varför inte?
hej, jag undrar en sak och är lite fundersam när det gäller att köpa kattungar som man själv vill använda till sin egen uppfödning. nästan alla uppfödare eller dem jag har ringt iallafall har ouppdaterde hemsidor med urgamla bilder eller att dem säljer endast kastrerade kattungar?? det värsta är att det står på deras hemsidor att man som köpare får göra precis som man vill med sin unge men i verkligheten säger dem att dem endast säljer kastrerade?? är detta inte att vilseleda eventuella köpare..? jag förstår att man ej vill sprida ut sina linjer men det är dubbelbudskap tycker jag iallafall?
Har du verkligen, på en och samma hemsida, hittat information som säger att du får göra vad du vill med din kattunge och att de säljs kastrerade??? Tror jag inte.
De som skriver att du får göra vad de vill med din kattunge, säljer dem inte kastrerade! Du får själv bestämma hur du ska använda den, får själv ta ställning till om den är lämplig för avel eller inte, para den med vad som helst, t.o.m inavla, eller para med grannens huskatt, eller t ex sälja den vidare. Detta förhållningssätt är i mitt tycke ganska oansvarigt, för hur ska alla kattungeköpare rimligtvis kunna ha den kunskap som krävs för att göra så bra parningskombinationer som möjligt?
Man bör ha i betänkande att burman är en ras med mycket problematik med förlossningar och missbildade och dödfödda kattungar… Inte ens alla vi, som hållit på i massa år, förmår ju få fram helt friska kullar…
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Jag har heller aldrig sett informationen om fri användning OCH kastrerade kattungar, det brukar vara antingen eller enligt min erfarenhet
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
jag har sett och har pratat med dem och tänker inte peka ut nån? jag ville köpa en brunhane till avel occh tittade på olika hemsidor och ringde och då sa dem att dem ej säljer till avel och att dem säljs kastrerade dessutom. men på deras hemsida stod det att man som köpare får göra precis som man vill med katten?? vilket jag påpekade till kvinnan men då sa hon att dem ändå inte sålde ungar till avel? jag har ingen anledning att hitta på men det är synd att det ska vara så här?
och nu ser jag att generaliserade vilket inte var menningen men vissa iallafall? men ska prata med uppfödaren i fråga och ta upp det med henne istället, men det jag ville ta upp det här på forumet för se vad ni har för åsikter om detta?
Ja jag tror att det är enklare att du tar upp det med den uppfödare det gäller eftersom min erfarenhet är att det 2 sakerna inte brukar förekomma hos samma
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Nä det är nog bara en enstaka som skriver så på sin hemsida och utövar tidig kastrering samtidigt?. Jag tror helt enkelt att denna person inte ville sälja en hankattunge till avel till dig, det bara gilla läget och köpa av någon annan.
Anledningen är ju att dessa uppfödare är emot tidig kastering för att de tycker synd om kattungarna och tycker att det är oetisk även om forsking har påvisat att det inte leder till någon negativ effekt. I USA, England och Australien bl a är det standard att kattungen är kastrerad innan flytt om den är såld till sällskap.
Jag själv kasterar inte tidigt av flera orsaker men främst för att jag vill ha möjlighet att låna in framtida syskon som reserv, den möjligheten försvinner om man kastrerar.
Jag får väldigt få förfrågningar om kattungar till avel i Sverige så intresset för mina kattungar i avel är heller inte så stort här, de flesta säljes till bra sällskaps hem istället.
Åsikterna går isär om hur man vill göra med sina kattungar, det är fritt fram att välja sin väg så länge man respekterar varandras åsikter.
Om några år så kommer du också hitta din väg som uppfödare!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vi säljer okastrerat.
En känd domare sa till oss att vi hade varit dumma att kastrerat vår han vid 6 månaders ålder.
Han tycker katter är helt färdigutvecklade vid 4-5 årsålder och skulle kasteras då.
En känlig fråga som urartade något, har plockat bort en del inlägg som jag tycker att ni får ta personligen mellan varandra om ni behöver ta den.
Men fortsätt gärna diskutera saken :)

Kan dette være av interesse?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27702715