Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 3559 ggr
Sarah-S
0

Restriktioner

I de 2 senaste numren av Burman har det varit artiklar om restriktioner. Tyvärr endast artiklar som är negativt inställda till fenomenet, vet inte om det inkommit andra infallsvinklar men de är iaf inte redovisade i tidningen

Men jag undrar om det verkligen är så farligt med restriktioner, eller iaf om alla restriktioner är negativa för rasens fortlevnad?

De flesta uppfödare som jag har kontakt med använder sig av restriktioner och deras huvudsakliga önskan är att främja rasen. Ett sätt att se till att det blir genetisk mångfald

Vad är era tankar?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Pia-PizzisAnne
0

Hej!

Vi använder oss av restriktioner de få gånger vi säljer kattungar till avel. Och detta är av precis samma anledning som vi inte lånar ut våra hanar…

För avelsbasens skull är det viktigt att så många OLIKA blodslinjer som möjligt används i avel. Inte att så många uppfödare som möjligt använder samma linjer.

Vi kastrerar dessutom alla sällskapskatter innan leverans. Dels av ovan angivna anledning, dels för att vi inte uppskattar annonser på blocket där man säljer ½, ¼ och 1/8 -dels burmor. ”Uppfödarna” till dessa har ju varit fria att själva kastrera eller använda sin katt i ”avel”

Våra köpare är odelat positiva, de slipper ju både kostnaden och "besväret" senare.

Gällande kastrering av unga individer, så är ju detta ju en helt egen fråga som diskuterats i en massa forum förut. Det finns redan vetenskapliga artiklar om det, så tänker inte ta upp utrymme med detta här.

Vi är i alla fall positiva till det, och vi kan ju här bara vara överens om att vi aldrig kommer att vara överens om det…

Vi bor, som tur är, i en region med många veterinärer som är lite mer moderna i sin syn på detta, och här finns flera som är duktiga på att operera kattungar.

Som jag sagt tidigare: det vi hör andra uttala sig negativt om, ser vi som positivt för rasen på sikt.

”Minskar spridningen av avelslinjen” Ja, såklart. Befintliga linjer ska inte spridas för mycket, då blir ju alla återigen släkt med varandra, Man ska istället regelbundet tillföra NYA avelslinjer.

Hälsningar

Anne Nordström

______,,,^..^,,,______________

S* Pia-Pizzi's Burmese since 1987

SVERAK certified diploma breeder

anne.nordstrom@lsn.se

http://www.pia-pizzis.se

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
anne.nordstrom@lsn.se
**

Sarah-S
0

Precis min tanke Anne. De uppfödare jag haft kontakt med är även flitiga med att importera nytt avelsmatrial OCH begränsa dess användning istället för att låta alla som vill para med linjen

metsaekansan
1

Jag säljer kattungar med resktriktioner, jag har inget negativt att säga om det. Fråga är om avel och idén är ju att det ska gå 1-2 kattungar per kull till fortsatt avel. Jag känner personligen ingen som skulle låna sin hane eller sälja kattungar till avel med restriktioner att inte en enda kattunge skulle få gå vidare i avel. Det kan man ju fråga att vad är idén med det - det vet jag inte och jag har varit väldigt överraskad av att läsa det som negativ kritik emot restriktioner. Varför skulle en uppfödare använda en sådan katt i avel med framtidsplaner? Det finns ju ingen framtid för sånt avel. Som sagt är idén helt främmande till mig så jag hoppas att ingen tar illa upp om det sku finnas nån här som gör så. Jag menar inget illa men bara fattar inte varför nån skulle göra så. :)

Pia-PizzisAnne
0

Våra avtal säger att man inte får sälja avkommor till avel (och dessutom ska ungarna vara kastrerade innan de levereras), men såklart ska de behålla unge/ungar själv att använda vidare i fortsatt avel. Det är ju det som är idén med det, för den som har köpt - att få in nytt, ej överanvänt avelsmaterial till sina befintliga linjer.

Om man inte gillar restriktioner, så låter man bara bli att köpa av oss Flört

/Anne

anne.nordstrom@lsn.se
**

[Yrsa-H]
2

Jag tycker att betalar man för sin katt så ska man få använda den som man vill.

Undantag om det ligger sjukdom i botten.

Glenn sa till mig att man bör inte kastrera katterna för 4 årsålder för de utvecklas så länge.

Säljer man en katt som inte är "hel" så tycker jag att man inte kan ta ut normal pris för den.

Vem skulle köpa en bil som sa att man bara fick använda den vissa dagar

eller kött som man bara fick laga till på ett visst vis.

Jag skulle aldrig köpa en katt med instruttion om hur jag fick anvönda den.

Då är det inte min egen katt då står uppföddaren kvar i bakgrunden.

Pia-PizzisAnne
0

Mina kattungar ska inte "användas" , de ska bara vara trevliga sällskapskatter och familjemedlemmar!

De utvecklas även om de är kastrerade! Jag tror inte att veterinärerna hade utfört kastreringar om det hade varit till men för katten!

Mina kattungar kostar cirka 6500 och då INGÅR kastreringen i priset, och det är inget överpris!

Om jag av någon anledning skulle låta någon köpa en katt till avel, så skulle antagligen priset bli omkring 20000…

Och som jag sa innan, vi säljer inte till avel, så den möjligheten finns ändå inte  Skrattande

anne.nordstrom@lsn.se
**

Pia-PizzisAnne
0

Glad hihi, fast egentligen får mina mina kattungeköpare också "använda" kattungarna till vad de vill. Utom att sälja dem vidare till djurförsök, eller låta dem springa vind för våg…

För jag kan ju inte skriva i kontraktet att de inte får användas till avel, eftersom det ju inte går - de köps ju kastrerade, av köpare som är glada tt slippa det besväret och den kostnaden senare…

/Anne

anne.nordstrom@lsn.se
**

Sarah-S
0

Ditt resonemang håller inte Yrsa eftersom man har en överrenskommelse med köparen. De är ju fullt medvetna om vad de köper, det är ju inget man undanhåller.
Om de köper en kattunge som är kastrerad så VILL de inte använda den till avel, eller hur!? det säger ju sig själv.

Om man söker en avelskatt så talar man väl om det när man letar kattunge, och som Anne säger, kanske det helt enkelt inte finns några sådana tillgängliga hos uppfödaren.

Jag säljer ytterst få katter till avel, och då med restriktioner/avtal med uppfödaren eller så har vi precis samma tankar om avel

Sarah-S
0

Några reflektioner över den sista insändaren i Burman nr1 2011 angående restriktioner? 

Jag tyckte det var mycket bra skrivet av Anne Marie Bjelke

Djungelkottens
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, reflektioner det har man väl litet till mans, i alla fall jag. Men att sätta ord på dem är väl, för att citera en välkänd kattprofil och domare, som att sticka huvudet i ett getingbo.

För som det är med allting - ingenting är svart eller vitt. Det finns för- och nackdelar med allt. Framtiden kommer obevekligen att visa vad dagens uppfödare har, oavsett vilken falang man än tillhör, tillfört raserna, på gott och ont. Det är tyvärr inte människorna som får betala priset för de fel som begås i djuraveln. I det här fallet är det våra katter. Man måste tänka sig väldigt, väldigt noga för vad man gör i aveln, vilken väg man tar. Att tro att restriktioner kommer att lösa inavelsproblematiken är att förenkla den situation som en del raser har hamnat i.

SVERAK behöver göra en översyn av raserna med avelsproblematiken i fokus. Man behöver anlita expertis på genetik och avel. Extern expertis. Som uppfödare tycker jag att alla borde få och vilja få ta del av den kunskapen som detta skulle leda till och inte som det är nu med olika falanger som förespråkar åsikter som de naturligtvis anser vara de rätta. Jag vill veta hur det står till med min ras. Jag vill få verktygen för att göra så rätt som möjligt redan från början.

Sarah-S
0

Just detta med inavel vore väldigt intressant om SVERAK kunde ta ställning till.

SKK har ju anlitat Per Erik Sundgren för att promota sund avel

Pia-PizzisAnne
0

För mig är det upp till var och en om man vill ha restriktioner eller inte…

Jag kan däremot störa mig lite på att en del uppfödare håller på med inavel heeela tiden… Fast å andra sidan…jag köper ju inte katt av dem, så jag ska nog börja strunta i det också…

Jag har annars, av egen lång erfarenhet, funnit att inavel/linjeavel endast är av ondo och att man faktiskt kan föda upp snygga katter utan denna dåliga genväg. Vår princip hos oss på Pia-Pizzi's är MAX 5% på 9 generationer, och då endast i enstaka undantag, helst bör man hålla sig till max 2-3.
Pga råd från äldre (klokare?) uppfödare så gjorde vi tidigare mycket linjeavel för att få fram fina katter. Tyvärr missade de att tala om alla nackdelar, som kanske inte syns i första generationen, men som kommer senare… Säkert som amen i kyrkan.

Och undrar om inte SUROK förresten har något övre tak på hur hög % man får ha och så får man ansöka om undantag, om man nu skulle vilja det… Kanske något för oss att ta efter?

anne.nordstrom@lsn.se
**

Denna kommentar har tagits bort.
Sarah-S
0

Hej Love-
Jag vill gärna se fakta och studier som stödjer ditt senaste påstående:

och sen stämmer det att särskilt han katterna inte utvecklar så bra om man kastrerar dem tidigt dem får tex oftast små ansikten osv.

Om du vill kan jag nämligen rabbla upp flertal studier som bevisar motsatsen…

RTT
0

Sarah-S :

SKK har ju anlitat Per Erik Sundgren för att promota sund avel

PE Sundgren har avlidit

Bjelke
0

Jag har skevet et indläg i Burman, om det at ha avelshanner med restriktioner.

anne marie bjelke

Anne Marie "Bjelke"

www.bjelkes.dk

Sarah-S
0

Ett mycket bra inlägg som motvikt till de andra som kommit till tals

Bjelke
0

Love skriver

och sen stämmer det att särskilt han katterna inte utvecklar så bra om man kastrerar dem tidigt dem får tex oftast små ansikten osv

Jag kan se på min egen kastrerede hane Silkbear Monet, at hans ansigter blir små igen, de fina hana kinder försvinner snabt, når hanen blir kastreret.  Så ….

Anne Marie "Bjelke"

www.bjelkes.dk