Kattunge - når starte med P-pille
Vi har solgt en kattunge-jente, som nå er 6 1/2 mnd. Hun bor landlig og får løpe fritt ute sammen med en kastert hannkatt, men møter også andre katter. Hun har ikke hatt løpetid foreløpig. Nå vil eieren gi henne P-piller for ikke å risikere at hun løper uten at det blir oppdaget i tide.
Selv vil jeg at en kattunge skal ha løpt et par ganger før jeg setter henne på P-piller. Men hva mener dere?
Aldrig någonsin skulle jag släppa ut en katt som är okastrerad!!! De kommer kanske inte ens märka när hon har sitt första löp, ett tu tre kommer hon hem dräktig istället Ska hon bli avelskatt?? Om inte så kastrera henne snarast
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hun skal kanskje bli avlskatt, så kastrering er ikke aktuelt. Men mitt spørsmål gjalde egentlig om det er tilrådelig å starte med P-piller før katten har hatt løpetid overhode?
Det säkraste sättet att skydda henne från en oönskad dräktighet är att hålla henne inne och sätta henne på p-piller för att slippa löp.
p-piller hindrar inte en katt från att bli dräktig, den tar bara bort löpbeteendet. Om katten paras ute kan hon bli dräktig iaf
Jag skulle aldrig låna ut min hankatt till en hona som går lös ute med tanke på alla smittorisker!
Her i Norge tenker vi også mye på kattenes velbefinnende, og mange av oss lar våre avlshunner gå fritt løst på P-piller. Vi vurderer ikke smitterisikoen for stor, og ingen av oss har opplevd at katten er blitt drektig når den går på P-piller. Hankattene avvises, helt enkelt. Det gjelder også for hunnkatter som lever godt inne sammen med fertile hannkatter. Men det fins selvsagt en risiko…
Men, mitt spørsmål er: Er det greit å sette en hunnkatt som aldri har hatt løpetid på P-piller?
Jag måste nog hålla med Sarah-S. Kastrera honan så kan hon vara ute tillsammans med sin kompis utan att en kull huskatter föds som bara ökar på antalet katter, som inte egentligen har någon som vill ha dem.
Men för att svara på din fråga så har jag alltid känt att katten behöver komma igång med sin hormonproduktion innan jag ger p-piller men jag har inte något vetenskapligt belägg för att det ska vara så att luta mig emot. Jag skulle inte ge henne piller innan hon ens börjat löpa. Eftersom burmor oftast inte löper under sommaren så kanske hon inte börjar löpa förrän i slutet av augusti heller.
Om katten ska användas i avel tycker jag att ägarna ska skaffa rastgård eller inhägna en del av gården på ett sådan sätt att man kan ha henne ute. Eller gå ut och gå långa promenader i koppel med henne om det känns bättre. Ska en okastrerad burmahona gå lös ute utan uppsikt bland en massa andra katter så är det väl till 99,99% säkerhet att hon kommer hem med en kull ungar.
Tänk på att burmor dessutom ofta löper igenom p-pillret och att okastrerade hanar i närheten av honor också påverkar honorna att komma i löp snabbare och att löpa igenom pillren.

Jeg ville personligt aldrig gøre det, fordi jeg ikke vil give unødvendig medicin af nogen art.
Til gengæld ville jeg heller aldrig lukke min fertile hunkat ud i det fri - eller acceptere at en fertil kat fra mit opdræt løb frit.
Är det bara honkatters välbefinnande ni bryr er om eller går även okastrerade avelshanar lösa i Norge?
Jag ger inte p-piller till en hona som inte börjat löpa. Och jag skulle heller aldrig låta någonkatt gå lös utan uppsikt även om den var kastrerad.
Rastgård eller koppel/lina anser jag vara det mest ansvarsfulla mot katten, och det viktigaste för deras välbefinnande men tanke på alla faror som finns för katter ute