Delat ägarskap?
Hej
Någon som vet hur det fungerar om man skulle vilja ha delat ägarskap på en katt? Den jättefina hanen som jagh ämtar hem nästa helg ska bo hos en av mina kattungeköpare. Ev. som fodervärd, ev blir det hon som köper han helt och det tredje alternativet kan vara delat ägarskap. Men som sagt någon som vet vad som gäller? Blir det delat ägarskap så blir det till den dag han kastreras då blir det bara hennes katt. Här hade jag väntat en kattkull nästa vecka men tyvärr så visade det sig att min Elajzia bara varit skendräktig! Suck!
I SVERAKs regler för uppfödning och stambokföring, paragraf 3.3.1, nationellt tillägg d) står det: Vid delat ägande av SVERAK-registrerad katt ska huvudägare anges. Huvudägaren är den som är ansvarig gentemot SVERAK.
Om det sedan är enbart huvudägarens underskrift som behövs när ungar efter hanen ska registreras är det nog bäst att kolla upp med SVERAK. Men det är kanske inte något större problem för dig även om båda ägarnas underskrift behövs.
Kul att det kommer ännu en fin hane hit upp i norr. Synd att din hona inte var dräktig.
Hälsningar
Anna
Svar på frågan fick du ju bra i ovanstående inlägg, så det är väl bara frågan hur ni gör upp det sinsemellan.
Ska bli spännande att se grabben i verkligheten och SUPER med fler fina hanar, för det behövs verkligen!
Men så tråkigt att det inte blev några kattungar :(
Passa er från ovänskap
Av erfarenhet så är det inget jag rekomendera att göra.
Jag tycker att fodervärdskap funkar ypperligt för blivande avelshanar.
Jag har skrivit ett kontrakt där vi reglerat hur många kullar jag ska ta, och maximum tid för avtalet.
Sedan övergår katten kastrerad i fodervärdens ägo. Under hela avtalstiden är jag ensam ägare
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Se till att skriva ett vattentätt kontrakt sinsemellan om vad som gäller, många gånger uppkommer tvister för att man inte har varit tydlig nog.
SKK har ett jättebra kontrakt för fodervärd samt Överlåtelse med bibehållen avelsrätt, jag önskar SVERAK kunde hålla med samma.

Det blev inget fodervärdskap. För "enkelhetens skull" så köpte min tänkta fodervärd själv katten. Jag skulle ändå inte kunna kräva att hanen hålls fertil om han blir besvärlig så nu är det helt upp till henne. Vi hoppas båda att vi åtminstone ska kunna ta en kull. Har vi tur kan det bli flera!
Jag har en del i kontraktet som reglerar just problemet med strilning och ev skrikning
Jag har möjlighet att under kortare eller längre period ta hem hanen till mig, just för att undvika att fodervärden drabbas av olägenheter.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
har du ingen bild på kissen?