Väntade färger?
Är det någon som är bra på färger, som kan beskriva hur man kan räkna ut vilka färger man får i olika kombinationer, finns det färgscheman någonstans?
Vilken kombination tänker du på?
Burmaalliansen har fortfarande uppe sin sida och där finns ett färgschema/generator.
Jag kan tyvärr inte få länken till deras färgschema att fungera men adressen till hemsidan är www.burmaalliansen.se. Gå in under fliken "Övrig" så kommer du till färgschemat. Annars är jag jättebra på att räkna ut färger (skryt, skryt).
Hälsningar
Anna
Okej, ja det var ett sådant färgschema jag har försökt hitta :) Tack :)
Hur vet man nu om honan/hanen bär på choklad eller blå?
Förutom om man nu har kattungar från dem. Nu vet jag ju att min hona bar på blått då jag fick det i kullen :)
Jag vet inte om man ännu kan göra gentester på vilka färger katten bär på men när eller om det finns är väl det ett alternativ.
Men just din hona Fiorella har en blåsköldpaddsfärgad mor och då vet du att hon bär på blått eller en utspädning av svart pigment=dilution. Blått är nämlingen inte ett färganlag utan ett anlag som späder svart/burmabrunt eller choklad eller light chocolate färganlagen (hos burma finns inte light chocolateanlaget). Det späder också ut anlaget för rött pigment och ger cremefärgade katter.
Anlaget för fullfärg skrivs D och är dominant över anlaget för dilution/utspädning av färgen. Dilutionsanlaget skrivs d. Det är ett recessivt (icke dominant) anlag och kan bara komma till uttryck om det inte har ett D med sig i genparet. Alla arvsanlag går nämligen i par.
I det här fallet kan en katt alltså ha en av tre kombinationer: DD som ger en burma med brun, choklad, röd, brunsköldp eller chokl.sköldp pälsfärg, Dd som ger en burma med brun, choklad, röd, brunsköldp eller chokl.sköldp pälsfärg men som dessutom bär ett dolt anlag för utspädd färg, det vi förenklat brukar kalla för att bära på blått, eller dd som ger en burma med blå, lila, creme, blåsköldp eller lilasköldp pälsfärg.
Fiorellas anlag ser alltså ut så här: Dd. Hon fick D från pappa och d från mamma. Mamman som är blå kan bara ge sina barn d. Alltså vet man alltid att en katt, som inte själv har någon av dilutionsfärgerna a, c, e, g, j men som har en förälder med en dilutionsfärg, bär på dilution=blått.
Exakt samma sak gäller för choklad. Har man en förälder som är choklad eller lila, chokladsköldpadd eller lilasköldpadd vet man att den gett ett av sina chokladanlag till alla sina avkommor. Det vet man även om en av föräldrarna är chokladbaserad röd eller lilabaserad creme. Med choklad- och lilabaserad menas då att kattens egentliga färg är choklad eller lila om inte det röda pigmentet skulle ha trängt undan det svarta pigmentet.
Färganlaget för svart (brunt hos burma) skrivs B och är dominant över de andra anlagen i B-serien. Anlaget för choklad skrivs b och är recessivt gentemot anlaget för svart/burmabrunt. En choklad eller lila katt bär alltså två anlag för bb annars skulle den inte kunna visa choklad färg. Lila är också choklad färg men en utspädd choklad färg. Lila skrivs bbdd. Choklad skrivs bbDD eller bbDd.
Fiorella har fått en lila hona i sin första kull alltså bär Fiorella på choklad. Hennes anlag skrivs så här: BbDd.
Ger kattens föräldrar ingen fingervisning genom att de är av en viss färg så kan man bara gissa sig till vad man kan få i färgväg. Viss ledning kan man förstås få om man vet vilka färger föräldrarna har gett och vilka färger syskon till katten gett. Man kan också se i kattens stamtavla vilka färger som förekommer längre bak men det kan bara ge en fingervisning om vad ens katt kanske kan bära på.
När det gäller din andra hona, Monchichi, har hon en blå mamma så du kan vara helt säker på att hon bär på blått/dilution. Om hon bär på choklad får du veta när hon får sin kull om det nu inte skulle gå att gentesta för färgerna. Pappan till kullen är lila? I så fall är hans färg utspädd choklad och den skrivs bbdd. Hans avkommor kommer alltid att bära både choklad och blått/dilution.
Hoppas du kan bli litet klokare på det jag skrivit. Det blir att skriva mycket när man ska förklara och det har en tendens att bli litet rörigt
.
Tack för ett jätte bra och utförligt svar, jag blev väldigt mycket klokare :)

Bra idé om genetik, vi kan ha en liten serie till tidningen Burman, det vara ett tag sedan.
Blir så full i skratt när man ser att folk fortfarande säger "bär på blå" om dilution på burma 
Jag tror ingen annan ras benämner det så
Om man int evill dna-testa (vilket går att göra hos flera labb) så får man chansa och gissa efter vilka färger som ligger bak i stamtavlan
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#6 "Blir så full i skratt när man ser att folk fortfarande säger "bär på blå" om dilution på burma"
Jaha, tack Sarah-S, då vet vi det.
Att säga att en katt bär på blått är inte så fel. Ibland är det mycket lättare för en nybörjare att förstå och närma sig färggenetik om man inte använder alltför "genetiktekniska" termer. Det blir m a o lättare att associera anlagen till färger om man börjar med att tänka på dilutionsanlaget som anlaget för blått. Samtidigt ska man naturligtvis få veta att anlaget är en dilution/utspädning av en färg.
När jag lärde mig om färggenetik hos katter så var det ingen som sa att burman bar på dilution och choklad. Alla sa att katterna bar på blått och choklad. Att människor sa så och fortsätter att säga så beror nog inte på att vi inte vet att blått är dilution utan för att själva ordet dilution inte ger oss den inre bild av färg som vi människor vill ha.
Det var inte meningen att trampa någon på tårna men inom andra raser har jag aldrig hört uttryck även fast de borde vara fyllda med lika många nybörjare som inom burma.
Säg bär blått om ni vill, jag vet ju vad som menas och säkert de flesta andra som är intresserade av genetik
Ja det är ju tur att vi har alla nybörjare, inom olika raser, som kan lära oss "gamlingar" vad som gäller (skrivet med glimten i ögat).
:-)) Jag har alltid sagt "bär på blått" Tycker det är tydligt och bra. Om jag pratar färggenetik så är det med andra burmauppfödare och det är aldrig någon som undrar vad jag menar iaf 
Sen tycker jag inte det är så viktigt med färger, även om det är spännande.
Det är ju ändå bara i teorin som ungarna får det förväntade färgutfallet.
Vår bruna hane bär endast blått, så ett tag fick vi bara bruna och blå ungar i alla evighet, amen. Detta blev ju lite enahanda, så jag gjorde en parning där det kunde bli lika mycket choklad och lila. Vad fick vi? Jodå brunbrunbrunblåblåblå… hihi
Så när vi funderar på om en katt bär på blått eller choklad, så säger Johan filosofiskt "Ja, teoretiskt sett så bär hon blått - eller inte"
Hälsningar
Anne Nordström, Sofie Abbereus och Johan Nordström
_______,,,^..^,,,___________________________
S* Pia-Pizzi's Burmese since 1987
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
#10 "Ja, teoretiskt sett så bär hon blått - eller inte" Mitt i prick! 
Att få bara bruna och blå, när man kan och vill få choklad och lila också, är väl snarast en naturlag gällande för uppfödare. Det man tror man ska få, det får man inte. Det man "vet" att man inte får, det dyker upp. Sedan finns det förstås också de gångerna, tack och lov få, då ungarna i en kull "byter" färg vartefter de växer.
Det är en större utmaning att avla på devon när det gäller färg, för där är risken stor att man får sånt som är omöjligt och det slutar med att man får regga om föräldrarna
Och i slutänden vet man ändå inte vilken färg katten ska ha, regga på fenotyp eller genotyp eller båda?
Bättre med 4 (eller 10..) 
Ja eller hur, det är lagomt många färger att hålla reda på hos burman… 
Ja jag avundas då inte devonuppfödare när de ska färgbestämma. Nog har vi det lätt med bara 10 färger på burma.