Sindra väntar på Saga
Simon hade sagt till att det var dags för lunch, och Sindra kom springandes men Saga syntes inte till. Så jag serverade Simon och Sindra och gick med Sagas skål och ropade på henne. Hittade damen i jobbrummet, där hon låg och sov hårt på liggplatsen vid fönstret. Hon tittade yrvaket upp, såg sin mat och jamade uppfodrande! Så jag ställde ner matskålen framför henne.
Strax kom Sindra springande, men saktade in när hon såg Saga äta och lade sig 20 cm ifrån och tittade snällt. Saga åt vidare och rörde inte ett morrhår.

Sindra satt kvar, och liksom vaktade Saga?

När Saga ätit färdigt, kollade Sindra om matskålen var tom. Saga tittade på.

För bara någon månad sedan hade Sindra försökt ta maten ifrån Saga, men nu satt hon snällt och väntade tills Saga ätit färdigt. ❤️
Hur fick du Sindra att sluta med att sno mat? Har ju samma bekymmer med min siames som knör undan bengalen från sin mat, därav har dom varsin chipstyrd sure feed matskål, men siamesen har kommit på att han får plats bredvid och ibland hänga på bengalens axlar och sno mat ändå… så jag får vakta dom när jag är hemma, när jag är på jobbet så går det som det går är jag rädd… suck! 🥵
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jag har inte gjort något alls. Men allteftersom att Sindra mognat och blivit vuxen har hon också blivit mer respektfull och tänker till innan hon gör något.
Både Saga och Simon är ju väldigt milda och låter henne göra som hon vill, till och med ta deras mat (med undantag för när Simon äter kycklingben/kycklingvinge, då morrar han). Men Sindra har helt enkelt valt att sluta försöka ta deras mat.
Kanske har hon lärt sig av Simon, han väntar alltid tills hon ätit klart, och sedan slickar han rent i Sindras skål, och nu gjorde hon samma sak med Saga?🤔
Simon har jag tränat med, han fick en liten belöning när han väntade tills Saga ätit färdigt, och på så vis lärde han sig att det lönar sig bättre att vänta tills Saga är klar än att försöka ta maten och bli bortmotad av mig och inte få något alls.
När Sindra kom så gjorde Simon med Sindra som han gjort med Saga, väntade tills hon var klar och då fick han tillåtelse av mig att slicka rent. Jag har faktiskt sett Sindra lämna ett halvt hjärta åt honom flera gånger! Och nu gör Sindra samma sak med Saga, utan att jag behövt träna alls. Får väl ha en godis i fickan ett tag vid matdags, så jag kan ge henne något när hon väntar så hon också blir uppmuntrad i detta!👍
Ahaa! Då ska jag prova att göra likadant med siamesen! Han förstår ju nämligen när jag står bredvid och tittar och jag säger nej när jag ser att han är på väg att sno mat, då får han få en belöning när den andre har ätit klart helt enkelt! smart ide! 🙂
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Ja det borde fungera bra! 👍 Varmt lycka till!❤
Smart att ge belöning. Det måste jag prova med Sam som äter fortare än Nell och sen försöker komma åt hennes mat. Jag brukar gå emellan och följa med när han försöker komma åt skålen. Alternativt ta upp honom, men han spratlar mest så det är eg ingen bra idé. Ska prova med godis, det är han ju väldigt förtjust i :). Nell är lite kinkig med maten ibland så det gäller att det är lugnt när hon äter.
Jag tror du kommer lyckas bra med Sam om du lär honom att han får en belöning när han väntar! Simon fick en liten bit av sin egen mat (fast det visste han ju inte) varje gång han väntade tålmodigt. I början pep han en del, han var ju sååå ivrig, men han blev allt lugnare ju tryggare han blev i att det väntade en munsbit om han bara hade tålamod. Han kan fortfarande sucka ibland om Saga eller Sindra tar mycket lång tid på sig, men han ligger helt stilla tills de ätit klart. Det tog väl en månad innan jag kunde gå ifrån och lita på att Simon lät Saga äta färdigt utan att störa. Lycka till!🙂