Burma iFokus

Burma

Etikettkattungar-sökes-väntas-eller-säljes
Läst 2461 ggr
[Yrsa-H]
2011-01-12 14:39
0

Uppfödare

Känner någon till denna uppfödaren. FI*Ilovuon kissat

och kan ge mig inf.

Fundera på ta en katt därifrån.

Alchymist
2011-01-12 21:16
0

Jag känner henne inte personligen. Generellt så ska men se upp för hk bärare i stamtavlorna från Finland men så länge man vet om det så får man göra en avvägning själv.

[Yrsa-H]
2011-01-12 22:27
0

Vad är HK ?

Har hon det i stamtavlan?

Sarah-S
2011-01-13 10:24
0

HK är hypokalemi

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Yrsa-H]
2011-01-13 11:15
0

Hur tar man reda på det.

Sarah-S
2011-01-13 11:41
0

Man pratar och frågar uppfödare och ägare av katter med samma linjer

Eller om man har kontakt med andra finska uppfödare som känner till linjerna

metsaekansan
2011-01-17 07:58
0

Det är nog faktiskt inte bara HK man ska akta för, när man köper en kattunge utomlands, från vilket land som helst, så är det mycket andra, viktigare saker att kolla på än bara möjliga HK-bärare! Det här bara att påminna er om att om det inte finns allmänt kända HK-bärare inom dom närmaste 4 generationer så är situationen inte mycket bättre än om det finns en hk-bärare i tredje generation men man känner till alla katter i stamtavlan och vet att deras hälsostatus är bra och dom inte fått sjuka avkomma. Hälst vet man ju vad man har i linjerna, än så som det är med importer vanligen: hoppas på det bästa och fruktas på det värsta.

Det finns ingen orsak att stämpla alla finska burmor till hk-bärare, eller äns att vi har mycket med det. En burma totalt utan HK i sin stamtavla, sån finns inte om man går tillräckligt långt bakåt. Det kommer ibland fram en kull med det, men då vet man ju igen mera om linjerna, vem är bärare etc. och kan kämpa emot det med att ta alla bärare ur avel etc. Så länge det finns inga allmänt kända hk-bärare i stamtavlan bör man ju ändå veta att det finns där nånstans bakom.

Sarah-S
2011-01-17 11:23
0

Man kan ju även poängtera att det är mycket svenska linjer bakom finska katter så vi kan inte slå oss för bröstet när det gäller hk här hemma heller

Vid importer är det viktigt att försöka hitta så mycket information som man kan om hela hälsoläget i linjerna och hoppas på att uppfödaren är välinformerad och ärlig

[Yrsa-H]
2011-01-17 12:17
0

Nu är jag så frustrerad.

Jag vill vet när det första Amrikanska burman kom?

Hur långt bak ska man kolla det?

Men är alla uppfödare ärliga?

Ingen vill väl gå ut med att de har problem på sina linjer. det skulle inte funka med så mycket skitsnack som förekommer i kattvärden.

När till o med SVERAK säga tillen att man inte ska berätta om man har sjuka katter därför som det finns så mycket avundsjuka

Då börjar man undrar vad är kattvärden på väg!!!!

[Yrsa-H]
2011-01-17 12:18
0

Nu är jag så frustrerad.

Jag vill vet när det första Amrikanska burman kom?

Hur långt bak ska man kolla det?

Men är alla uppfödare ärliga?

Ingen vill väl gå ut med att de har problem på sina linjer. det skulle inte funka med så mycket skitsnack som förekommer i kattvärden.

När till o med SVERAK säga tillen att man inte ska berätta om man har sjuka katter därför som det finns så mycket avundsjuka

Då börjar man undrar vad är kattvärden på väg!!!!

Alchymist
2011-01-17 19:53
0

Man behöver inte stämpla finska burmor för att ha HK bärare men man måste vara medveten om att det finns där, likaså i England och Australien, Sverige etc etc.

För att undvika ev. problem i framtiden eller iaf försöka, då kanske kunna välja partner lättare. Det gäller ju alla defekter.

Det finns inga helt friska linjer, vare sig på burma eller nån annan raskatt.