Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 765 ggr
burmamys
3

Saga behöver borsta tänderna

Saga har fått pyttelite tandsten i övre käken, det sitter på den bakersta tanden på höger sida. Så nu har jag börjat borsta hennes tänder!👍

Har haft en fingertuta och tandkräm hemma ganska länge, men dem gillar hon inte. Först började jag med att vänja henne vid att ta på munnen och dra upp läppen lite. Gosade och berömde mycket men har inte använt godis för jag vill att hon ska vara lugn och avslappnad. Hon blir lätt hetsig och kan hugga efter godiset eftersom hon är helt galen i sitt godis!😛

När hon var okej med att jag drog upp läppen så provade jag med fingertutan med vatten, men den gillade hon inte! Vred sig undan som bara Saga kan och tryckte bort fingertutan med tassen! Vaddå hade du verkligen tänkt trycka in hela den där i min mun??!😡

Nästa gång testade jag med bara lite tandkräm på mitt finger men så fort tandkrämen kom fram så ryggade hon och luktade intensivt och gjorde en hysteriskt rolig äckelmin med hela ansiktet! Haha önskar jag hade haft med mig mobilen då!😂

Men efter tips från Dimocarpus så testade jag istället att blöta en tops i lite svalt vatten, och det gick fint!🙂

Kan väl inte säga att hon älskar det, hon kommer inte springandes varje dag som Simon, som alltid har bråttom för att få sin morgonmassage, men hon låter mig plocka upp henne och sitter med mig i badrummet och låter mig göra det jag ska utan protester. Och det är jag iallafall nöjd med!😍

Borstar ni tänderna på era katter? Hur gör ni då?

Pia-69
2

Bucacat+babytandborste! http://www.apotea.se/ekulf-twice-baby-0-3-år 😊👍

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2

Tack för tipset!🌺 Använder du dessa själv på dina katter? Hur har det gått att vänja dem vid tandborsten? Smakar bucacat gott enligt katterna?

Det här är alltså vad jag har hemma idag, tandpasta med enzymer (äckligt enligt Saga), tops (helt okej), och fingertuta (för stor, gillas ej):

Känns bra att göra det så trivsamt som möjligt så det inte blir en kamp utan tvärtom en mysig stund även för Saga.😍

burmamys
1

Hittade en toppenbra tråd om tips för att borsta tänderna på katten inne på Katter iFokus!😃

http://katter.ifokus.se/discussions/590f42d48e0e744f6e0007e6-borsta-tanderna?discussions-3

Pia-69
1

Ja, på min siames men han har bara 4 hörntänder kvar p.g.a forl, så det är ju inte så svårt att borsta på honom. På min andra katt bengalen har jag inte börjat än har provat ngr ggr men han är inte lika medgörlig! Vill inte börja än då han just opererat ut sin vä hörntand för att den var avslagen (halva)  och vid röntgen upptäcktes en forl tand på samma sida  detta gjordes i torsdags så han går på metacam och antibiotika! Så fort han är läkt så kommer jag att ta tag i tandborstningen på allvar. Allt detta har varit en pärs, det är jobbigt när ens älsklingar inte mår bra….😕 PS! Siamesen älskar Bucacat pastan! DS!

burmamys
1

Hmm undrar om jag helt enkelt råkat köpa den äckligaste tandkrämen, alla andra verkar föreslå bucacat. Någon som kan beskriva hur katten upplever smaken? Ska tillägga att Saga är väldigt kräsen när det gäller smaktillsatser. När hon kom till mig åt hon billigt torrfoder av olika märken, men tyckte inte om det och åt bara när hon var riktigt hungrig. Hon var väldigt smal då. Jag provade med olika blötmat men hon vägrade ens röra vid dem. Genombrottet kom först när hon fick smaka en bit kyckling som jag höll på att skära till när jag skulle laga mat åt mig själv. Saga spärrade upp ögonen och jamade högt och hoppade upp på skärbrädan för att sno åt sig mer!😃 Ja, så då var det bara att läsa på och börja barfa. 😊 Det enda i foderväg jag kan köpa som Saga tycker om är helt naturligt godis av frystorkat kött. Flera sorter är väldigt torra och sega, så det är bara Orijen som hon verkligen älskar (men eftersom det består av 50% lever och 50% muskelkött så vill jag inte ge för mycket för att inte riskera att ge för mycket lever som ju innehåller mycket a vitamin). Så - har bucacat en god smak enligt de katter som främst äter barf/färskfoder?

burmamys
1

#4 Tack snälla!❤ Hann inte se ditt svar när jag började på nästa inlägg. Låter bra att din siames gillar smaken av bucacat! 👍 Förstår att det varit jobbigt med FORL på din siames och så en avslagen tänd på bengalen. Hoppas bengalen läker bra nu. Barfar du siamesen (tänkte eftersom Saga inte gillar smaktillsatser)?

Pia-69
1

Nej jag barfar ingen av dom ännu! Tanken är att jag ska introducera Mush för båda  och komplettera med ett bra spannmålsfritt våtfoder, idag går siamesen uteslutande på mjau påsar i gele men bengalen vägrar Mjau…  och tyvärr flera andra spannmålsfria sorter, han är kräsen! Tror att Apotea.se är billigast vad det gäller bucacat och så får man det i brevlådan på 1-2 dagar, ett litet tips bara! 🙂

burmamys
1

Okej, tack för svar! Då lutar det ändå åt att beställa bucacat från apotea. Kanske bengalen är som Saga, ogillar blötmat men älskar färskt kött? 😊

Pia-69
1

Ja! det är det jag hoppas på! Lycka till med bucacat också! 👍

burmamys
1

Håller tummarna! Och tack så mycket för hjälpen! 😊

burmamys
2

Nu har jag beställt och fått hem både Bucacat tandkräm och Stomodine LP gel som lindrar tandköttsinflammation. Tandköttet blir nästan alltid inflammerat när tandsten har bildats, och även Saga har fått en mörkare rosa rand ovanför den drabbade tanden. Hon har fått ett eget hörn i mitt badrumsskåp:

Som tur är verkar Saga gilla den nya tandkrämen Bucacat, och även Stomodine gel! Så numera borstar jag på tandstenen med lite tandkräm på ena änden av topspinnen, och sedan vänder jag på den och lägger lite gel på tandköttet. Alltihop går ganska fort, bara 10-15 sekunder, och Saga sitter stilla och låter mig hållas.😍 Men det är klart att hon ofta ser nöjd och lite lättad ut när vi är klara och bara gosar!😃

Än så länge har jag bara borstat på höger sida, där hon har lite tandsten, men framöver kommer jag att börja vänja henne vid att borsta varannan gång på höger sida och varannan gång på vänster sida. Tänker att det räcker då med att borsta tänderna ett par gånger i veckan i förebyggande syfte.

Skönt ändå att hon är nyfiken på doften eller smaken, så pass att hon går fram och sätter sig vid sina tandvårdsprylar och nästan ser ut att fråga om det är dags att borsta tänderna nu?😉

Såsmåningom kommer jag nog att börja vänja Simon och Sindra vid lite förebyggande tandborstning. Ju mer jag läser om katters tandhälsa, ju mer känns det som en bra idé att förebygga problem med tänderna, med tanke på hur vanligt det verkar vara, och hur mycket annat i kroppen som kan påverkas negativt av en dålig tandhälsa.

Pia-69
1

Va skönt att hon verkar gilla Bucacaten! 👍 Var får man tag på Stomodine nånstans, det skulle jag vilja ha till mina pojkar! Används den endast vid inflammerat tandkött eller även  förebyggande? 🐱

burmamys
1

Tack!🙂 Ja det känns fint att hon gillar sin nya tandkräm. Jag beställde både Bucacat och Stomodine från www.vetzoo.se. Stomodine innehåller klorhexidin och jättenattljusolja/tistelolja bl a, så det är en anticeptisk gel som inte innehåller jod. 

Det finns två varianter, "intensiv" och så "LP", som innehåller lägre halt så man kan använda den under lite längre perioder. Jag valde LP för att minimera risken att Saga skulle reagera mot innehållet (hon har aldrig visat några sådana tendenser men varför chansa). Om man använder det alltför länge så kan det missfärga tänderna, så detta används när det finns en inflammation, tills inflammationen försvunnit, typ 7-10 dagar.

Länk:

https://vetzoo.se/stomodine-lp-daglig-oralgel

Pia-69
1

Okej! Låter som ett bra medel, det ska jag köpa hem! Känns som om man har ett mindre apotek hemma nu men det känns bra att ha vissa saker hemma i förväg när man väl behöver! Tackar för länken! 😊👍

burmamys
1

Instämmer helt. Så lite så!🌺

Dimocarpus
0

Yes, Burmamys har rätt och kul att du sammanställde allt tips! =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.