Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 953 ggr
Herseruds
0

Klassisk burma?

Hej burmaexpertisen! Jag kan just inget om burma, har själv oriental och balines sen många år. Har länge suktat efter en brun burma, men landat på balines om igen 😊 Jag tycker mig se att burmor till viss del, likt siameserna, går successivt mot ett mer typat/extremt utseende, stämmer det? Finns det därmed uppfödare som riktar in sig på en mer klassisk look, som i tex siamesaveln där thai, eller traditional typ finns? Nyfiken! 😊 /Hanna

Björksätter
6

Jag har inte haft burma så länge så är egentligen fel person att svara. Jag har bara sällskapskatter som jag ställer ut lite. Men jag tycker de ser mer kortnosade ut nu än om man tittar på äldre bilder. De har ju kortnosproblematik så det är tråkigt att det går åt det hållet. Men jag vet iaf två uppfödare som jobbar för hälsosamma katter och bla gör utparningar med thailändska katter. Men två inriktningar tror jag inte finns. Jag hoppas att jakten på mer typat utseende ändras för det skadar bara katterna i längden.

burmamys
4

Hej! Jag har inte heller haft burmakatter så länge, men har engagerat mig i Burmaklubben och pratar en del med olika uppfödare. Jag håller med Björksätter att en alltför ivrig strävan efter ett mer typat utseende bara skadar katterna i längden. Men än så länge är kortnosproblematik som väl är ovanligt, även om det förekommer och trenden är ökande. Jag hoppas verkligen att det arbete jag och andra gör nu för att prioritera katternas hälsa får effekt så vi slipper sådana problem i framtiden. Jag vet också att det finns flera uppfödare som föredrar burmor med lite längre nos och avlar mer efter temperament än utseende, även om det inte finns någon specifik klassisk typ. Men å andra sidan är burmans utseende mindre förändrat än utseendet hos t ex siameser och orientaler.

Herseruds
2

Håller med om att kat 4 -katterna ändrats mer. Och att det är tråkigt om man avlar på typ till den grad att man missar hälsa och temperament. #2 i länken till thailänska katter du visade på Siameser i fokus såg jag fantastiskt vackra katter,! 😊 Jag är väl allmänt motvalls, tycker våra raser var som vackrast på 70--80-talet😄

burmamys
3

Ja visst har thailändska katter ett speciellt utseende? Blev nyfiken på burmans ursprung för ett par år sedan och hittade då "the thai cat center" som importerar huskatter från Thailand för att bredda genpoolen hos amerikanska burmor och siameser, och via dem hittade jag TIMBA. Jag är själv fodervärd åt en f1 efter en burma och en thailändsk huskatt, som heter Sindra. Kolla tråden "Kattgräs" så hittar du tydliga närbilder på henne. Planen är att hon ska användas i avel med europeisk burma för att bidra till en bredare genpool. Jag har även två kastrerade burmor, Simon och Saga. Alla tre trivs fint tillsammans i en dynamisk och gosig och busig kattflock! Aldrig en tråkig stund hemma, men jag gissar att det är samma hos dig! 😊

Herseruds
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spännande projekt! Sindra är jättefin!  Och faktiskt lite lik min gamla tonkines Skrållan, en tjuvparning från uppfödare av både siames och burma på 80-talet. Och som appropå utparning levde frisk som en nötkärna i 17 år, längre än nån annan katt jag haft. 

burmamys
1

Så fin hon var, din Skrållan! Ja visst liknar de varandra, Skrållan och Sindra.