Burma iFokus

Burma

Etikett: kattprat-och-historier
Läst 1929 ggr
scotixus
0

Varför det blev just burman för mig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En burma är en helt underbar ras, och själv så har jag växt upp med dem. Vår familj skaffade den första burman när jag var två år, en brun burmahane. Jag kommer så klart inte ihåg allt från när han var ung, men konstigt nog kommer jag dock ihåg när vi hämtade hem honom, och han var en helt speciell katt den här Napoleon. Han var både inne och ute, jag kommer ihåg hur han alltid skulle följa med när man gick ut på promenad, tog man cykeln så hoppade han upp på packethållaren, sparkade man så då satt han glatt och åkte med, och stod bilden öppen så var han fösrt in. Han var med oss barn hela tiden, och sova det skulle han göra tätt intill våra huvuden, dock lite problem när allergiska kompisar kom och övernattade minns jag Flört

Han var med oss länge också, blev drygt 15 år innan han somnade in (ca 14 år på bilden). Han hann få en kull hos oss, med en choklad hona (Maja) som vi också hade, där vi sparade en hona (Marion), tyvärr blev det inga kattungar efter henne och de båda var fantastiska individer och har nu båda lämnat oss i ljust minne bevarade.

Vi hade även balineser sista åren jag bodde hemma, även de med underbart temperament. När jag sedan flyttade hemifrån så stod valet mellan en burma eller oriental, men det blev burma och det är inget som jag ångar, de är helt underbara!  

Ja, det är lite om varför det blev burma för mig Glad 

Berätta gärna lite om er och varför ni har burma också. 

Med Vänliga Hälsningar

Linda

www.scotixus.n.nu

hoppetossan
0

Fin farbor katt:)

Jag hade bestämt mig att när jag fick lägenhet så skulle jag ha katt, så enkelt var det! Jag var först inne på en katthemskatt, men kom på att med en syster med astma och allergi och en mamma med allergi är en huskatt kanske inte det bästa valet, jag vill ju att de ska kunna besöka mig utan att bli sjuka och må dåligt. Så jag , mamma och syster åkte iväg på kattutställning, där tittade vi runt och kom fram till en kvinna som höll en brun katt i famnen. Alla tre stannade och var tvugna att fråga om den vackra katt. Det var då en tre månaders brun burmahona och jag samt familjen föll som furur när vi fick hälsa på denna lilla dam. uppfödaren berättade om rasen och det kändes rätt. jag gick hem och läste på lite mer på internet och efter det var det burman jag föll för tillslut(hade nämligen tankar på cornish rex också). jag kontaktede en uppfödare fick komma och hälsa på och sen flyttade min första burma in, och har man en vill man gärna ha flerFlört så nu bor här två stycken kastrerade hanar, en brun och en röd!