Burma iFokus

Burma

Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 2046 ggr
Sarah-S
0

Näringslära för kattägare

Detta är en väldigt bra artikel om kattens näringslära
Jag tror inte att det är många som med gott samvete vill ge sin katt torrfoder efter att ha läst (och förstått) detta

http://www.rawessentials.co.nz/media/documents/website%20-zorans_article.pdf

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

luna03
0

hej, det va länge sen som jag har varit inne i sajten pga av vissa omständigheter.. men nu är jag tillbaka.. min fråga denna gång är: ni som ger era burmor " BARF".. vilka sorter av kött blandar ni i blandningen och hur mycket ger ni dem per dag? vet ej om jag uttryckt mig rätt men jag försöker :)

Sarah-S
0

Jag ger alla typer av kött, inälvor och ben(mjöl) Ca 2-3% av kroppsvikten är en bra mall att gå efter när man beräknar matgiva per dag

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

BARFmycat
1

Det där är en väldigt "stor" fråga..
Det krävs mycket kunskap och "kött på benen" innan man börjar BARF:a!

Alla typer av kött kan användas utom fisk, och det är bra att variera olika köttsorter så mycket som det bara går för att minska risken för foderallergi. Sedan måste man få i katten ben, hjärta och lever om man ska BARF:a. Hjärta kan man ge hur mycket som helst av, men ben ska hållas mellan 10-20% och lever mellan 5-8%, varken mer eller mindre.

Som Sarah säger så är 2% en bra riktlinje för mängden mat, växande och dräktiga/digivande katter behöver ungefär 5% av kroppsvikten.

Kan rekommendera den här PDF-en som är skriven av veterinär, och bäst av allt så har en kompis till mig översatt den till svenska så det finn ingen ursäkt för att inte läsa den och blilite klokare på köpet!Skrattande

Utfodring av katt - Grunderna i näringslära för katt av Lisa Pierson

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~