Burma iFokus

Burma

Etikettkattungar-sökes-väntas-eller-säljes
Läst 3293 ggr
luna03
0

brun burma sökes

hej, jag undrar ifall någon har en brun hane till salu. ålder spelar ingen roll bara den är under ett år.

Sarah-S
0

Pia-Pizzi har en brun hane till salu, Ironhide och ev Megatron

Se deras hemsida: http://www.pia-pizzis.se/Pia-Pizzis/kittens.html

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

luna03
0

båda reserverade Rynkar på näsan

Sarah-S
0

Verkar inte finnas några bruna hanar till salu just nu… 
Jag väntar 2 kullar men kommer inte att sälja till avel för det är väl det du letar efter?

Alchymist
0

S*BONNEA'S HAR EN BRUN HANE TILL SALU, FINNS PÅ HEMSIDAN

www.bonneas.com

Sarah-S
0

Den missade jag igår, gick bara in på kattungesidan och där är han inte med

Så luna03 scrolla ner ordentligt på förstasidan!

luna03
0

ja jag har pratat med eva om honom men han är halvsyskon till min padda hemma så tyvär måste leta vidare.

Sarah-S
0

Du kanske får importera nåt lämpligt?

[Yrsa-H]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi kan få brun hane. då kommer den att föddas v 25.

Är du intresserad så skriv ett mail till oss.

www.pascummsilvas.se

[Yrsa-H]
0

Förlåt det ska vara v.21-22 och inte v 17.

luna03
0

tack för alla svar.. ska importera istället.. bara bra med nytt blod i sverigeFlört

Sarah-S
0

Spännande med import!!

Vilka länder tittar du på ? Var noga så att du inte tar in en katt med mixad stamtavla

[Yrsa-H]
0

be dem ultraljuda hjärtat innan du tar in någon ny.

även extra koll på svansen.

Alchymist
0

Åh det finns så mkt snygga burma bebbar ute i Europa nu, hade jag haft plats hade jag köpt flera stycken haha

Sarah-S
0

Men Yrsa, det hjälper ju inte att ultraljuda hjärtat nu, det är ju inget som säger att det är u.a när katten är vuxen iaf…

[Yrsa-H]
0

Jo det är det sara med de fel som mina burmor har så vet man att de får leva med felet.

Och en bra vet. kan avgöra om det är ett fel som växer bort eller blir kvar.

Jag har fakta det verkar som du inte har det Sara.

luna03
0

har tänkt importera från danmark, kanske finlad men det beror på om jag hittar en snygging såklart Flört

Pia-PizzisAnne
0

Yrsa-H… det dina katter har finns det dessvärre inte mycket i litteraturen om på katt. Men hos hund är det ärftligt och med största sannolikhet är det så även på katt. Man vet att det förekommer hos en del HCM-katter, så kopplingen är inte alls ologisk. Vad Sarah menar, tror jag, är att man visserligen skulle kunna hitta fler med detta hjärtfel om man satt igång och ultraljuda alla kattungar, som du föreslår, men ändå inte hitta de som får fler eller andra hjärtfel senare.

Alla veterinärer kan upptäcka missljud på hjärtat. Det svåra är väl att de här små ljuden kan dyka upp från en dag till en annan. Men om du kontrollerar ditt blivande avelsdjur regelbundet och sen gör en hjärtscanning innan du parar den, så gör du i alla fall vad du kan. Sen scannar du den och alla avkommor årligen fram tills 5-6 års ålder, och då kan du (nästan) pusta ut… om de är helt ua, alltså. Annars får du kastrera och börja om från början med nya djur… ett riktigt Sisyfosarbete med andra ord Glad

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

Sarah-S
0

Vad roligt luna03!!
Finland och Danmark har mycket fina burmor =) men också väldigt mycket av våra linjer så det kan vara svårt att hitta obesläktat att ta in. Lycka till

Och så lite OT:
Att leta efter ett specifikt hjärtfel (som du Yrsa inte ens talat om vilket det är än i din tråd ……) hos kattungar som inte har blåsljud är verkligen att kasta pengar i sjön

Att istället som Anne skriver kontrollera alla avelsdjur innan parning och i flera år framöver ihop med deras avkommor är ett vedertaget hälsoprogram för flera andra raser idag. Varför inte göra samma sak med våra burmor?

Jag antar att du med din nyvunna kunskap scannat både Miss Masquerade och Baltus innan parning? För visst vill du para katter som är friska på hjärtat?

Det är inte bara du Yrsa som har kontakt med veterinärer eller kan läsa på om diagnoser och prognoser, och så länge du inte ens talar om vilken typ av hjärtfel din katt drabbats av så kan ju ingen annan uppfödare eller burmaägare veta vad vi ska ta ställning till, eller hur?

Men iaf, det hjärtfel som din katt drabbats av har 90% av alla Cavalier King Charles Spaniels, så jo jag vet en hel del om det och träffar väldigt ofta patienter med den typen av sjukdom inkl deras behandlingar
Och det är ett problem som väldigt ofta inte uppkommer förrän i vuxen ålder
Så återigen, att scanna kattungar utan blåsljud kommer inte att hjälpa rasen, däremot att kontrollera avelsdjuren innan parning.

Så här skriver litteraturen om problemet hos hund
"Intressant är att det  finns en ärftlig faktor i sjukdomen som är mer eller mindre belagd, men inte närmare utforskad. Som med många andra ärftliga sjukdomar vore det  ju önskvärt att kunna avla bort en sjukdom ur populationen så att den aldrig behöver bli ett problem. Men eftersom man inte kan avgöra om en hund kommer att bli sjuk förrän blåsljud konstateras, och det tar tid innan det utvecklas andra symptom, så skulle  det krävas en undersökning av alla presumtiva avelsdjur innan de får gå i avel. Problemet är då om de vid auskultationstillfället inte har utvecklat blåsljud.  Eventuellt skulle man då få väga in en åldersfaktor i det hela, vilket stöds av Swenson et al. (1996).  I samma studie (Swenson et al., 1996) så finns det ett starkt samband (ca 70%) mellan föräldradjur och avkomma avseende blåsljud och klaffinsufficiens. Detta innebär att man genom att undersöka förekomsten av mitralisinsufficiens hos föräldradjur kan uppskatta om det aktuella djuret är i farozonen eller inte. Fördelen med denna metod är att man inte behöver vänta med att låta den unga hunden gå i avel"

Källa: http://stud.epsilon.slu.se/1032/1/karlsson_a_100414.pdf

Pia-PizzisAnne
0

Ja, Luna03! Det är superbra att få in lite nytt blod hit, man tenderar annars att använda samma linjer. Ta god tid på dig och ta inte första bästa. Och det är samma rgeler att ta från t ex Tyskland och Holland, som Danmark och Finland.

Det blir ju dessutom oerhört mycket enklare efter nyår, då kravet på rabiesblodprovet försvinner.

Skrattande

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

luna03
0

gud va bra… då kanske jag kan importera… en annan sak, tänkte importera från ett annat land än finland och danmark.. finns det någon som känner till några uppfödare i dem länderna för då kan jag vara intresserad. annars tänkte jag köpa från bjellkes från början men nu är jag osäker då ni säger att många svenska linjer redan finns där??

Sarah-S
0

Det beror ju på vilken kombination du är intresserad av hos Bjelke.

Om du tittar på stamtavlan så ser du om det är svenska katter bakom