Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1964 ggr
luna03
0

behålla unge

hej, jag håller på och planera för fullt för min första burmakull och vill fråga er en sak??

har någon av er sparat en hanunge från er burmahona som ni sedan använt inom avel, och isåfall funkar det med mamman och så?? i och med att han kommer att bli könmogen o.s.v

Alchymist
0

Jag personligen skulle aldrig spara en hankattunge hemma om jag hade mamman fertil. Katter är påhittiga och känner långt innan vi ser att de löper.

Fodervärd kanske kan vara ett alternativ då istället.

Sarah-S
0

Jag skulle aldrig spara en hankattunge hemma hos sin fertila mor, då skulle jag isf sälja och be att få ta en kull innan kastrering, eller sätta katten hos fodervärd

Varför vill du behålla en hane? Det betyder ju att du måste köpa in ytterligare hona/or som inte är besläktade eller endast ha hanen för utlåning till andra uppfödare?

Det är mycket jobb att hålla fertil hane, ingen dans på rosor precis

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

luna03
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det va det jag tänkte på… men min granne står på kö om en liten hane kanske foder skulle funka.

Sarah-S
0

Ja visst kan det fungera, men tänk på vad du ska ha för nytta med en sparad hane.

Du kan ju inte använda honom själv

Cahira
0

För inte tal om att en hane är svår att hålla fertil "i all evighet" eftersom de är väldigt krävande. Så innan du skaffat hona att ev använda honom på så kan ju mycket hända så att säga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

EddaM
0

Jag har behållt en skogis hane ur en av mina kullar och har mamma och halvsyster hemma. Inte så jätte smart efteråt kan det tänkas men han är en snäll kille o uppför sig bra men han försöker ju med sin lillasyster ibland. Men peppar peppar det har fungerat hitills ialf!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Sarah-S
0

#6 Vad gör du den dag han lyckas då?

EddaM
0

Tar mitt ansvar o antingen kastrerar honan eller kastrerar bebbarna.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Nalayana´sW
0

Vår hunnkatt hadde en vanskelig fødsel med keisersnitt, og bare en kattunge overlevde. Vi hadde tenkt å beholde en hunnkatt, men den som overlevde var en crèmefarget gutt, og vi klarte ikke å selge ham. Da han ble feril ble mammaen satt på PPiller. Det har gått greit, men som alle sier, det er ikke enkelt å ha en hannkatt i huset uansett om han er i slekt med andre eller ei.

Vi har førsøkt å pare hunnkatten pånytt. Da har vi lånt ut gutten for paring med annen hunnkatt, da for en lengere periode. Nå har vi fått hjem en av ungene hans, som er hunnkatt. Hun er ikke fertil ennu, men blir nok satt på Ppiller når den tid kommer. Etterhvert blir det hormonchip eller kastrering av gutten, som nå er 2 1/2 år og fin og maskulin. Men foreløpig går alt bra. Men vi må hele tiden passe på og planlegge fremtiden.

Guttekatten vår er verdens koseligste bamse. Vi har aldri angret at vi beholdt ham. Det er fint med litt hannkjønn i familien også.