Burma iFokus

Burma

Etikett: kattprat-och-historier
Läst 1195 ggr
burmamys
7

Vi har fått nya klöstunnor!

Det gamla klösträdett på balkongen har blivit mögligt. Under de veckor Sindra var här och veckan efter när jag blev dålig med hög feber, så har jag inte orkat gå ut på balkongen och täcka över klösträdet med regnskyddet (en pressenning). Och det har regnat, hårt och ofta! 

Nej, såhär kan vi ju inte ha det! Dessutom har det blivit ostadigt av att flyttas runt så mycket. Simon brukar kloa ordentligt på klösträdet, varje dag! Men nu är han lite missnöjd, det kanske luktar illa? Vill ju inte att de ska andas in mögelsporer!😕

Så jag har googlat och jämfört olika klösträd, men tycker inte jag hittar något som passar. Av de som är tillräckligt stabila med rejäla liggytor så är de antingen plyschbeklädda på alla ytor (blir fuktigt och mögligt), eller så är vinklarna för branta. Jag vill ju att Simon ska kunna undvika höga, branta hopp, så han inte belastar sin skadade armbågsled för mycket. 

Så kom jag på att kolla på klöstunnor istället! Om jag köper tre tunnor i olika höjd så fungerar de som en trappa upp till den höga utkiksplatsen på hyllan!😎 Förhoppningsvis går det att hitta en i mellanstorlek som inte har alltför små ingångar till kojorna. En del klöstunnor är hiskeligt dyra, det gäller t ex Kattens No 1, men de jag till slut bestämde mig för kostar tillsammans tvåtusen, och det känns ändå någorlunda överkomligt.

https://www.supercat.se/klostrad/klostunnor/klostunna-mindre-vit.html

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostunnor/diogenes_klostunnor/555066

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostunnor/natural_paradise_klostunna/571034

Så kom de äntligen! Först den lilla. Simon var först på plats. Nosade och provsatt.

Sedan kom Saga. Hälsade på Simon.

Och funderade över vad nyttan kunde vara med denna pryl? 

Dagen efter kom mellantunnan. Båda nosade och tittade in i det diagonala hålet med hyllorna.

Och så kom den stora klöstunnan! De mindre har plysch eller fuskpäls nertill och för att de inte ska bli fuktiga av direktkontakt med golvet bestämde jag mig för att sätta fötter på dem. En kompis till mig hjälpte mig att såga till en spånskiva jag hade hemma (ett gammalt hyllplan från en Billy-hylla), och spika fast små plastfötter undertill, så att tunnorna inte blir fuktiga nertill av direktkontakt med golvet. De fötter som hamnade utanför spånskivan fick en bit tyg under sig för att jämna ut höjdskillnaden. Plastfötterna heter Skotte och finns på Clas Ohlson.

Den stora tunnan har plastbotten med fötter, så där behövdes det inte.

Så ställde vi den stora tunnan på plats, och Simon blev alldeles tokig! Han rusade fram och studsade runt mellan tunnorna och hyllorna och mig, pussades och frustade och studsade runt som den mest hysteriskt glada hundvalp jag någonsin sett!🤪😂 

Simon kliver rakt över till hyllan…

Och från den lägre hyllan hoppade han upp till den högre hyllan och så ner till tunnan igen…

Och så ännu ett varv i full fart och så tillbaka till tunnan igen, från den lägre hyllan denna gång!😃

Min kompis trodde inte sina ögon, inte brukar katter bli såhär överglada? Saga kom också springandes men tog betäckning i översta kojan i stora tunnan för att inte bli nedsprungen av Simon. 😂

Och Simon bara fortsatte, han höll på i minst en kvart innan han sansade sig och stannade i liggplatsen på stora tunnan.🥵

När Saga tröttnat på kojan tog det bara några sekunder innan Simon låg där istället!❤️

Imorse var stora tunnan det självklara valet för morgonens spaning på omgivningen.🙂

När de hade gått in igen tog jag en bild på alla tunnorna, så ni får se hur de ser ut. På sommaren har jag tänkt ställa dem i utrymmet framför hyllan, så de inte skymmer solen för plantorna men ändå fungerar som en trappa till den höga hyllan. Men såhär får de stå under vintern.

Vi kan väl konstatera att katterna blev nöjda med uppgraderingen?😉

Carmarino
1

Det verkar ha varit ett bra köp. 😃

Köpte själv en klöstunna till mina katter för några månader sedan. Det tog ett tag innan de förstod att den var till för att klösa på, men nu används den flitigt. Trodde inte att de var intresserade av liggplatserna i den, men den senaste tiden har jag sett den ena katten komma ut från det nedersta hålet några gånger.

En stor fördel med klöstunnorna är att de inte går sönder lika fort som vanliga klöspelare med rep. Förr fick jag byta klösmöbel minst en gång om året, eftersom repen lossnade. Dessutom blev golvet fullt av resterna från repen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stallmima
1

Mysigt de ser ut att ha, superbra lösning  👍

burmamys
1

Oj de måste ha kloat hårt och mycket om repen lossnade och flisade av sig!🤔 Jag ser ju katterna klösa på både klöspelaren vid soffan, stora klösträdet i hörnet vid tv:n och klösträdet på balkongen, men har inte sett repen lossna någon gång på de tre år jag haft katterna. Inte heller det här äldsta klösträdet har det lossnat något rep på, trots att det blivit rangligt av att flyttas runt och nu även mögligt. 

Och så var det roligt att särskilt Simon blev så jätteglad över de nya tunnorna!😃 Jag är ju van vid att mina katter snabbt tar till sig nya saker, men min komis hade nog snarare förväntat sig att de skulle göra som dina katter, och sakta vänja sig vid de nya tunnorna och hur man kan använda dem.😉

Carmarino
1

Antingen det eller också var repen inte av någon högre kvalitet. De ser dock ut ungefär som dem på din bild i #0.

Problemet är att katterna mestadels klöser på samma ställe, och då river de till slut av fibrerna. När då tillräckligt många har lossnat, så lossnar även repen från pelaren. På klöstunnan syns däremot inte alls att de gått hårt åt den. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
1

#2 Tack så mycket! Ja jag tror det kommer fungera bra! 👍 #4 Även mina klöser mestadels på samma ställe, men verkar inte slita på materialet ändå. Kan det vara så olika kvalitet på olika sisalrep? Simon har ju ganska kraftiga klor och jag klipper dem inte regelbundet som jag borde utan bara när de blir riktigt långa eller om någon klo ser lite flisig ut. Sagas klor är små och smala men rakbladsvassa. Ska börja klippa deras klor mer regelbundet!

Carmarino
1

#5 Ja, det är nog olika kvalitet på repen. Eller också är mina katter osedvanligt starka. 😃

burmamys
1

Ja något är det iallafall! 😉

Björksätter
1

Jag har alltid undrat över varför folk behöver köpa nya klösträd. Jag har haft samma i över 10 år och 5 olika katter har jag haft. Men nu vet jag varför folk köper nya. Burmakatter i två år och två trasiga klösträd hittills. Repen går av på dem. Det som är trasigt nu är ett sånt pyttelitet som jag köpt på ÖB för över 10 år sen. Sen har ett stort gett upp oxå. Kanske ska köpa en tunna som ersättning till det lilla som behöver slängas. Inte så dum idé faktiskt för det står mellan hallen och köket och där skulle de nog gilla att ligga. Det är bra utsikt där. Vi har tittat på träden som är i samma märke som stora tunnan och tänkt köpa såna. Det är stabila och sen gillar jag att det går att tvätta dynorna.

burmamys
1

Ja jag gillar Natural Paradise!👍 De är välbyggda och använder trä istället för spånskivor, har inte plysch överallt utan har istället avtagbara och tvättbara dynor i plysch. Men deras klösträd är ganska kompakt med höga, branta hopp så det innebär onödig belastning för Simons armbågsled. 

Kattens No 1 har också toppenkvalitet, men de har plysch på alla ytor som inte är täckta av sisalrep och då passar de sämre utomhus. Men deras tunnor är riktigt dyra jämfört med Natural Paradises tunnor i jämförbar storlek. Att deras klösträd är dyra känns mer begripligt eftersom man kan köpa och byta ut enstaka delar när de slits, det går inte med en klöstunna på samma sätt som ju består av en klösdel (tunnan) och en dyna.

Så dina river också sönder klösträden?🤔 Nu undrar jag ännu mer varför mina håller så bra. Men, jag ska väl inte klaga utan vara glad för att jag inte behöver köpa nytt särskilt ofta!😃

Dimocarpus
1

Kul! Japp, vi har en sån hemma också fast bredvid soffan. De har första parkett till panorama utsikt på 7:e våning därifrån. Fåglar som flyger förbi och ibland flygplan långt bort då vi bor nära en flygplats. 😁

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
1

Jättesnygga klöstunnor. Hoppas de håller bättre.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
1

#10 Lyxigt vilken härlig utsikt de måste ha! 😎 #11 Tack, det hoppas jag med! 😊👍

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser min klöspelare ut. Har en av den gamla sorten kvar, och katterna gillar fortfarande att klösa på den. Imorse låg en av dem på sidan på golvplattan och klöste. 🙂

burmamys
0

Wow!🤐 Ja den var rejält riven….

Carmarino
0

Ja, och då dammsög jag ändå den för ett par dagar sedan. Innan var hela bottenplattan täckt av "fnas". Det ska sägas att den inte hör till de dyraste klöspelarna, men den håller samma kvalitet som de flesta klöspelare i det materialet.

Har köpt både billiga och dyra klöspelare, och samtliga har sett ut ungefär likadant efter ett halvår. Så nu bestämde jag mig för att satsa på en tunna istället. Den är visserligen dyrare, men den kostar bara knappt vad två stora klöspelare kostar. Så det lönar sig i längden, för den håller längre.

Carmarino
0

Kollade lite på den stora klöstunnan. Det som jag tycker är jobbigt med att köpa på nätet är att behöva montera den själv. Var den svår att få ihop så att den blev stabil? De klöspelare jag köpt tidigare har inte blivit särskilt stabila, och det har varit svårt att få ihop dem på rätt sätt.

Den jag har nu köpte jag i en djuraffär här i närheten, så den var monterad och klar. Bara att kånka hem och ställa upp direkt. Den funkar ju fortfarande, men om jag skulle köpa en till så skulle jag nog satsa på den stora du köpte. Tror dock inte att den finns att köpa mer än på nätet. Åtminstone så finns den inte i djuraffären här.

burmamys
0

Nej precis, jag tror inte att min tunna finns i butikerna, de brukar hålla sig till de billiga märkena. 

Men det är inte mycket montering alls! Bottenplattan och topp-plattan ska skruvas fast med en skruv. Sedan lägger du dynorna på plats. That´s it. Bra ändå att vara två eftersom det kan vara lite tungt att hålla i tunnan och skruva samtidigt. Alternativt lägg tunnan på en stol med stolsdyna så den inte rullar.👍

Carmarino
0

Så bra. Då vet jag att jag förmodligen klarar att få ihop den om jag skulle köpa den. Levererades den hem, eller får man den till ett utlämningsställe?

Carmarino
0

Förresten, du behöver inte svara. Mätte nu och insåg att den är för bred. Får inte plats med den i hörnan där jag har klöspelaren. 😕