Fertil hane
Hej!
Min lille hane har blivit stor nu och har börjat skvätta. Som tur är så gör han inte det så mycket, men det han gör är tillräckligt. Nu undrar jag hur ni gör som har fertila hanar. Går det att få bort sprejandet förutom kastration och hur många kullar tar ni på era hanar innan ni kastrerar dom?
Prova feliway i en adapter, chipskastrering kan man också göra om man inte vill kastrera. Jag brukar ta 4-5 kullar innan kastrering.
Tyvärr är det inte så jättekul att hålla en fertil hane som strilar, därav är det inte så många hanar tillgängliga för avel.
Scent stop är ett bra medel mot kisslukt, rätt så dyrt så nästa gång ska jag prova Jape Enzym som är mkt billigare.
Tja, begränsa utrymmet för honom, alt studpants
Det är inte lätt att hålla hane
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Scen stop är urdåligt.
Prova istället Urine off. det funkar jätte bra.
Sätt tikbyxa på honom. Det finns för ca 55 kr plus frakt ca 12 kr.

Tack så väldigt mycket för era svar och tips. Det här med studpants och tikbyxa har jag aldrig hört talas om, hur fungerar dom och var köper man dom. Jag tänkte som sagt ta några kullar på honom främst för att det finns inte så mycket av hans linjer i sverige och det vore synd att bara kastrera honom ( även om jag i skrivande stund har väldigt stor lust :) Jag har försökt att stänga in honom i ett eget rum, men då sitter han och skriker och krafsar på dörren samtidigt som kompisen sitter på andra sidan dörren och skriker efter honom och då får jag dåligt samvete, suck. Det är som ni säger inte lätt att hålla en hanne.
Jag provade tikskydd/studpants men eftersom de kissar även med dom på så läcker det. Mina bästa erfarenheter är pampers eller liknande för spädbarn så håller det tätt, klipp hål för svansen.
Vissa hanar är omöjliga att ha instängda, prova begränsa te x ha honom i köket med en kattkompis tom börja med. Viktigt att du inte ger dig när han skriker, då forstätter han.
Som sagt att ha fertil hane är inte lätt så para med honom så fort som möjligt. Sen kan du chipskastrera vilket gör att han slutar strila. Vissa uppfödare ger promon eller perlutex (p-piller för hona) men jag är osäker på om det verkligen hjälper.
Jag gav min hane Promon (1 i veckan) mot hans skrikande. Det fungerade skapligt. Dock kastrerade jag när han började strila för då hade han haft 4 parningar
Ett tips är ju att sätta ett Suprelorinchip. Då blir han som kastrerad i upp till 18 mån om du inte har honor på kö

När jag köpte den lille krabaten så var det som sällskap till min andra katt, men så har jag förstått att avelsbasen inte är så stor här i Sverige så jag tyckte att det skulle vara synd att bara "kasta bort"hans gener. Jag hade hoppats på att det skulle finnas någon form av annan lösning vilket ni har visat att det finns, men eftersom jag själv inte har någon uppfödning och dom andra sätten är invecklade så är det nog enklast för mig att kastrera honom. Än en gång tusen tack för att ni besvarade mina frågor.
Det är synd.
Han behövs.
Prova att ge han p-pilla 1 gång i veckan tills du vill kastrera han.
Vad kan man hitta denna hanen någin stanns.
Vi är på jagt efter en han till sensommaren
Jag ser ofta att uppfödare klagar på att ingen låter sina sällskapskatter få några kullar innan kastrering, men sen när det finns hanar så är det ändå väldigt ljummet intresse
Och jag förstår om du vill kastrera, att ha en fertil hane kostar ibland mer än det smakar ffa när man inte själv har honor som ska paras
Han finns på Burmaklubbens hemsida, chokladhane som heter Pikkukuun Crackerjack
summercat jag kan verkligen rekommendera chipskastrering om man nu vill spara på hans gener, kostar 1000 kr och han kommer bli som en kastrat i ca 12-18 månader. Konstigt att du inte har fått några honor i kö, det klagas hela tiden på att det är brist på hanar.
Jag kommer att sätta Suprelorin på mina hanar när jag tagit några kullar, det är en fantastisk möjlighet att ha tid att utvärdera avkommorna innan kastrering
Man kanske till o med vill göra om en lyckad kombination

Tack Sarah, jag ska prata med min veterinär om detta.
En uppfödare i Stockholmstrakten har väl parat med Crackerjack om jag inte läst fel i Burmaklubbens uppgifter.
En förklaring till att det blivit så litet parningar är att många uppfödare planerar sina parningar lång tid i förväg och att det inte finns speciellt många uppföadre i Stockholmstrakten. En del har även egna hanar. Hade gossen funnits söderut tror jag nog att det hade funnits fler intressenter.
Hoppas verkligen att gossen finns kvar så att han kan ha chansen att bli pappa i framtiden!
Lycka till!
Tintomara's burmauppfödning/Ilga Liljenberg, mer än 30 års erfarenhet av burmauppfödning, 046-29 33 05
Crackerjack är enligt uppgift kastrerad
Det kan också bero på att det finns en Hypokalaemia bärare väldigt nära i stamtalvan som avskräcker.
Vem har tagit bort mit inlägg?
PS
Är det du Sniff?