Allergivänlig?
Jag tycker mig ha läst både att burman ska vara allergivänlig och att den är mindre allergivänlig än andra katter.
En kompis till mig, hon reagerar på burma men har inte tidigare reagerat på katter. Kanske är det olika saker som man är känslig för, eller?
Vad är era erfarenheter, eller hur ligger det till?
Jag tål inte kat1, kat2, huskatter och de flesta raser i kat3
Däremot så fungerar burma, devon och cornish för mig, men jag känner av kattungar och fertila hanar (svullna ögon och snorig näsa)
Jag har ett antal allergiska köpare som köpt både devon eller burma från mig där det funkar bra. Jag säljer dock inte till familjer där barn är allergiska eftersom jag tycker att det ska vara ens eget val om man måste medicinera för att klara av sitt kattägande.
Så min erfarenhet är att burma fungerar bra för allergiker
(Jag har endast umgåtts en helg med siameser och det gick bra, så de kanske jag också tål!?)
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag tror dessvärre att det är väldigt individuellt, och man kan nog inte generellt säga att den ena eller andra rasen är mer allergivänlig. Jag känner t ex en uppfödare som har rex och sphynx, men hon fixar inte att hälsa på mig. Jag har haft allergiska köpare som det funkat med burma och andra som inte klarar det. Någon har klarat sig med medicinering, andra har fått lämna tillbaka sin katt.
Anne
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**