Kattprat
Nu har det visst blivit JÄTTE populärt med padder.
Varför detta?
Det hade varit bättre om det hade blivit fler avelshanar till utlåning. som det är här iskåne så får man åka jätte långt för att para eller så får man ha med hör grad av inavel.
och så vill folk att vi ska komma till rätta med missbildningarna , hur ska det gå till när man inte kan jobba för ett brett avelsjobb.
Och vissa uppfödare samarbetar och säljer sina avels djur med restektioner vilka de får avla med.
Då drabbas vi som har våra katter som familjemedlemar och avlar i liten skala och vill att man ska kunda jobba ihop alla och vill jobba för att ALLA sjukdomar ska bort på våra katter. tex. hjärtfel som är vanligt som ingen vill prata om.
Jag tycker det här med färger svänger otroligt mycket, ibland ska alla ha bruna eller så ska de ha lila :-)) Paddor är ju kul om det blir mer populära!
Vi ska vara glada över den stora efterfrågan på kattungar i Sverige, I Finland sitter en hel del uppfödare med osålda kattungar, inte så kul.
Köp en egen hane, det är oftast det lättaste. Restriktioner kommer tyvärr mer och mer vilket betyder att man måste kastrera sina kattungar. För att kunna vara säker på att inte bli i ekonomisk kris om någon person köper gällande konsumentköplagen men som bestämmer sig för att avla trots kontrakt. Jag försöker undvika uppfödare som sätter orimliga restriktioner hädanefter då jag inte vill kastrera kattungar för att undvika problem. Idag är det endast en handfull som sätter restriktioner i Sverige på burma, det är värre i utlandet!
Varför ska jag skaffa en hane för utlåning när jag behöver en hona till min avel??
Jag säger som Alchymist - skaffa en egen hane
Ju fler som skaffar hane desto fler individer går i avel, det har inget med restriktioner att göra
Även om jag har en hane med restriktioner så kan han ju tillföra en hel del i burmaaveln trots att han inte lånas ut till ALLA.
Kvalité är bättre än kvantitet brukar man populärt säga
Jag köper inte katt efter färg, jag tittar på stamtavla och typ sen kan katten vara grön om nu det skulle vara den bästa för min avel
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Nu har jag läst det här inlägget flera gånger och jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt Yrsa……..
Jag kan inte annat än att hålla med både Hanna och Sarah!!
Man väljer väl inte en avelskatt pga färgen?? Utan pga stamtavla samt typ. Man vill ju alltid förbättra sina avkommor och då krävs det ju lite tanke bakom det hela.
Avelshanar får vi alla resa långt för om man inte har sina egna, så är det. För det är ju samma där, stamtavla och typ är viktigare än avstånd.
Jag förstår nog inte heller riktigt vart du vill komma med ditt inlägg Yrsa.. tyvärr…
Nu är det så att hon redan har egen hane men om den hanen får en hona man vill avla på blir det svårt att para den, då man enligt mig inte ska para pappa och dotter.
Sen har jag mina aningar varför folk ska ha padder nu iaf, tänker inte gå in på det här men är ganska säker på vrf folk gör det iaf
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Yrsa-H skrev: ”Det hade varit bättre om det hade blivit fler avelshanar till utlåning. som det är här iskåne så får man åka jätte långt för att para eller så får man ha med hör grad av inavel.”
Love- skrev: ”Nu är det så att hon redan har egen hane men om den hanen får en hona man vill avla på blir det svårt att para den, då man enligt mig inte ska para pappa och dotter.”
Nej, självklart ska man inte para pappa och dotter. Inte heller syskon eller halvsyskon. Just därför lånar vi inte ut hanar! För om jag behåller en dotter att avla på, och hennes pappa har en massa avkommor, så är ju dessa släkt med den honan jag har behållit…
Yrsa-H skrev: ”Nu har det visst blivit JÄTTE populärt med padder.Varför detta?”
Vad är det för fel på paddor? De är ju fina, vissa nyanser mer än andra! Enda anledningen till att vi inte vågat oss på det tidigare, är att både paddor och rött/creme tidigare har varit väldigt svårsålda i vår del av landet. Som uppfödare är man beroende av att hitta bra hem till sina kattungar, för man kan ju inte behålla alla.
På senare år har detta svängt, så därför har vi nu vågat oss på att föda upp paddor, den första är nu sex veckor och jättesöt, ju. Fast henne ska vi behålla :)
Yrsa-H skrev ”och så vill folk att vi ska komma till rätta med missbildningarna , hur ska det gå till när man inte kan jobba för ett brett avelsjobb.”
Jag vet inte vem ”folk” är, men menar du att du inte vill komma tillrätta med missbildningarna??? Eller att vi ska strunta i det för att det finns andra hälsoproblem också? Vi jobbar målmedvetet på att bredda avelsbasen just genom att kontinuerligt ta in nya linjer.
Yrsa-H skrev ”Då drabbas vi som har våra katter som familjemedlemar och avlar i liten skala och vill att man ska kunda jobba ihop alla och vill jobba för att ALLA sjukdomar ska bort på våra katter. tex. hjärtfel som är vanligt som ingen vill prata om.”
Vem har inte sina katter som familjemedlemmar? Vad eller vem är det som avgör vad som gör att en katt räknas som familjemedlem?
Vad är liten skala? Var går gränsen för småskaligt och storskaligt? En kull om året? Tre? Menar du per uppfödare? Per hushåll? Per hona?
För att hålla en hona i gott trim för förlossning och uppfödning av sina kattungar, så ska man vara medveten om att en kull om året det bästa för henne. Inte så särskilt bra att låta henne gå på piller eller löpa ideligen utan att paras.
Yrsa-H skrev ”Och vissa uppfödare samarbetar och säljer sina avels djur med restektioner vilka de får avla med.”
Vissa samarbetar? Jag hoppas verkligen att alla uppfödare har någon eller några att jobba ihop med, annars skulle det vara rysligt svårt att vara uppfödare. Just eftersom man är beroende att få in nya blodslinjer**
Och restriktioner. Ja, återigen – om jag har behållt en dotter till min hane och säljer en bror till henne till avel, så vill man väl inte heller att brodern ska få en massa avkommor, för då blir det också för många som är släkt med dottern som jag behållit.**
Det viktigaste är att hålla inavelskoefficienten så låg som möjligt på sina kullar!
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Love- du får jättegärna gå in på varför "folk" vill ha paddor, jag är mycket nyfiken på din teori
Frågan är ju inte heller OT eftersom även Yrsa undrade över det i sitt första inlägg
Jag menar att Vi kan inte få ett bred avelsprogram när bara vissa hannar är till utlåning. Då används de ofta: och då spelar det ingen roll hur många nya katter som plockas in i vårt land. för kommer dem inte till användning av andra så blir avels arbetet begränsat till liten bas.
för hur många säljs till avel?????
10% eller färre.
jag jobbar inte med någon eller ska jag säga jag jobbar med alla?bestämm själva
Anne man kan väl låna ut sin hanne till andra honner ett pargånger.
jag förstår att man inte vill att alla ungar man produserar går i avel. men det är inte något problem än i sverige. men när besläktad avel är det,
Som en hopp anser jag att 3-4 kullar/ år är lagom. Merän det så är det ett företag och ska anses som ett sådant o regesteras.
Jag vill att vi ska HJÄLPAS ÅT med all SJUKDOMAR inte bara vissa som det är idag.
Försäljning av padder har inte ökat här ner i skåne.
Jag undrar om det inte var någon som skrev här på forumet att padder var svår sålda.
Yrsa skrev: "Jag menar att Vi kan inte få ett bred avelsprogram när bara vissa hannar är till utlåning. Då används de ofta: och då spelar det ingen roll hur många nya katter som plockas in i vårt land. för kommer dem inte till användning av andra så blir avels arbetet begränsat till liten bas."
Men Yrsa, köp in fler egna hanar. Det är visserligen mycket tankearbete bakom ett inköp av en avelskatt, men det är ju inte mycket svårare än att köpa in en hane än en hona. Och kostar ju inte mer heller. Köp en hane och låt den bo hos t ex en kompis. Om man sen antar att man har två-tre honor som ska paras, så låter man hanen para dessa så snart han är redo. Man behåller det man ska, och sedan kastrerar man honom samt överlåter ägandet till kompisen. Du står såklart för hans kostnader fram tills efter kastreringen. Voila! Du har nu fått in nytt blod, samt försett en kompis med en härlig burma.
"för hur många säljs till avel?????
10% eller färre."
Jag säljer kanske 1% till avel.
"jag jobbar inte med någon eller ska jag säga jag jobbar med alla?bestämm själva"
Nej, det kan inte vi andra bestämma.
"Anne man kan väl låna ut sin hanne till andra honner ett pargånger."
Nej, det gagnar ingen om min hane får fler kullar än de han får hos mig och Sofie.
"jag förstår att man inte vill att alla ungar man produserar går i avel. men det är inte något problem än i sverige. men när besläktad avel är det,"
Nej, Yrsa! Någon närbesläktad avel är det inte hos oss i alla fall. Senast var för cirka 7 år sedan när jag akut behövde para en hona. Men annars håller vi oss strängt till max 5% på 9 generationer! Och då måste man ta in nya linjer kontinuerligt.
"Som en hopp anser jag att 3-4 kullar/ år är lagom. Merän det så är det ett företag och ska anses som ett sådant o regesteras."
Gör det i så fall att någon automatiskt blir en sämre uppfödare i dina ögon? I så fall varför?
Det kan kanske se ut som att vi har många kullar, men du vet mycket väl att min dotter Sofie och jag har stamnamnet tillsammans. Och ja, vi har 3-4 kullar var per år, så det är ju alldeles lagom.
"Jag vill att vi ska HJÄLPAS ÅT med all SJUKDOMAR inte bara vissa som det är idag."
Ja, men det gäller ju att någon tar tag i saker, och inte bara sitter och väntar på att andra ska göra något. Sofie och Jag har länge jobbat med att få ut informationen om Midline defect. Även om det bara enbart drabbar uppfödaren själv, så är det trist med dödfödda kattungar. Det gick till slut att få med sig andra tack vara att vi var öppna med det, och att det har visat sig vara mycket mer vanligt än någon kunnat föreställa sig.
Så nu är det ju äntligen igång ett projekt för att försöka se OM det är ärftligt och i så fall HUR.
Men det krävs ganska mycket arbete att få igenom något slags hälsoprogram. Men om du tar tag i det hjärtproblem som du har drabbats av i dina kullar, så kanske du kan få fler med dig på det.
Vi har, som tur är, inte haft detta problem. Och Jodå! Vi har också duktiga veterinärer som vi anlitar, så om katterna hade haft något blåsljud eller liknande, så hade det upptäckts.
"Försäljning av padder har inte ökat här ner i skåne."
Just i Skåne har det aldrig funnits mer än enstaka paddor, Fast när jag nämnde "vår det av landet" så menade jag hela södra delen av landet, inte bara Skåne. Men efterfrågan på kattungar går ju upp och ner hela tiden. Man måste alltid vara beredd på att ha osålda kattungar.
"Jag undrar om det inte var någon som skrev här på forumet att padder var svår sålda."
Mmmm, alla vet väl att det sällan är problem att hitta köpare till brunt, och då kan man uppleva att andra färger är svårsålda. Tycker ibland att t ex blått varit väldigt lite efterfrågat. Men det är ju inte så konstigt om man sitter med en osåld om man har fått 3-4 stycken…som vi har haft någon gång.
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Måste hålla med Anne på den punkten att man inte kan sitta och vänta på att någon annan ska ta tag i problem som uppstår. Alla kan dra sitt strå till stacken och drabbas man så får man ta tag i det.
Sen förstår jag fortfarande inte vad problemet med paddor är??
Jag väljer att ta in en katt som har linjer som är ovanliga i Sverige, anledningen till att det blev en hona är att jag för tillfället redan har 2 hanar i mitt katteri, således är jag i behov av HONA. Och det råkade bli en padda eftersom man utomlands är mycket mer framstående inom aveln på röd och creme än här i Sverige
Nästa år kommer jag att importera en hane, och nej självklart kommer inte han att vara en padda. Och nej han kommer inte att lånas ut eftersom det är bättre att han används sparsamt så att det inte blir många avkommor efter honom som gör det svårt att para obesläktat i nästa generation
Man måste ta ansvar för sin egen avel, och det innebär även att man får skaffa sig hanar och bidra till mångfalden
Och en sak till: man MÅSTE inte para närbesläktat bara för att det inte finns hanar till utlåning.
Man kan faktiskt låta bli helt och hållet att ta en kull om det inte finns passande kombinationer att göra