då.
Hoppas det hjälper och du fått hjälp! "
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
# Björstorp, hur har det gått? Märker du någon skillnad ännu?
// Nalle Puh//
Tack grandma! Idag vågar jag skriva YES, det fungerar nog 😻 Jag har följt ditt råd och kombinerar gul påse med kycklingfett och peppar peppar så är det inte så hårt längre. Har också beställt några påsar av den nya sorten som Björksätter tipsade om (vit påse) och får utvärdera när det kommit i slutet av veckan. Så TACK igen för engagemang och vänliga och bra råd, glad att ni finns här! 🌷
Hoppas det fortsätter så. Det verkar på de flesta som börjar med MUSH eller BARF överhuvudtaget, som att det är en invänjningsfas. Det kan ta några månader men efter ett tag behöver man inte kycklingfettet. Såvida man inte vill ge det som en liten smaskig bit ibland.
// Nalle Puh//