Burma iFokus

Burma

Etikettutställning-pälsvård-och-andra-tips
Läst 2719 ggr
[Yrsa-H]
0

Förberedelse inför och under utställning.

Jag hade tyck det hade varit bra om vi hade kunnar ge varandra tips om föberedelse inför o under utställningar.

Tex när ska man klippa klorna?

bada eller inte?

Kamning/bosta/karda?

Medel i pälsen?

Fettsvan?

Var bör man tänka på innan man går upp till domaren?

Vad är det vanligaste man glömmer göra?

Osv.

Sarah-S
0

Det är lite olika beroende på katt men hel och ren är mina ledord Jag kollar över katterna dagarna innan, torkar ur öron vid behov, klipper klor och plockar bort ev spretande strån på örontipp och svanstipp så att allt är runt Är katten smutsig badar jag den, beroende på katt kan det ske dagen innan eller veckorna innan Men oftast räcker det med att jag torkar av dem med en fuktad handduk för att få bort stöv, damm och lösa hår Jag har aldrig borstat eller kardat mina katter På utställningen torkar jag ögonvråna, tar en dusch shinespray i händerna och klappar in i pälsen tills det är torrt och stryker med ett sämskskinn precis innan de ska upp Älskar att man inte behöver preparera mer än så :) På sista tiden har jag även använt ett puder för fetsvans till min hane, eller det är eg ett torrshampo till hund När jag kommer hem från utställningen badas och shamponeras katterna för att få bort allt möjligt äckel de kan ha fått med sig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Yrsa-H]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi klipper klorna 3-4 dagar innan utst.

Vi badet inte de till utställning utan någon gång i bland.

Vi andvändet en sorts kam men ser ut son en sågklinga. den använder vi och tar bort lösa hår med. och det börjar vi med 1v innan .
Plocka vita hår gör jag under utst. veckan.

På utställningen så använder vi silkydrop. och semskinn.

Det vi glömmer är  se om näsan örona o ögona är rena.

För ca 20 år så satt vi ute iträdgården och Crux la o rulla sig i grusen.
och då kom jag på att vi skulle på utst. dagen efter o brått om fick .
det var på den tiden man bade katten 3 v innan. vi borsta han karda han för att få bort det mesta av grusen. Då fick man inte prep. katterna.
Crux hade en ullpäls. så den var inte så bra. Men han fick den aldra bästa bedamning han nånsing fått. o blev nom för förtsta go enda gången. 

Det är Crux.

ilgaliljenberg
1

Kolla hur pälsen är ca 3 veckor innan utst. Efter ett tag vet man om man har en katt som behöver bad inför var och varannan utst eller inte. Annars kan det räcka med att bara torka ur pälsen med en fuktad frottéhandduk. Speciellt de av mina katter som blivit kastrerade (en del har gått ur tiden) brukar få fet päls mer ofta än fertila, så då måste de badas oftare.

Två dagar innan utst klipper jag korna ty då hinner klorna att slipas av och ej vara så vassa efter klosaxen på utst. dagen. Ej heller hinner de växa ut för mkt igen.

Öronen tar jag kvällen innan eller på morgonen innan vi åker till utst + att jag kollar ögonen också,om de behöver torkas av eller inte. Ju äldre de blir verkar det som om de har en tendens att få mer rinniga ögon, fastän de ej haft ngt som helst besvär av detta innan.

Brukar karda ur 1-2 gånger med start 2-3 veckor innan utst. Tyvärr minns jag inte namnet av detta superba verktyg som nyligen kommit i handeln. Ngt med -mizer i slutet av ordet, tror jag. Det är bra at inte karda ur allt på en gång, ty har man otur kan man råka ta för mkt och det kan bli kala fläckar i pälsen. Därför skall man vara mkt försiktig då man kardar ur.

Clerasil mjällshampo lärde jag mig för länge sedan till fettsvans. Får man bort puder o.dyl. ur pälsen ordentligt efter användandet? Hur göra?

Innan katten skall upp til domaren bör man kolla att ögonen är rena och att katten inte rullat sig i toalådan. Pälsen blir sträv. Man kan torka av katten med ett sämkskinn eller bara händerna så att pälsen ligger fint när det är dags.

Detta är allmänna tips. Men ej att förglömma att olika katter har olika päls och olika saker som man bör se upp med eller rätta till. Det lär man sig med tiden. OBS! Prova aldrig ngt nytt strax innan utst. Det gjorde jag: Använde torrshampo pga jag ej badat katten tidigare (då kan pälsen bli igelkottspäls om det blir för nära inpå utst, det gällde denna katt). Så min blå hane GIC Belladonna's Kassius fick omdömet sträv päls och draget cert. När jag senare badade honom hemma efter utst förstod jag varför. Han var riktigt sträv i pälsen så torrshampo lär aldrig jag göra igen inför utst.

// Ilga

Sarah-S
0

Det puder jag använder till fettsvans strör man i botten av pälsen, på huden, där den är fet. gnuggar lite och sen blåser eller borstar man bort det mesta av pudret (och fettet)

Det är roligt att exprimentera med preparering av katterna, man lär sig med tiden hur varje individ funkar
Jag har haft tur och haft väldigt bra pälsar på katterna så för mig är det fortfarande en djungel med olika preparat och känner mig lyckligt lottad när jag går förbi burraderna med kat 1 och 2

Jag fick en flaska Shine Spray av uppfödaren till min första burma 2004, och den flaskan använder jag än idag.
Det går åt en sprayning per katt per utställning Glad som mest

[Yrsa-H]
0

Ja vi är verkligen lyckligt lottade. Jag hade inte klarat av en kat. 1 o 2,

Vi har en huskatt som vi helst ska kamma varje dag. Men hur mycket vi än kammar så fäller han.

ilgaliljenberg
1

# 5 Du borde använda en sådan som jag inte kan namnet på -izer till din huskatt. Kanske jag kan visa dig i Malmö.

# 4 Har också använt Shine spray tidigare men har funnit att Liquid Silk är ännu bättre då preparatet gör pälsen litet mjukare.

Vad heter pudret du använder till din hanes fettsvans?

Det kommer hela tiden nya preparat så man får hålla sig underrättad.

Att du haft tur med dina katters pälsar beror nog bl.a. på att många av dem är ättlingar till mina, som ofta har bra pälsar så jag förstår vad du menar.

Ibland händer det att kattungepälsar kan vara litet sträva (även i samma kull) för att sedan när katten är vuxen bli helt underbart sammetslen. Mao en utvecklingssak.

En kattungepäls som är lång behöver inte nödvändigtvis bli lång hos den katten sedan. Kan bli kort. En kort päls blir aldrig lång däremot.

Många choklad och lila har ofta mer plyschiga pälsar eller mer underull än t.ex. bruna eller blå. Blå har tjockare hårstrån än övriga färger.

// Ilga

[Yrsa-H]
0

Ilga vissa mig kammen i Malmö.

Röda katter kan ha ullpäls.

Maskis är 5 år och nu har hon fått bra päls. nosen är kortare.

Sarah-S
1

Tror att Ilga menar en furminator, som bara tar underull Pudret till svansen har jag ingen aning om vad det heter för det fick jag av en brittuppfödare på utställning Liquid silk kommer jag aldrig använda på de katter jag har nu. Eg använder jag ju knappt Shine spray heller Jag har lyckats få bättre päls för varje generation vilket jag är mycket glad över

ilgaliljenberg
0

# 8 Japp, det är nog en furminator jag menar.

Tycker nog att även om pälsen verkar i topptrim så ger Liquid silk det lilla extra. Helt klart är att vi även skall försöka satsa på bra pälsar också och jag tror att vi har kommit en bit på vägen där jämfört med utländska burmor.

Det handlar inte bara om mjuk eller sträv päls men även pälsens längd, underull etc.

Har ngn annan erfarenhet av pälsar från utlandet kontra våra svenska? Ange gärna land, ursprung och färger i så fall. Kan vara intressant att veta.

// Ilga

Sarah-S
1

Jag har sett en del katter från Australien som haft längre och luftigare päls men nog för få för att dra någon slutsats. Jag har heller inte känt på de katterna Min ungerska chokladpadda har något längre päls än mina egna tjejer fast kvaliteen är hög. Silkeslen och tätliggande utan underull. Hon är ju från 100% australiensiska linjer fast inte samma som de jag nämnde ovan Johannas importerade brubpadda har en babypäls som är lite lång men samma där, kvaliteen är bra. Stamtavlan är ju väldigt snarlik min katts eftersom de är halvsystrar Min hane med tyska linjer på fadersidan har en underbar päls på alla sätt ( svenska linjer med bra päls på modernet) Min finska röda import har även han en lovande päls nu som 6 mån gammal ( på fadersidan ligger ju dessutom svenska linjer med hög kvalite på pälsen)