Tierp 8-9 jan-11
Anmäl era burmor till denna utställning, går att direkt anmäla på Fräsets hemsida. Alltså inga blanketter precis som på hundutställningar kanon!!!!
De va ett bra initaitiv :)

Jag har anmält till lördagen Lätt som en plätt var det!
Ja mera sånt vill vi ha eller hur?

Ja, för en gångs skull är jag för datorisering!
Hoppas verkligen det här sprider sig till alla SVERAK-klubbar. Redan nu fyller man ju i anm.blanketten på nätet men måste sedan skriva ut den och skicka den med vanliga posten.
Är det många av er som ska åka på utställningen med era burmor??
Tycker det skulle vara roligt om någon av er kunde ta med kameran och fotografera lite, och lägga in lite biler på burmorna från utställningarna, vore ju kul att få se dem (med ägarnas tillåtelse så klart
)
Och STORT lycka till ni som ska deltaga!!
Anmälan online är ju egentligen inte tillåtet enligt reglerna. Men Sverak håller på att se över dessa, och jag tror det kommer att bli fler och fler klubbar som använder sig av detta. Till de danska utställningarna har man kunnat anmäla online i flera år.
Men jag, som tar emot anmälningar när vi har utställning, undrar hur jag ska klara mig utan att ha numrerade pappersblanketter i pärmen
hihi, men jag vänjer mig väl…
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Varför ska Sverak krångla till det för? om det fungerar för hundar borde det ju fungera för katter också, men det kanske är en ekonomisk fråga.
Ja, det känns ju som om det borde underlätta för alla att slippa pappershanteringen…
Nej, jag tror inte alls att de försöker krångla till det. Det har sedan "urminnes" tider stått i reglerna att blanketten ska vara underskriven och skickad till egen klubb, som sedan vidarebefordrar till arrangören. Och det är ingen ekonomisk fråga heller, bara helt enkelt att teknologin har gått förbi detta, men ingen, inte ni eller jag heller har skickat in en motion om regeländring. För det krävs ju i alla organisationer. Och den formella regeln finns där ju. Och som jag skrev, jag tror nu sverak själva håller på att ta tag i frågan nu.
Det är ju en hel del klubbar som använt sig av onlineanmälan redan, eller att man får skicka den ifyllda blanketten via mail.
Fast ekonomisk fråga, tja för arrangören kanske…det finns ju de som skiter i att betala anmälningsavgiften, och sedan hävdar att de minsann inte skrivit under blanketten 
anne.nordstrom@lsn.se
**
Hmm, ja det är ju självklart inte bra om de struntar i att betala anmälningsavgiften och hävdar att de inte skrivit under…
…så ska det ju inte få gå till..
Men det borde ju gå att lösa på något smart sätt, ex.vis så man måste betala samtidigt som man anmäler via internetbank eller något sådant och ha kvar pappersanmälan för de som tycker det är lättare?
Och precis, det krävs ju att någon tar tag i det innan det börjar ändras något, men kanske bra att de tar tag i det själva nu 
Men kommer man verkligen med på utställningen om man inte betalat in avgiften? Klubbarna brukar väl kolla upp om betalningen kommit in? Det gör då min klubb vad jag vet.
Ja visst brukar det vara när betalningen kommit in som räknas som anmälningsdag också.
En klubb som inte har fått fullt med katter på sina inbjudna domare (40 katter/domare för att undvika ekonomisk förlust för klubben) kanske måste ta emot anmälningsblanketter väldigt sent, strax innan deadline för katalog och dylikt. Då hinner de ju inte avvakta tills du ser betalningen innan de tas med… 99 % av alla utställare blir ju glada över att kunna efteranmäla och sköter ju sig och har betalt avgiften samtidigt ändå :-)
Men som sagt, avarter finns det ju alltid…och de kommer man nog inte till rätta med ändå…
anne.nordstrom@lsn.se
**
Nej det är väl tyvärr så…och de är självklart väldigt svårt att komma till rätta med det. Tur att de flesta sköter sig och betalar och är nöjda och glada med att få komma med iallafall 
Men när du på svenska kennelklubben anmäler online så betalar du ju samtidigt och har också fått en plats. Detta resulterar ju i att inga kan anmäla utan att betala. Rätt enkelt system tycker jag i alla fall!
Ja, jag hoppas att det kan komma ett liknande system hos SVERAK. Men kennelklubben ligger alltid före. MASSOR av fler medlemmar och betydligt större ekonomiska resurser. SVERAK är en pytteliten organisation i jämförelse. Jag tror t ex SVERAK har cirka tre anställda på kansliet i jämförelse med Kennelklubbens 70! Säger en del, tycker jag 
anne.nordstrom@lsn.se
**
Först måste det ju till en regeländring och sen bör det ju utvecklas ett system som alla klubbar använder sig av, och det är frågan om SVERAK kan göra det.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja, det tror jag de kan så småningom. Just nu pågår väl mest arbetet med att få ut SESAM. (alltså hela stamboken ska kunna vara sökbar på nätet)
Jag tror annars tanken är att man ska kunna anmäla online i ett system som är kopplat till Aladdin. Det ser jag mycket fram emot! Hur fort det går beror ju både på know-how och ekonomi.
anne.nordstrom@lsn.se
**
Hur gick det ihelgen då, för er som var på utställningen??