GCCF kattuställning
Jo jag har ju besökt några GCCF utställningar i England, det var ett tag sen men jag gick igenom lite bilder idag som kanske kan vara kul att se. Det brukar vara ganska så påkostade events, och publiken får inte vara med vid bedömingarna likaså ägarna förutom vid BIS. I rent smittosynpunkt så tycker jag detta är ett bättre system, katterna tas ut på ett bord som rullas framför burarna ist för att de ska bäras runt i hallen.
Det låter som en bra utställning.
Vi skulle försöka hitta en bra lösning på våra utställningar.
Min personliga åsikt är att ägarna inte ska få vara med eller sätta rätt sina burar( jag menar med kännetecknar ägaren) För bedömningarna är gjorda. Sedan skulle de ta upp ett antal katter och berätta om de. Både bra o dåliga katter.
Hur låter det.
(hoppas ni förstår vad jag menar)
Domarna känner igen katterna oavsett vem som håller, för mig spelar det ingen roll om man har uppfödarnamn på tröjor osv. Däremot är jag förvånad att man som domare får döma sin egenuppfödda katt på FIFé uställningar. I hundvärlden är det absolut förbjudet likaså gå med kennelnamn på tröjor osv. i ringen. Risken att man dömer sin katt objektivt är inte så stor då man ofta är väldigt självkritisk som uppfödare (eller borde vara) Jag skulle iaf inte ställa ut en katt om utvald domare fött upp katten.
Vad som är bra med GCCF är att stressen hos katterna minskas på det sätt de utför grundbedömningarna, också smittorisken minskas avsevärt.
Jag går ibland assistent på SVERAK utställningar och jag blir frustrerad över den dåliga hygienen mellan bedömningarna t ex vippor som sätts i varje katts mun under en hel dag. Sen det här med att domarna inte har skyddskläder och gosar med var och varannan katt utan att ha möjlighet till att rengöra ordentligt, efter varje tillfälle. Jag har arbetat med smittskydd så jag kanske är extra nojjig men t ex ringorm är nåt som jag absolut inte vill ha i mitt hushåll så kattbad blir det efter varje utställning.
Mycke tänkvärda ord.
Har inte tänkt på det med kläder o vippor.