Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 7040 ggr
Coffeas
9/1/12, 9:38 AM

Medlemspresentation

Här kan vi presentera oss för varandra
Skriv gärna några rader om dig och dina katter

Uppfödare får gärna lägga in länk till sin hemsida så ser vi även till att den hamnar under Länkar här på Burma i fokus

  • Redigerat 4/27/22, 9:38 AM av Niklas
Annons:
Coffeas
9/1/12, 9:54 AM
#1

Jag heter Johanna och jag är värd för detta forum!

Jag innehar stamnamnet S*Coffeas.

Mitt första ögonblick med en burma var på ett kattpensionat som jag sommarjobbade på.
Kärlek vid första ögonkastet!!!
Samma dag hade jag bestämt mig för att skaffa en burma när jag flyttat hemifrån och namnet på katten bestämde jag samma dag.
Java skulle hon heta, hur kan en kaffefärgad katt få ett annat namn tänkte jag!

Det dröjde då ett antal år innan jag gjorde slag i saken och fick kontakt med en uppfödare i södra sverige som hade en liten brun flicka som blev min första!

Så mitt stamnamn är såklart kaffe på latin.. =) och alla kattungar får namn efter olika kaffesorter.

Jag har en småskalig uppfödning på Värmdö utanför Stockholm. I mitt hem bor just nu bara en liten tjej vid namnet HU*Alba Regia Enjoy Ebony "EBONY". Hon är en brunpadda med fantastiskt temperament!

Just nu går jag mest runt och funderar på om hon är dräktig!
Spännande är det!

// Johanna

[Yrsa-H]
9/1/12, 9:55 AM
#2

Mycket bra ide

Djungelkottens
9/1/12, 4:26 PM
#3

Hej på er!

Jag heter Anna och jag är för tillfället Medarbetare här på Burma.iFokus.

Som liten flicka läste jag en bok om olika kattraser och bestämde att antingen en burma eller en abessinier skulle jag ha när jag blev "stor".

En dag blev jag av min syster uppmärksammad på att det fanns en artikel i en av våra dagstidningar. Den handlade om en burmauppfödare och hennes kattungar. Jag ringde henne och fick komma på besök. Med mig hem hade jag den underbaraste av katter, min tvillingsjäl, Pyewacket's Chamsin, blå burmahona. Nu var jag fast för evigt!

Jag läste allt jag kom över, började ställa ut och skaffade efter många om och men ett stamnamn: S*Djungelkottens. Tyvärr var det svårt att sälja ungar, speciellt när man är en okänd uppfödare längst uppe i norr. Så min uppfödning lades på is.

För närvarande har jag bara en burma. En liten brun hona som heter S*Bonnea's Iriz. Till sin karaktär en urtypisk brun burma. Inte rädd för någonting. Flyger fram på sina små silkeslena bruna tassar. Härskartassar kan jag väl tillägga :))

Har haft mina funderingar på att ta en kull på henne men än har det inte blivit av. Hennes inavelsgrad är låg. Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta en hane som jag vill använda till henne. Troligen blir hon en glad och lycklig kastrat ganska snart. Och äventyret fortsätter……

Anna

ilgaliljenberg
9/2/12, 12:51 AM
#4

Börjde föda upp Burma under 1980 och har sedan dess varit aktiv både som uppfödare och utställare. En liten uppfödning i hemmiljö. Ngn gång med fodervärdars hjälp.

Det som gjorde att jag skaffade burma var att jag råkade passa två bruna bumor, en hane och en hona. Föll direkt för temperamentet. Burman är som en hund, mkt social, väldigt go' och kelen. En stor knäkatt. Gillar naturligtvis även det panterlika utseendet och den smidiga kroppen.

Temperamentet har därför alltid varit det viktigaste för mig. Självklart tänker jag på hälsa och standard också.

Burmorna hemma hos mig är mina 4-benta barn och de stannar livet ut hos mig. Jag omplacerar endast om det skulle uppstå osämja eller är behjälplig om ngn köpare behöver hjälp att hitta nytt hem av olika skäl.

Har fortsatt med samma släkt, låt vara uppblandad med importblod, i 8 generationer nu. Just nu är jag inne på min andra X-kull.

Började med 2 blå burmor och importerade en lila burma från England efter ngra år. Sedan blev det bruna burmor och så har det fortsatt med dessa färger: brunt, blått, choklad och lila. Har även importerat ngra burmor på senare tid.

Jag startade min verksamhet i Stockholmstrakten, där de flesta burmorna fanns på den tiden. När sonen Johan föddes flyttade vi ner till släkten i Skåne och det roliga var att en del nya uppfödare hade börjat intressera sig för burma här.

Ilga Liljenberg med Stamnamnet Tintomara's

Sarah-S
9/3/12, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej forumet

2001 köpte jag och min sambo vår första katt Inka, en fantastisk blåsköldpaddsilvertabby huskatt som än idag bor med oss
Ganska snart insåg vi att hon behövde sällskap och vi hittade Morris, en blå huskatt vars mamma var en vacker blåmaskad birma.

Morris hade den mest underbara färg man kan tänka sig och jag började omedvetet snegla på raskatter som var blå för visst skulle det vara läckert med en till katt i samma färg..

Surfade mig igenom britter, ryssar, korater, chartreux och till slut hamnade jag på burma, men färgen var som bortblåst för jag hade ALDRIG sett något vackrare än en brun katt. Även temperamentet verkade vara precis vad vi önskade oss

Ja sen tog det inte så lång tid innan vi satt och letade uppfödare, jag hittade Stjärnviks i Laholm som hade en hona till salu och hösten 2004 flyttade bruna Stjärnviks Aristocat Azalea hem till oss
Och det var väl här allt tog fart, Azalea anmäldes till utställning och premiären gick över förväntan med EX1, BIV, NOM och Best In Show och på den vägen fortsatte det

Hösten 2005 köpte vi Azaleas halvssyster Stjärnviks Aristocat Cinderella och hon är den burma som ligger som grund för min uppfödning
Första kullen föddes 2007 och sedan dess har vi haft 8 kullar och är nu nere på barnbarnsbarn till Cinderella.

Men bli inte förvånad om du hittar en devon rex med mitt stamnamn för vi har även haft 2 kullar av dessa krulliga små clowner innan vi bestämde oss för att helt satsa på burma.

Jag tycker om att ställa ut, tävlingsmänniska som jag är, så vi kanske ses när du minst anar det? Kom gärna fram och säg hej, jag bits inte! Flört

Till vardags arbetar jag som legitimerad djursjukskötare på Östergötlands största smådjursklinik. Jag har både ett personligt och professionellt intresse i hälsa och svarar mer än gärna i dessa ämnen här på forumet.

På bilden med SW SC Stjärnviks Aristocat Cinderella DSM när vi tog titeln Scandinavian Winner 2011 i Uppsala

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

GoldenHigh
9/4/12, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mitt namn är Malin Helmker och är sedan april 2008 innehavare av stamnamnet S*Golden High's. Sedan 2010 är jag även SVERAK diplomerad uppfödare.

Jag är uppväxt med katter och andra djur, men det blev inte raskatt förrän hösten 2003 då vår ursociala huskatt Måns gick bort. Saknaden efter honom blev stor och så småningom tog sökandet efter en lika social katt fart. Vi hade sedan tidigare lite kännedom om burma, och av en slump så hittade vi en kull född i min hemstad Örebro hos S*Dynamo. En brun kille var kvar i den kullen, och det tog inte lång tid innan vi bestämde oss för att tinga honom.

Sommaren 2004 besökte jag för första gången en kattutställning som min nuvarande kattklubb Nerikes Kattklubb arrangerade i Örebro. Det tog inte lång tid innan mitt intresse för att ställa ut själv väcktes till liv. Jag blev värvad in i klubben och det dröjde inte lång tid innan jag själv började ställa ut, på den tiden var jag bara 13 år gammal. Burman låg mig redan då mycket varmt om hjärtat och bara något år senare köpte jag in min första hona. Sedan dess har mitt intresse för uppfödning och utställning blivit allt större. Under ett par år lånade jag ut min hane till avel, men det var egentligen inte förrän 2007 som jag köpte in min första avelshona av Ilga Liljenberg vid namn Tintomara's Roxita Rox. Idag är hon Supreme Champion och har även lämnat mina två första och förtillfället de enda kullar efter sig, båda under 2009. Ur hennes första kull behöll jag en av hennes ungar, en blå underbar tjej som även lyckats bra på utställningar genom åren, SC S*Golden High's Alexia Yo Sweetin DVM. Jag vill även passa på att tacka Ilga som verkat som min mentor under mina år som uppfödare och stöttat mig mycket med sin kunskap och långa erfarenhet i mitt avelsarbete. Det är jag verkligen jätteglad över att få ta del av som ung och mindre erfaren uppfödare.

Förtillfället är jag studerande i Malmö vilket är anledningen till att min uppfödning inte varit i någon stor omfattning de senaste åren, men trots det hoppas jag ändå på att ta ett par kullar inom snar framtid. Mitt senaste tillskott till katteriet är en lila hane som jag i somras importerade från Schweiz, CH*Shine of Burma Whisper of Love som jag hoppas kan bli en framtida avelshane.

Förutom uppfödningen är jag en aktiv utställare och de flesta känner nog bäst igen mig i assistentrock på utställningar :)

Bilden nedan är på mig och min nya prins "Winnie", CH*Shine of Burma Whisper of Love.

//Malin Helmker

S*Golden High's

www.burmese.zoomin.se

Annons:
Mewz
2/4/13, 7:27 AM
#7

Hej!

Mewz = Päivi, Devon Rexägd sen -95, uppfödare sen -97 och är inte burmaägd även om det finns en och annan favoritburma där ute. Dock tillfrågad om jag vill hålla ett öga här, så numera Medarbetare.

Fött upp ett antal DRXar där sista kullen föddes 2010. För 2 år sedan tog jag det stora klivet att satsa på nåt helt nytt, importerade mig 5 Selkirk Rex som nu har tagit över här hemma. En utmaning som heter duga då rasen ännu inte är godkänd i FIFé.

Min CRX-uppfödning, där jag fick en kull för 4 år sedan blev inte mer av då jag inte har något avelsmaterial kvar av olika anledningar, så nu ska det bli utmaning 2 som är vitfläcksorientaler (även om jag var lite sugen på burma, men vill inte jinxa med att sätta ihop så olika raser, burmor är ju som dom är)

Till vardags är jag hemma på heltid, bor på landet strax utanför Värnamo. Har dussinet katter, häst, hund, ankor och vaktlar (och en handfull barn). Har en stor passion för avel och genetik som aldrig slutar vara spännande och intressant.

Jag har ställt ut väldigt sparsamt senaste åren, av förklarliga skäl, men nu har jag en oriental som ska luftas litegrann så ser ni mig så kom gärna fram och säg hej :)

//Päivi

www.tiddlywinks.se

Real stupidity beats artificial intelligence every time

grandma
2/4/13, 10:58 AM
#8

Varmt välkommen. Det behövs några fler här. Gick in och tittade på din hemsida och kände genast igen häftiga vackra Sushi som jag tycker påminner om  Salvador Dali. Jag läser mycket på Siames så därav igenkännandet.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

grandma
4/29/13, 11:09 AM
#9

Hej, 

jag heter Grethel och träffade min första burma för några år sedan hemma hos en bekant som var kattvakt. Kärleken var ögonblicklig och jag kunde inte sluta tänka på denna katt. Hade själv inte haft katt sen jag var liten men däremot erfarenhet av alla mina vänners katter. Egentligen har jag alltid varit mer hundmänniska och har haft hundar, Jämthund och Schäfer.

Jag funderade både länge och väl innan jag bestämde mig för att bli med katt. Läste på olika forum och kollade kattungar och omplaceringar och vägde fram och tillbaka. När jag väl bestämt mig så blev det en omplacering och jag visste att jag ville ha en brun och då först kontaktade jag en uppfödare som råkade bli Ilga Liljenberg. Jag hade hittat en annons för omplacering som dock visade sig vara gammal så Ilga vidarebefordrade mitt mail till Sara på Stjärnviks Katteri.

På så sätt flyttade Nikita hem till mig i april 2012, en underbar liten brunis med en stark personlighet, här kommer jag. Kelig och glad och tillgiven hade hon nästan allt som man kan önska sig av en katt, förutom att hon inte gillade barn och jag har barnbarn som ofta är hos mig. Så Nikita fick tyvärr, för mig, flytta igen.

I juli 2012 flög jag ner till Skåne/ Halland och hämtade istället hem Stjärnviks Oriente Onyx. Hon är nog den snällaste mildaste katt jag träffat i hela mitt liv. Man kan göra nästan vad man vill med henne men sätter man på henne ett koppel så kan det bli problem med att få av det igen. Hon fullkomligt HATAR det. Nåväl, som alla burmaälskare vet så är de vanebildande och man vill ha fler och efter min resa till Stjärnvik så blev jag förälskad i en blå burma, Loka , med resultatet att jag nu sen drygt två månader har Lokas bror Diamond hos mig. Vart ska det sluta, undrar jag? Man vill ju bara ha fler av denna underbara ras. 😃

// Grethel

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Mewz
4/29/13, 11:17 AM
#10

#9 det kan ju sluta hur som helst, men sätter en slant på att det kanske blir fler  🤪😂

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Rebeckak
7/15/13, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej jag heter Rebecka och kände att det var dags att presentera mig. Jag har länge varit sugen på en burma, och fick äntligen hem min lilla chokladflicka Ziva i maj. Har följt diskussionerna här på forumet under en längre tid, men har inte riktigt vågat ge mig in och skriva tidigare. Men nu när vi ska på vår första utställning i helgen så tar jag steget :)
Man och son vägrar (förståeligt nog) att följa med till Haribohallen så jag hoppas att få lite andra bekanta att umgås med istället, som kan se tjusningen i att spendera en solig julisöndag i en svettig sporthall :)

Ziva heter egentligen S*Komihåg's Ötzi och hon är en ljuvlig liten diva som jag hoppas att ska få bli mamma i framtiden. Hon är väldigt gosig och kärleksfull, men när hon får vara ute och leka i trädgården tror hon att hon är en tiger! (vi är lyckliga nog att ha en egen liten inhägnad atriumträdgård där hon kan leka av sig tryggt). Zivas mamma heter S*Alchymist´s Petunia Burgundy Star (BURn) och pappa heter S*Komihåg´s Ådi (BURb). Bebisbilder på Ziva och hennes fem chokladsyskon i Ö-kullen finns här på S*Komihåg's Facebooksida

Jag som är Zivas mamma heter alltså Rebecka och är dryga 30. Gift med Reuben från Nya Zeeland och har en son född -10 som heter Ridley. Jobbar med PR och kommunikation, gillar att yoga, träna, resa, läsa, spela Xbox och rida. Ska erkänna att jag känt mig lite orolig att ge mig in i den här forumvärlden eftersom jag sett att det tidvis varit hårda diskussioner och tufft klimat här på burmaforumet (om ämnen som man som utomstående bara inte för sitt liv kan förstå att skulle kunna röra upp så heta känslor hihi) men håller tummarna för att det ska gå bra och att jag inte ska trampa i klaveret och att alla är snälla och hjälpsamma :)

metsaekansan
11/20/13, 9:16 PM
#12

Jag har hittills besökt forumet ganska sällan men kan väl ändå presentera mig: Jag heter Tuuli och har ägts av en eller flera burma i 21 år. Jag är finska och fortfarande reggar mina kullar till Finska Kattförbundet (FIFe) fast jag bott i Sverige i drygt tre år nu pga studierna i universitetet (biologi). Mitt stamnamn är Metsäkansan. Jag bor i Uppsala med sambo, hund och för tillfället 7 katter (varav fem stannar hos oss) mellan ålderna 10 månader och 11 år. Förutom burma har jag hållit på med cornishar i tio år och har haft nästan lika många cornish som burmakullar fast så många har det inte varit nån dera. Vi har även en bengaltjej på foder hos oss men det finns inga planer att själv börja föda upp bengaler, det är helt tillräckligt svårt att balansera mellan uppfödning av två raser. Har ställt ut en del men för tillfället har ingen "utställningskatt", besöker ändå utställningar ibland och träffar gärna andra burmauppfödare. Hemsidan finns på http://metsakansan.fi om nån vill kika in. Det är dock ett projekt det där med hemsidan som aldrig verkar bli färdig :D Jag önskar alla en trevlig vinter och skulle gärna se fler presentationer här :)

Aramiz13
2/8/14, 7:58 PM
#13

Hej Jag heter Mona och för ung ett år sedan började vårt sökande efter en ny familjedlem. Djur har alltid varit ett stort intresse för mig. Jag växte upp med hundar, katter, kaniner och hästar runt omkring mig. När jag flyttade hemifrån hade jag ett par huskatter men när barnen kommit började arbetet och karriären ta fart. Och i samband med en skilsmässa blev jag helt utan djur. Det blev enormt tomt.. När jag förra året blev sambo kom tankarna återigen om att skaffa ett djur. Men vad skulle det bli? Katt var vi ganska överens om men vilken ras? Jag tyckte faktiskt det var ganska skönt att slippa allt hår som huskatterna fällde överallt och hela tiden. Och det var så det började. Efter att ha surfat runt på nätet i veckor var vi överens. Det var en burma vi ville ha. Jag blev helt förälskad i beskrivningarna av denna ljuvliga katt. I juni förra året så hämtade vi vår Aramiz, en lila burmahona och om tre veckor kommer Simon, en brun liten kille från Norr. Hela familjen är fast för denna underbara ras! Livet har definitivt blivit rikare ♡

Annons:
grandma
2/21/14, 10:28 PM
#14

Vad kul att några nykomlingar skriver här igen. Vore kul om sidan kunde vakna till liv igen.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
2/22/14, 8:41 AM
#15

Välkommen Mona!

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Aramiz13
2/22/14, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tack Sarah!

Här kommer en Bild på vår Aramiz. Tyvärr hade inte matte hunnit rengöra ögonen, usch usch :-)

burmamys
2/19/15, 6:13 PM
#17

Putt =)

Gelememos
3/17/15, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej!

Jag är ny här och vill därför presentera mig.

Emeli heter jag och 27 år. Jag bor tillsammans med min man, vår dotter som snart blir 2 år och våra två busfrön till katter. Till vardags arbetar jag som legitimerad sjuksköterska och gillar att spela data- och tv-spel samt sy barnkläder.

Vi har egentligen velat skaffa katt i flera år men har tyvärr inte kunnat det på grund av allergi i den närmaste släkten. Av olika anledningar fick vi äntligen möjlighet att skaffa katt så efter en lång tid av planering och längtan flyttade vår första katt in hos oss i början på året.  Eftersom det finns så många hemlösa katter ville vi göra en god gärning och adopterade därför huskatten Tone (som då var ca. 7 månader) från vårt lokala katthem.

Tone är en otroligt aktiv, social och härlig liten katttjej. Hon följer oss överallt och "hjälper till" med det mesta här hemma. Hon är gärna med och bäddar sängen, diskar, tvättar, sitter med oss vid matbordet m.m. Hon spinner högt när man kliar henne på magen och hon småpratar med oss nästan hela tiden. Tone och dottern hittar också på en massa bus tillsammans. Jag och maken brukar skoja och säga att de är "partners in crime" :)

Ganska snabbt upptäckte vi att Tone nog skulle behöva en kattkompis och vi ville gärna ha ännu en härlig familjemedlem att älska. Vi började googla för att försöka hitta en ras med ett temperament som skulle passa bra ihop med Tone. Ganska snart hittade vi burman och föll verkligen för rasbeskrivningen. Vi bestämde oss för att det var en burma vi ville ha. Därefter kontaktade vi Anne med stamnamnet S*Pia-Pizzi's. Vi fick hälsa på henne och träffa hennes ljuvliga katter. Därefter tingade vi den lila kattungen Dora (6 månader) och för ungefär två veckor sedan flyttade hon hem till oss. Dora är en riktig myspropp och spinner som ett litet sågverk så fort man tittar på henne. Hon älskar att ligga och sova runt nacken på oss människor. Hon och Tone har hunnit bli fina kompisar på dessa två veckor då de sover med varandra, tvättar varandra och lever rövare tillsammans.

Som Aramiz13 skrev tidigare i tråden så har livet verkligen blivit så mycket rikare sedan vi skaffade katt. Vi hoppas att vi får många år tillsammans med dessa två härliga tjejer.

grandma
3/17/15, 10:40 AM
#19

❤️ Såna gosproppar. Visst är det underbart med katter! Välkomna hit.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Gelememos
3/17/15, 11:34 AM
#20

Tack grandma!🙂

Annons:
burmamys
12/20/15, 10:11 PM
#21

Nu när det tillkommit en del nya medlemmar senaste tiden tänkte jag att det kan vara dags att putta upp den här tråden, och även passa på att presentera mig själv.

Jag heter Iris och jobbar till vardags som lärare och specialpedagog på en liten, icke vinstdrivande friskola som erbjuder studieförberedande gymnasieprogram. Jag skaffade mina två burmakatter Simon och Saga när jag skiljde mig från min dåvarande man, eftersom jag inte gillade tanken på att komma hem till en tom lägenhet, och insåg att det skulle bli svårt att ha hund eftersom hundar behöver rastas flera gånger per dag. Mina kunskaper om katter i allmänhet och burmakatter i synnerhet var resultatet av någon timmes googlande på sökord "sociala katter", samt ganska vaga minnen av några bekantas stillsamma huskatter som liksom funnits i periferin men sällan varit ett samtalsämne. 

Fastnade för de atletiska katterna med den grymma blicken och det påstådda sociala och "hjälpsamma" beteendet, som jag tänkte nog var ganska överdrivet. Måste erkänna att jag blivit minst sagt positivt överraskad! Jag som mest varit intresserad av att resa, hänga på puben och prata om meningen med livet, ta långa promenader i naturen , och allmänt hänga med i politik, miljö, evolution, geologi, medicin och psykologi (fick ni ihop det där?) har plötsligt fått se dessa två busfrön ta över min vardag.  Och snart  blir det alltså en till!

Jag brukar av naturliga skäl inte vara med på bilderna jag lagt upp här, men det finns några undantag, och dessa två beskriver ganska väl hur mina pälsklingar helst väljer att umgås med mig…

Hoppas några av er som inte hunnit presentera er än också får tillfälle att göra det!

Denna kommentar har tagits bort.
grandma
12/21/15, 9:53 PM
#23

Ser fram emot att höra mer om dina blå tjejer så småningom.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[glädjehopp]
12/21/15, 10:09 PM
#24

Tack grandma.♡♥♡

thowal
1/8/16, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Hej alla :)

Jag heter Thomas och är en kille som alltid haft djur hemma, när jag var liten så hade mamma en liten uppfödning av blå mellanpudel och efter det så har det varit katter. Jag bor i Stockholmsområdet sedan 16 år och har haft egna katter sen dess, Selma(huskatt) och Sasha(ragdoll) 12 år,  tyvärr så fick Selma njurproblem och efter 2.5 år(precis före jul) så gav hennes lilla kropp upp hon blev 17 år.

Så jag funderade på att skaffa en ny katt men nyligen så fick jag veta att Sasha har förhöjda njurvärden så jag avvaktar med det och koncentrerar mig på att se till så Sasha får leva ett bra liv så länge som möjligt.

Jag tittade runt en hel del på olika kattraser och kom fram till att burma passar mig utmärkt och hittade detta forum och när det blir dags för ny katt/katter så kommer det att bli burma.

Skapade ett konto här och tänkte introducera mig trots att jag inte har burma än.

Har lagt till bilder på mina katter trots att de inte är burmor :).

Selma är den svarta och gick bort precis före jul och Sasha är ragdollen

burmamys
1/8/16, 10:45 AM
#26

Välkommen! 🙂

grandma
1/8/16, 8:12 PM
#27

Välkommen hit och det låter som du går en spännande tid tillmötes om du ska skaffa burma.  Hoppas du hittar lika bra uppfödare som jag gjorde och så hoppas jag att Sasha får vara med dig ett tag till. Kosten är ju väldigt viktig så jag antar att du fått lite goda råd, annars får du det säkert härinne.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
leafea
1/9/16, 12:05 PM
#28

Jag heter Doris och bor i stockhom.Har stort djur intresse.Vi har fattat tycke för burma katten. Har hafft hundar och en liten chinchilla uppfödning för sällskap.Men om ett par månader ska vi bli med ett par små burmor,Så spännande.

Gelememos
1/9/16, 12:57 PM
#29

Välkomna hit alla nya medlemmar! :)

[jamilah]
1/17/16, 10:54 PM
#30

Hej igen.jamilah är jag 56 år bor i stockholm.jag har skrivit en presentation tidigare där jag har nicket glädjehopp. jag är konstnär och med i svenska konstnärer och där jag målar tavlor och även tillverkar smycken i brons och silver. Jag ska bli med burmor i vår.Men inte dom kissarna som jag skrivit om i andra pressen utan att det katt köpet ändrade jag och uppfödaren planerna på.ville bara vara tydlig så ni vet. hur som hällst kul att vara här och nu har jag min uppfödare som ger mej råd om det jag behöver veta angående sköttsel osv. kan vara kul att ta del av andras erfarenheter med lika katt ras. Det var lite info från mig.♡♥♡♥

Dimocarpus
1/18/16, 8:08 PM
#31

Hej!

Jag heter Sansan, djurälskare från Stockholm. Jag har alltid haft djur, båda landdjur och vattendjur. Nu har jag drabbat av "kattsjukan" efter många månader av research om olika kattraser osv. Nu har jag bestämt mig att burman passar mig bäst. I april kommer jag att flytta till en större lägenhet där jag har tänkt att bo tillsammans med troligtvis ett par burmasyskon (om allt går som det ska). Burmorna är inte födda än men snart så…

Om jag kunde så skulle jag vilja ha de hos mig nu men jag bor alldeles för litet för att ha någon katt här överhuvudtaget. Men förhoppningsvis i maj får jag hem mina katter och att vi kan skapa vår vardag tillsammans som jag verkligen ser fram emot. 

Kul att det finns så många aktiva och erfarna burmaälskare här. Många bra tips finns här att hämta ser jag =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
1/18/16, 8:50 PM
#32

Vad roligt, ditt liv kommer att bli väldigt annorlunda och rikt på upptåg när du skaffar ett par burmor som äger dig från första stund och  du kommer  aldrig att ångra dig. Varmt välkommen.🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
1/18/16, 9:34 PM
#33

Tack Grandma! 

Jag längtar som tusan…. Fyra månader är för länge. Antagligen känns det så för de som väntar barn. LÄNGTAR som tusan. Jag har hört att man bli hypnotiserad på en gång. Det låter helt underbart!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
1/19/16, 10:57 AM
#34

Välkommen!🙂 Och förstår absolut det där med att längta! Väntar själv på en kattunge som jag ska bli fodervärd åt. Har planerat för detta sedan i maj…😍

Annons:
Dimocarpus
1/19/16, 2:11 PM
#35

Hahaha…. Du har väntat läääänge du! Vad kul med att vara fodervärd, det är något jag kan tänka mig i framtiden när jag har större utrymme för en till katt som ska bo hos mig hela sitt liv och inte temporärt. Det ska bli kul att få följa er vardag med en nyfiken kattunge. =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

mjlee
1/21/16, 2:48 PM
#36

Eftersom jag hängt här ett tag så är det dags att jag presenterar mig. Det var jag som tog över Nikita från grandma eftersom jag inte har några barn som bor hemma eller kommer på besök. Nikita är en fantastiskt gosig, bestämd, intelligent och orädd liten katt som styr här hemma med en silkestass. Det vill säga en typisk burma! Av oss två är det ingen tvekan om vem som är alfa. 😉Pratar görs det ofta och mycket. Det enda vi bråkar om är maten, matte anser att Nikita ska äta blötmat, Nikita anser att torrisar - särskilt RC - är da shit. Grillad köpkyckling och grillad entrecote går också ner, men inget annat. Efter många diskussioner har vi kompromissat till att vissa Sheba i sås kan accepteras om det kompletteras av torrfoder.  Vi går regelbundna koppelpromenader även om det nu är så kallt att Nikita inte vill sticka nosen utanför dörren. 

Underbara Nikita är totalt orädd och tuff, när vi kommer till ett nytt ställe nästan springer hon ur buren, sedan undersöks hela stället noga med svansen rakt upp och mycket doftmarkering. Dags för att dricka och sedan rulla ihop sig i mattes knä eller stjäla hundens plats när vi är hos min pappa.  Klättring är ett krav.  Jag skulle kunna prata hur länge som helst om Nikita men nu räcker det för de som orkat läsa allt.

Björksätter
1/21/16, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Även jag har ju hängt här ett tag och dessutom varit rätt aktiv så kanske på plats att även jag presenterar mig. Jenny heter jag och bor utanför Norrköping. Vi tog hand om två burmor som omplacerades i april 2015 efter att vi varit tvungna att ta bort våra två bondkattshonor. Orsaken till valet av burma var att en av våra vänner har två burmor som vi bägge tycker är väldigt trevliga.  När så en annons med två omplacering dök upp så blev vi förstås intresserade. Ni som läst mina trådar vet att det inte var helt lyckat med dessa två då de inte var i så bra skick. Vi har idag bara hanen kvar, Hubbe som i dagsläget är ok men inte helt frisk, en del kvarhängande stressymptom (tror vi iaf).

Hubbe är en underbart personlig 7 årig herre som styr med oss och som lindat oss runt sin tass. Han är ganska bekväm och tycker att det bästa som finns är att ligga på rygg och leka med ett snöre, även om han förstås får fart ibland också.  Nu på vintern är varma platser populära och han sover under täcket varje natt. När det är lite varmare ute tillbringar han mycket tid i sin utegård med kattlucka till. Vi går även koppelpromenader flera dagar i veckan, något han uppskattar väldigt mycket.

Hubbe är väldigt sällskaplig och tycker inte om att vara ensam, han blir väldigt ledsen när vi åker hemifrån och jamar högljutt efter oss. Det tänkte vi råda bot på så vi har tingat en ny kompis till honom, Alchymists Littel Nell. Nell flyttar till oss i mars och det är en spännande väntan :). Hon är en matglad tjej som vi tror kommer passa Hubbe då han också är den matglada sorten. Förhoppningsvis kommer de att trivas bra tillsammans. Nell är röd och Hubbe är lila så vi får två fina burmor som vi hoppas finns med oss och förgyller vår tillvaro med upptåg i många år framåt.

Sarah-S
1/21/16, 8:37 PM
#38

Kul med nygamla medlemmar som presenterar sig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
1/22/16, 10:29 AM
#39

Åh Nikita, min första burma som inte gillade mitt barnbarn eller inga barn alls. Hon är en drottning vart hon än kommer och alla andra är hennes hovdamer. Hon går mitt i rummet och skyggar inte för nåt. När jag dammsög så fick jag dammsuga runt henne för hon vägrade flytta på sig.  😍 ❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
1/23/16, 11:44 AM
#40

#36 och #37 Jätteroligt att läsa era presentationer! Jag har nyfiket väntat på att ni skulle presentera er lite närmare. 🙂 Och väldigt söt bild på Hubbe, han ser verkligen ut att njuta!❤️

Vargnos
3/24/17, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Allt startade i en by som heter Sikfors, där jag också bor just nu faktiskt. Tidigare bodde jag i Älvsbyn.  Jag hade läst om burmakatten och fått tips om att det fanns en burma i Sikfors. Ägaren var Anna-Lena Lindholm. Jag och min dotter Madelen hälsade på Anna-Lena och hennes burmakatt. Vi två lärde känna varandra. En vänskap jag blev glad över att få knyta. Vi har upplevt mycket ihop. Anna-Lena är i dag uppfödare till otroligt fina katter av brittiskt korthår. Jag fastnade för burmakatten och det har inte gått över

Min första burma 1994 hade färgen blå och han hette Hammarkattens Hugo Pysette. Jag köpte honom i Stockholm av Anna Hammar. Glenn Sjöbom ( mycket duktig kattdomare) hade fött upp mamman till min Hugo. Hugos mamma hette Årskogens Harriet. Min släkting som följde med mig för att hämta Hugo, utbrast - nä! men! heter mamman samma som jag. Min släkting hade samma namn som Hugos mamma så det blev populärt Jag skulle inte bara bli med katt utan också få otroliga bekantskaper med på köpet. Anna Hammar hälsade på mig i Norrbotten och jag hälsade på henne vid ett antal tillfällen i Stockholm. Jag flög från Luleå till Stockholm för att hämta hem min lilla blå burma och folk skakade på huvudet åt mig och sa att jag var nog lite smått prillig som betalade pengar för en katt och dessutom flög ner till Stockholm för att hämta en katt där. På den tiden fanns det inte många burmakatter i närheten av där jag bodde. Ja, som ni hör så var folk inte alls så insatt i kattvärlden överhuvudtaget på den tiden här i Norrbotten i alla fall

Jag köpte Hugo 1994 och sen var jag fast! Burmakatten är bara bäst på alla sätt och vis, nu är det 2017 och jag har inte ändrat mig på den punkten. Jag blev kontaktad och fick frågan av uppfödare om jag ville låna ut Hugo i avel. Här kom jag i kontakt med Ilga Liljenberg - Tintomara´s uppfödning. Hon lånade Hugo till sin Qarmen. Hugo och Qarmen blev föräldrar 1996 till Tintomaras Taccata, Tara Taiger,Tess och Tosca Sedan också 1997 till Tintomara´s Venus och Whilma.

Genom att min Hugo blev avelshane så korsade också Parant´s uppfödning Leif och Inger min väg. Där fick Hugo och deras burmahona Zätas Katarina en avkomma 1995 som fick namnet Parant´s Blue Cello. Leif och Inger har jag roliga minnen tillsammans med. Kattutställningar i Stockholm tex. Jag åkte buss från lilla Älvsbyn med min Hugo till Sundsvall och fortsatte sen färden i bil tillsammans med Inger. Dom var också ägare av den ståtliga hanen Nimrod´s Dandelion, morfar till min Hugo. Jag är tacksam över många och fina minnen i möten med katter och människor.

En annan uppfödare skulle också korsa min och Hugos väg och det skulle leda till en mycket kär vän och min första brunsköldpadda. Ulrika Hermansson Deerhunters uppfödning lånade Hugo till sin Papagena Francesca, en Engelsk hona. Det resulterade i Deerhunters Charisma en brunsköldpaddsfärgad hona som jag köpte. Charisma fick titeln Grand International Champion under sin utställningskarriär. Ulrika blev en nära vän som jag placerade rakt in i mitt hjärta. Jag hälsade på hos henne en hel del vart hon än flyttade Hon tog mig också med och hälsade på min katt Hugos släktingar, det var mycket spännande! En släkting hette Sunny Spots Alyssa minns jag Jag fick också träffa en burma vid namn Snick-Snacks Tulsa! en blåsköldpaddsfärgad hona. Jag skulle få se hur en riktigt vacker burma kunde se ut Och det glömmer jag heller aldrig.

Senare så köpte jag också en burmahane av Ukrikas uppfödning - Deerhunters Fabian(på bilden). Jag köpte också en brun hona vid den här tiden - Nimrods Zolana. Här väcktes också mitt intresse för att ta upp avelsbiten och jag skaffade mitt stamnamn Ancestors 2001, efter att jag varit fodervärd en tid.

Jag tog två kullar i mitt stamnamn. 2001- Ancestors Ophelia, Hamlet,Othello och 2003 - Ancestors Ivory,Harmony,Paul.

Jag minns också att jag vid den här tiden fick träffa Ilga Liljenberg i samband med en resa till en världsutställning med Fabian. Vi mellanlandade på ett vandrarhem i närheten av där Ilga bodde så hon kunde komma förbi och vi fick träffas. Det är ett minne jag sparat i hjärtat. Ilga lånade också Fabian till sin Zunni Girl. Fabian och Zunni Girl blev föräldrar till Tintomara´s Emelita, Emilio och Estanislaus.

Med Fabian och Zolana fick jag vara med om kattutställningar som gick mycket bra. Fabian kom 2:a på en världsutställning och för Zolana startade det också rakt uppåt. Men här drabbade också sorgen mig. Zolana fick en dödlig sjukdom endast 8 månader gammal och klarade sig inte och i samband med detta så smiter också min Fabian ut och han blir påkörd av en bil och dör alldeles utanför huset i Älvsbyn där jag bodde då. Jag var otröstlig! Jag var sedan utan katt i nästan 5 år. Men sen kom längtan efter tassar i hemmet igen. Då kom Deerhunters Oleia in i mitt hjärta och in i mitt liv 2008. Jag planerade inte att ta upp avel igen och ställde ut Oleia endast några gånger. Men sen blev jag sugen att ta upp det intresset igen 2015. Jag parade Oleia och tingade också en till hona av Zagamin uppfödare Monica Bokström, då jag kände att jag ville plocka upp avelsintresset på riktigt igen.

Hela familjen väntade med spänning på att Oleias ungar skulle anlända. Då drabbade tragedin oss igen. Oleias ungar föddes döda och vi tappade även Oleia som inte klarade sig. Sorgen var tuff ! Men vi hade ett litet ljus i allt mörker. Vi hämtade hem en ny liten brunsköldpadda Zagamins Atme (kallas Ceyla).
Hon är i dag 2 år och har fått bli mamma till en kull på 6 ungar 2016-12-09 Ancestors Alyssa, Ayra, Apollona, Alice, Aslan, Atou. Pappan till kullen är Oskarsborgs Almaviva och han har min första burma Hugo bakom sig i släktled. Så det är lite nostalgi med i val av hane.

Vår familj utökas nu också av en lila burmahane från England Rossikhan Heimdall som ska gå i avel. Känns roligt att ha en burmahane i hemmet igen

Min familj består annars av min dotter Madelen på 29 år som bor i Umeå och hon har nyligt fått en flicka, jag har blivit mormor. Min son Samuel på 26 år och mina tvillingpojkar som nyss fyllt 20 år. Jag har också ganska nyligt gift mig med min älskade Jesse. Jag är lycklig på många sätt. Det bästa är att jag fått en man som tycker lika mycket om katter som jag . Han är en djurälskande människa och har tidigare jobbat på djurparker. I vår familj finns också huskatten Tuter. Det är en mycket klok katt som ser efter alla i familjen på bästa sätt Han larmar också om händelser, som tex den gången vi hade känningar av jordbävning. Tuter kände av den innan vi människor fick känna på den. Han är också den bästa barnvakten man bara kan ha. Så när vi nu har haft 6 stycken burmaungar som yrt runt i hemmet så har han vakat noga över dom och hämtat oss människor om det har behövts. Han är en fantastisk katt.

Annons:
burmamys
3/24/17, 5:22 PM
#42

#41 Vad roligt att få en rejäl presentation av dig och dina burmakatter genom åren! Hoppas du ska trivas här på Burma iFokus! 😊

grandma
3/24/17, 8:54 PM
#43

# 41 Välkommen Vargnos, jättekul att läsa din presentation och att höra från lite från Norrbotten. Hoppas du skriver lite mer här och kanske du dyker upp på årsmötet för burmaklubben. 🙂 Ett tillfälle att ses och lära känna varandra.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[EM L]
4/12/17, 9:40 PM
#44

Hej!

Jag är en trettonårig tjej som har haft en katt som nu är död sen flera år tillbaks. Nu har jag en liten kanin. Men jag älskar alla sorters djur!

Upp till toppen
Annons: