Ställa ut katten innan 10 månader
Har en liten fundering. Om katten inte kan ta cert innan 10 månaders ålder, vad finns det då för anledning att ställa ut. Det känns lite som waste of time, eller har jag fått det hela om baktassen? Vad säger ni mer erfarna än novisen här.
Om din katt tar 5 BIS innan den är 10 mån får den titeln Junior Winner och det skrivs in i stamtavlan som ,JW efter namnet
Man kan dessutom tävla i SVERAK's Årets katt där den vinstrikaste kattungen, junioren, vuxna hona+hane, kastrerade hona+hane utses varje år. Det är en stor merit att bli Årets Katt tycker jag I samma tävling utses också den katt som vunit mest BIV under året
Dessutom kan det vara en chock för en katt som är 10mån att helt plötsligt introduceras för utställningsvärlden så det är värdefull träning att ta med sin lilla kattunge ut på scenen redan vid ung ålder om man nu vill ställa ut den som vuxen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är en träning för katten. Och att man får en bedömning av katten och kan hör hur den utvecklas.

Aha, tack för ditt svar Sarah. Ställde ut lillkillen vid 3 mån och förstod det som att han inte kunde "få något" innan 10 mån ålder. Förmodar att det är lite sent att uppnå de andra titlarna nu vid 8 mån ålder, men jag ställde ut honom förut mest för att få en bedömning (ex 1 och nom fast det var inte så många burmor i den klassen då men det var kul ändå) men framför allt för att se om han tyckte det var ok på en utställning. Och lillkillen vart lite uttråkad, men i övrigt så var han cool, som en burma
.
Funderar att ställa ut honom den 27/8, en vecka innan han blir 10 mån, eller ska jag i det här läget vänta tills han har fyllt 10 mån.

Jag skulle nog ha väntat tills han kan ta cert när det är så nära iom att du i det läget inte har något att "tävla om"
Lycka till med din katt, kanske ses vi framöver på någon utställning?
Varifrån är han? Jag blir nyfiken men kan inte hitta något i din info

Han är en import från Finland, min lilla (nåja) siameskille miste sin siames kompis och jag fick nyss om att burman är en härlig ras. Så jag bestämde mig för en choklad och just då så hittade jag ingen i Sverige. Då kom min finska kompis på den briljanta idén att leta i Finland. Och via hennes tolkning så fick jag kontakt med den här finska uppfödaren som faktiskt bor i middle of nowhere nära ryska gränsen. Dom trodde vi skojade till att börja med, tills jag åkte över och tittade på kullen ( och lämnade handpenning vilket inte är så vanligt i Finland tydligen).
Det jag var noga med var att se att det inte fanns så mycket linjeavel och såg att hans stamtavla var väldigt bra, sen så var det han som valde mig
. Här är länken till dom, kan vara kul att titta på http://www.elisanet.fi/pia.hallman/
Jag ställer ut mina ungdjur för träningen skull, men man kan aldrig veta med fertila hanar hur de hommer bete sig i vuxen klass.
Jag hade nog väntat på att ta cert om du inte ska ställa tidigare, det finns många utstllningar i höst att välja på:-)
Fin kille förresten, ska du inte låta han få ett par kullar innan kastrering?

Jag har tänkt på att låta honom få några kullar, det vore lite dumt att låta bli då han har en väldigt fin stamtavla men framför all då han för in nya gener, vilket kan vara bra för rasens framtid
Frågan är bara hur länge man kan hålla honom okastrerad. Hans far strilar inte mycket och han snuttar
fortfarande på sin kompis. När blir dom könsmogna egentligen?
Vilka är hans föräldrar? Länk till stamtavla?
Mellan 8-10 månader brukar de kunna börja para, en del är tom tidigare än så.
Strilar han inte så är det ju ingen panik med kastrering. Ett tips är att göra ett par parningar sedan invänta resultat ca 6 mån innan han parar fler. Du kommer märka att många kommer att ringa för parning så fort du lägger ut honom på annons, då kan du välja vilka kandidater som passar bäst för man behöver inte tacka ja till alla :-))
Aurora Paint mia star är sannerligen en superfin burma som ligger i stamtavlan.

Sarah, länken jag la in förut går till uppfödaren. Klicka på pentueet så kommer kullarna upp och det är den översta kullen som är Gizmos. Uppfödaren är väldigt stolt över stamtavlan och den variation av burmor som finns. Själv ställer hon inte ut så ofta, tyvärr. Vad kul att du känner igen en av burmorna Alchymist :). Har du sett Aurora själv eller bara hört talas om henne. Och tack för tipsen.

Sorry att det är tre likadana inlägg, datorn bråkar
Ja stamtavlan är fin, Aurora katten importerade Nonna Kärki till Finland för några år sedan, jag har alltid varit farcinerad av Aurora burmor :-))

Hm, Aurora burmor, är det en ras i rasen? Vad är det för skillnad på dom och andra burmor?
Aurora är väl uppfödarnamnet/stamnamet. Mia Star är en mycket vacker burma. Jag har visserligen bara sett foton på henne men hon är en klar favorit för mig.

Oj vad kul att höra. Prata om "beginners luck". Nu är det bara att hoppas på att han har ärvt lite av hennes utseende.