Burma iFokus

Burma

Etikett: avel-uppfödning-och-genetik
Läst 3015 ggr
[Yrsa-H]
0

Glädje som vändes till sorg.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lyckan med Freyja blev kort.

Hon har dubbla hjärtfel och ska flytta tillbaks till Norge.

Det är jätte jobbigt vi har fäst oss vid denna lilla busunge. Men vi köpte in henne som avelshona och vi redan har många katter så kan hon inte vara kvar här.

Nu vågar vi inte köpa in någon ny. För de kan gå igenom besikningen men så går man till en annan  vet. som kan hör oljud på hjärtat och så blir allt ett faktum att inte allt står rätt till.

Därför så vill jag att vi ska innföra ett avelsprogram på våra burmer. så att sånt här inte händer igen. Det är lätt att upptäcka dessa med ärvda fel vid ett ultraljud.

Det finns många burmor där ute som har dessa fel och spridder det vidare.

Så jag hoppas att det är många med mig som vill jobba för att våra avelsdjur ska ultraljudas innan de får avlas på.

Många vet. nonschalerar de små missljuden på hjärtan och tänker att det kan växa bort men så är inte fallet. dessa små, små ljud kan vara stora fel som i Freyjas fall.

[smibra]
0

Gråter Usch, vad tråkigt!

Sarah-S
0

Jättetråkigt för både er och uppfödaren!!

Vad var den exakta diagnosen? 
Jag hoppas att man undersöker kattens föräldrar och syskon innan man avlar vidare på linjerna

Det enda sättet att komma till rätta med alla hälsoproblem är öppenhet och kunskap!

Jag har alltid förordat att burmor ska scannas för HCM som är den vanligast hjärtsjukdomen hos katt (HCM = hypertrofisk myopati) 
Ca 10% av alla katter drabbas, och fler inom vissa linjer/raser. 
Då finns även möjligheten att hitta andra avvikelser på hjärtat

En veterinär nonchalerar inte blåsljud, men kan inte uttala sig om dem utan att göra en vidare undersökning. En del fysiologiska blåsljud växer bort och beror helt enkelt på att hjärtat växer och att blodet flödar lite konstigt ibland, andra blåsljud utvecklas till hjärtsjukdom. Det kan dessutom vara så att kattungen är helt frisk vid besiktning men utvecklar ett blåsljud senare, tom dagen efter.

Blåsljud kan även uppstå vid feber och uttorkning och beror då inte på hjärtfel så man ska undersöka sin katt vidare om veterinären säger att den hör ett blåsljud. Vid de sistnämnda orsakerna försvinner blåsljudet när katten är frisk

Jag tycker att det är en självklarhet att man ser till att de avelsdjur man har är friska

Man behöver inte vara rädd för att köpa in kattungar till sin avel, men var noga med att lära dig linjerna. Hör efter om det förekommit defekter tidigare och kanske välja uppfödare som har samma syn på hälsoarbete som man själv har

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Yrsa-H]
0

Hon har inget HCM hjärta men det hon är ärfligt och ganska utsprit

Sarah-S
0

Vilken diagnos fick hon??

Som jag skrev så rekommenderar jag HCM-scanning av burma och då ser man även andra avvikelser

Pia-PizzisAnne
0

Va tråkigt! Gråter

Men du kanske skulle kunna få veta av veterinären vilken diagnos det rör sig om! Hur ska annars någon annan kunna veta vad det är för hjärtfel det gäller? Det räcker ju inte att kalla det för "dubbla" eller "enkla" hjärtfel!

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

[Yrsa-H]
0

det räcker för mig. det är ärfligt och hon får inte gå i avel.

vad det heter spelar ingen roll.

men så mycket vet jag att det är inte HCM.

för det kan man inte se före 1 årsålder. det hon har är medfött.

därför så är det bra om man ultraljudar alla kattungar som ska gå i avel.

Sarah-S
0

Men Yrsa! om vi andra ska kunna undvika samma sak borde det inte vara lättare om vi visste diagnosen?
Svårt att ha ett avelsprogram mot en sjukdom vi inte ens vet namnet på

HCM kan man se från den dagen katten utvecklar det, HCM kan drabba katter under 1 års ålder och diagnosticeras med ultraljud eller obduktion

Att ultraljuda en kattunge i förebyggande syfte fyller ingen funktion eftersom hjärtstatus är en dagsform som snabbt kan ändras.
Man rekommenderar att testa för hjärtsjukdomar från 1 års ålder och årligen fram till 5 års ålder eller så länge katten går i avel och sedan vartannat år därefter

Alchymist
0

Jag beklagar det inträffade, alltid trist när det inte går som man har planerat.

Sarah-S
0

Har ni fått någon prognos för kattungen?

Det är verkligen ledsamt och jag hoppas att ni informerar de som har nära släktingar som är tänkta att användas i avel. Stamtavlan är ju till stor del svensk och dansk