Burmaspecial?
Hur ofta brukar det anordnas utställningar med "burmaspecial" ?
Jag har för mig att det anordnades någon sådan för något år sedan men jag närvarade inte, kanske brukar de anordnas oftare men jag missat dem? Annars tycker jag mest det brukar vara andra raser som har det på utställningarna jag varit. Är ju en rolig grej, någon som vet mera?
jag håller med dig.
vi har varit på en och det var några år sedan.
men det kan vara svårt att ordna en för ni i norr kommer inte ner till söder och tvärrt om.
men man kunde gjort en på våren och en på hösten.
ex. malmö utställningen är en stor utställning i april o där kunde man ordna något. och sedan en uppe i norr på hösten.
Man kan som medlem ta kontakt med styrelsen i Burmaklubben och föreslå en utställning för Burmaspecial, det är ju lättare ju fler som kan hjälpa till.
Vi hade väl den sista i Jönköping 2008 tror jag, eller om det var i Västerås 2009?
Men kom med förslag så ska det säkert gå att anordna tillsammans
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Jeg har aldri vært med på rasespesial
Hva er det som skal til for å arrangere en, og hvordan blir det lagt opp?
burmaspecial låter kul, men vad exakt innebär det?
jag är inte så insatt i utställningsvärlden, har bara ställt ena katten tre ggr och sett andra raser som har special på utställningar men aldrig riktigt greppat vad det är som sker när det är rasspecial på utställning. är det att det är extra många av den rasen eller hur fungerar det?ursäkta mitt okunnande..
Det skulle ju vara jätte roligt om det kunde organiseras på något sätt så att vi hjälps åt, för det är ju en bra grej som visar fram rasen på utställningar och lockar flera att ställa ut sina burmor den gången kanske.
På en special så brukar det väl oftast locka flera från rasen, då de får tävla mot varandra "på annat sätt". Man brukar välja ut ex. Bäst päls, bäst huvud, bäst kropp osv bland burmorna. Har själv inte varit på någon special men sett många andra raser och tycker det är ett trevligt arrangemang 
Rasspecialerna brukar ju vara väldigt inofficiella, och mest en rolig grej
Och som Linda skriver brukar man be en domare att döma burmorna efter ordinarie bedömning i bla "Bästa päls" Bästa kropp" Bästa svans" etc.
Vinnaren får priser, kokard/pokal, lite sponsorsaker etc.
Om man nu ska ta kontakt med någon i styrelsen för att ge ett förslag, ska det gälla ens egena klubbs utställning? Och hur långt i förväg ska man ge förslaget för att få möjlighet att genomföra en tro?
Det behöver inte vara ens egna hemmaklubb, utan man kan ta kontakt med en klubb som har en geografiskt eller tidsmässigt passande utställning och höra om det är okey att man anordnar burmaspecial
Helst ska man ju vara ute i god tid så att det framgår på inbjudan från klubben att det är en rasspecial för att få så många burmor som möjligt anmälda.
Man bör oxå kolla upp vilka domare som är inbjudna och vilka som skulle vilja/passa som domare för specialen, och att det avsätts tid för specialbedömningarna
Dessutom ska man hinna ordna fram priser från Burmaklubben samt sponsorer
Så det bör väl vara en utställning framåt sommaren om allt ska hinna ordnas

Da blir det vel knapt med tid til utstillingen i Østersund?
Men den er jo ca midt i landet, så plasseringen hadde vært fin?
Varför inte i Göteborg på ÄK utställning?
Ja, det vore ju så roligt om vi kunde ordna en, placeringen är ju dock lite svår då det är ett avlångt land vi bor i.
Östersund hade ju varit bättre för en annan men bor man i malmö så är det en lång resa dit
…likså för mig till gbg. De vore ju kanon med en uppe och en söderut, men vet inte om vi kan ha två på ett år? Och hur pass intresserade är klubbarna av att ha specialer på sina utställningar? Men det bör ju locka fler burmor iallfall och vore helt klart roligt att få delta/ordna 
Det bör ju som du säger ligga en bit fram i tiden åtminstonde så att allt hinner ordnas. Brukar domarna vara intresserade av att dömma sådana här specialer?
Om man vill ordna en rasspecial, så tar man kontakt med den arrangerande klubben och frågar om de är intresserade att ha med detta på sin utställning. Ofta väljer man en klubb där någon i utställningsgruppen har intresse av burma, men det är inte nödvändigt. Helst ska man vara ute i väldigt god tid, så klubben bjuder in domare som är särskilt intresserade och duktiga av/på burma. Vi har t ex ett par svenska som har varit/är burmauppfödare. T ex Glenn Sjöbom, Sirpa Lindelöf och Catharina Modahl-Nilsson. Gärna alla tre, eller åtmisntone två.
Eftersom det brukar bli extra många burmor anmälda till dessa utställningar, så brukar det inte vara något problem att få arrangören att dela upp burmorna på 4-5 domare i de vanliga klasserna (beroende på hur många som dömer kategorin, förstås)
Alla extra arrangemang runt specialen ordnas av burmafolket själva. Det får inte bli extraarbete för den arrangerande klubben, då brukar de inte vara så intresserade. Dock tar de extra hänsyn till specialen. T ex att domarna i de ordinarie klasserna tar burmor först, så de är klara där och kan vara med i specialen sedan. Domaren som dömer specialen ska helst inte döma burmor i vanliga klasser, då specialen ska vara en extragrej, där de domare som dömer denna inte ska vara påverkade av hur det går för katterna i de vanliga klasserna…
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
:-) Såg nu att #8 redan svarat på det mesta av det jag skrev…
anne.nordstrom@lsn.se
**
Yrsa! ÄK i gbg låter som en bra ide! Det är ju i december och det är gott om tid. Kontakta klubben och fråga, och om de vill ställa upp, så kan du sätta igång att planera och organisera det. Kontakta också burmaklubben, så kan du får hjälp och råd om hur du ska gå tillväga. För det är bra om någon som inte är så aktiv i sina klubbar kan ta tag i detta, eftersom det kräver lite tid och planering. Så kan ju någon i norr göra detsamma. Så kanske det kan bli två specialer. För som ni säger…Sverige är ett lååångt land
anne.nordstrom@lsn.se
**
Det är alltid svårt med lokalisationen, låångt land och många viljor.
Men jag tror inte att någon tycker att 2 specialer är fel, så länge det finns folk som orkar engagera sig och arrangera
#5 &6 tack för era svar då har jag mer koll nu! Det låter kul om det kunde fixas en eller två burmaspecialer i vårt långa land
Vore ju roligt om det gick att hinna ordna redan i år, här uppe i norr har vi Skellefteå i sommar som kanske kan vara lämpligt då ni som har långt kan ta en semestertripp hit upp
, eller Sundsvall och Luleå till hösten. För till Östersund eller Umeå hinns det ju inte då de redan har sin inbjudan klar.
Vem i styrelsen ska man kontakta angående en special?
Och vilka olika "kategorier" vill vi ha med i en special?
Kontakta någon av PR-gruppens medlemmar, Britta Kjellin eller Gunilla Berninge

Okej 
Okej 

OK från oss i utställningsgruppen att ordna Burmaspecial på vår utställning i Skellefteå i början av juni. Som någon skrev här ovan så krävs det att någon som inte är i klubben fixar allt runt om kring. Eftersom jag, som vanligt, kommer att vara utställningskommissarie så har jag fullt upp. Självklart kommer jag att delta i specialen. Men som sagt, det kräver ju en del planering. Vi ska ha med vår inbjudan i nästa nummer av våra katter, sista inlämningsdag 4 februari så det gäller väl att agera hyfsat snabbt om det ska finnas med där. Vi har fortfarande två domare för lite…och vet inte ännu vilka som fyller upp platserna. Vilka av de vi har som ev. är lämpliga för en special är också svårt att avgöra.
Hoppas för övrigt på många burmor i Sundsvalls utställning nästa helg!
Vad roligt att ni skulle vilja ha specialen på er utställning 
Självklart behövs det några som fixar iordning alltsammans, vi får väl se hur många som skulle vilja hjälpa till med det, men som du säger det börjar bli bråttom.
Skulle ju vara jätte bra om någon/några av domarna på utställningen hade extra intresse för burma också, men vi får väl se vad det blir för domare :)
Om det finns några i Norr som är intresserade av att ha special i Skellefteå så maila styrelsen. Brådskande frågor kan alltid tas på mailbeslut
Nästa styrelsemöte är den 18 januari så det hinns med att ta upp denna fråga om "ni" skyndar" er
Jag har mailat till Britta Kjellin angående en burmaspecial och hon sa att de skulle ta upp det på styrelsemötet, så vi får se vad som händer 
#24 Perfekt!
Då ska jag argumentera för er sak på tisdag 
Låter bra det 

Hej igen! Blir spännande att höra vad Burmaklubben kommer fram till. Det brukar väl inte alltid vara en domare som dömmer i specialen? Ibland är det väl någon väldigt Burmakunnig som är med och avgör. De domare vi har just nu som är möjliga är alla allround.domare, vi har några fler än dessa men de är kat. 1 och 2 så det är självklart inte aktuella..Nåväl, de allround vi har klara är Yan Roca Folch, Anne Veland och Karl Preiss.
Vi arbetar nu för att ordna en special i Skellefteå, så planera in helgen med era burmor 
Hur går det för er i södra delarna av landet då? Har ni funderat något mer på saken?
Jag har inte funderat på det.
För just nu har jag förmycket runt mig.
Förstår det, det är som här fullt upp hela tiden konstigt nog
Men det ska bli väldigt roligt med Skellefteå utställningen, hoppas att ni kan ordna ihop något där nere oxå….annars så är ni ju väldigt välkomna upp hit
, men det är ju kanske i längsta laget.
Ja Linda det är lite långt bort.