Burma iFokus

Burma

Etikettutanför-ämnet
Läst 677 ggr
Sarah-S
4

ALLA DJURÄGARE

ALLA DJURÄGARE!

Jag ber om ursäkt för att det följande är långt, men om du bryr dig om ditt djur så uppmanar jag dig att läsa vad jag har att säga.

Som ni kanske vet så råder det en brist på legitimerade djursjukskötare i Sverige. Precis som det råder brist på sjuksköterskor inom humanvården. Jordbruksverket har idag gått ut med en remiss med förslag på stora förändringar och undantag till behandlingsförbudet. En av de stora förändringarna som de föreslår är att djurvårdare (motsvarande undersköterskor, med tex studentexamen från naturbruksgymnasium) efter en 80 timmars utbildning bl a ska få övervaka narkos.

I dagsläget är det enbart legitimerade djursjukskötare (motsvarande sjuksköterskor) med 3-årig universitetsexamen samt legitimerade veterinärer som får sköta narkos. Under djursjukskötarutbildningen har vi totalt 30 högskolepoäng (20 veckor, 800 timmar) anestesi med perioperativ vårdhygien, intensiv- och akutsjukvård. Redan här kan man ju se att det är något väldigt galet med Jordbruksverkets förslag. I den här 80 timmars utbildningen ska det dessutom ingå anatomi, fysiologi och läkemedelshantering. För oss djursjukskötare är det helt separata kurser på 10 respektive 7 högeskolepoäng (dvs drygt 11 veckor, drygt 450 timmar).

Jordbruksverket anser alltså att 1 250 timmars universitetsutbildning ska likställas med 80(!) timmars internutbildning.

80 timmar ska motsvara 1 250 timmar.

Sug på den en stund.

Noterade ni även orden "universitetsutbildning" och "internutbildning"? På djursjukskötarprogrammet examineras vi både teoretiskt och praktiskt enligt ett fastställt, av staten godkänt, ramschema. På en av de skriftliga tentorna i vår läkemedelskurs krävdes det alla rätt, 100%, för att bli godkänd. I Jordbruksverkets förslag på internutbildning finns det inte några nationellt fastställda examinationskrav.

Och det är inte slut här.

Nästa sak jag vill att ni ska tänka över är vilka som står för utbildningen. På SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) har vi tillgång till lärare som är eftersökta internationellt som föreläsare inom anestesi. Personer som kliniker över hela Sverige ringer (även sjukhus i humanvården) när det är något fel med deras narkosutrustning. Enda kravet på utbildare enligt Jordbruksverket är att personen är legitimerad veterinär. Inget ont om dessa, men ni kan ju också förstå skillnaden. Dessutom läser vi djursjukskötare mycket mer övervakning av anestesi och narkosapparaten än vad veterinärerna gör under sin utbildning (de ska ju ha fullt upp med att skära i djuret).

Sen kommer vi till den där lilla detaljen med legitimation.

Precis som sjuksköterskor, läkare och veterinärer så har djursjukskötare en legitimation. Det innebär att vi kan bli anmälda och i värsta fall bli av med vår legitimation om något skulle gå fel. Varje gång vi söver ett djur så sätter vi vår legitimation på spel. Djurvårdare med Jordbruksverkets extrautbildning kommer inte ha någon legitimation. De kommer söva på veterinärens legitimation. Känns bra, eller hur? De kan inte ställas till svars på samma sätt som en veterinär eller djursjukskötare kan.

Anestesi (narkos) är otroligt komplext. Jag är bara i början av att lära mig det och även om det är långt kvar så kommer jag vara sjukt nervös första gången jag kommer ha eget ansvar över en narkos. Det finns så otroligt mycket som kan gå fel, även om man göra allting rätt. Och när the shit hits the fan måste man veta vad man ska göra.

Det här är inte något korståg mot djurvårdare. Absolut inte. Alla på en klinik har otroligt viktiga roller och är fullständigt nödvändiga. Men fråga dig själv; skulle du tycka att det vore ok att sövas av en undersköterska med gymnasieexamen och en internutbildning under bältet?

Skulle det kännas ok att lämna ifrån dig din älskade katt, hund, häst, kanin, familjemedlem och inte veta vem som kommer vara ansvarig för att den överlever sin operation?

Jordbruksverkets remiss ligger ute och man kan svara på den fram till 15 mars (mycket kort tid för att folk inte ska hinna svara). För ert djurs säkerhet - säg till dem vad du tycker. Som konsumenter har man mycket större makt än man kan tro.

http://www.jordbruksverket.se/omjordbruksverket/remisserochyttranden/remisser/remisser2017/dnr5716844516foreskrifteromandringijordbruksverketsforeskrifterochallmannaradsjvfs201341omskyldigheterfordjurhallareochpersonalinomdjurenshalsoochsjukvardsaknrd8.5.f32a58415a5e228b68503c7.html

(kopierat från Facebook med tillåtelse av författaren Kristina Wallin)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Herveaux
2

Posta gärna inne på Hundar iFokus också. 🌺

// Harley

Björksätter
2

Ska absolut gå in och svara. Helt absurt förslag. Vi kan ju bara hoppas att Jordbruksverket tar sitt förnuft till fånga.

burmamys
1

Fullständigt vansinne att ersätta djursjukskötares 1250 timmars utbildning i narkos, med 80 timmars påbyggnad för djurvårdare, som då dessutom ska innefatta anatomi!!! 😡

Om någon av mina katter behöver sövas, och jag vet ju att Sindra kommer att sövas när hon kastreras efter sin kull/ sina kullar, då vill jag att deras narkos ska hanteras av någon som har god utbildning, och vet hur hen ska agera om det skulle uppstå problem av något slag. 

Bra att du uppmärksammar oss på detta, så vi kan protestera! Vore bra om du lade ut denna text på Katter iFokus, Hundar iFokus och Kaniner iFokus, för att nämna några.