Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1884 ggr
[Timantis]
0

strilande hane

Läser många inlägg här ang strilande avelshanar. Inom de raser jag fött upp(perser exotic förr o nu maine coon)  så försöker man att inte sälja till avel efter strilande pappor för att det går i arv.( Nu pratar vi hanar. Honor efter strilhane för visst inte beteendet vidare till sina hanavkommor) Har man intressenter på en hane är nästan första frågan om pappan strilar. Då avelsbaserna är större på dessa raser så kan man sortera bort de strilande hanarna/linjerna. Förstår om det inte fungerar inom en så pass liten ras som burman.

Men går det överhuvud taget att hitta hankattungar efter strilfria avelshanar? Är det något som det diskuteras om?

.

Sarah-S
0

Jag har faktiskt inte lagt någon vikt vid det eftersom det endast föds runt 200 burmor om året i Sverige
Så det urvalskriteriet får stå tillbaka än så länge

På de raser som du nämner där man försöker avla på strilfria hanar, har man sett någon tendens till minskat sexualdrift och svårt för hanarna att para?

Dessutom verkar burma vara en väldigt fertil ras, inte ovanligt att de löper redan vid 5-6mån och även honorna har en tendens att strila

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Timantis]
0

Ok

På din fråga ang minskad sexualdrift har jag inget bra svar annat än Inget som jag har märkt eller hört. Dom hanar jag använt har absolut inte haft några problem.

Ang strilande honor. Strilar dom alltid eller bara vid löp.

Honor som strilar vid löp är nog ingen ovanlighet i någon ras.Skrikandes Så om jag tänker efter så är det kanske även ärftligt till honorna?

Intressant detta. Men det är kanske inget som man ska grotta ner sej i. Finns troligen andra o viktigare saker att lägga tiden på.

Sarah-S
0

Mina katter har inte strilat vid löp förut men nu jag importerat en hona som gör det, först då förstod jag att det tydligen är vanligt

Mina hanar som jag haft har börjat strila först efter några parningar, men nu har jag en ungtupp som strilat även innan men det kan ju vara för att han är sambo med en annan fertil hane så det kanske är lite för mycket testosteron i luften?

Intressant diskussion huruvida det kommer från moders- eller faderssidan. Mina honor som jag behållt efter strilande hanar har ju inte strilat Glad

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Yrsa-H]
0

Vår hane började strila sedan han blev kastrat.

Intressant fråga.