Dackekatten 21-22/4
Nu är det snart dags för utställning i Gislaved Vilka möter jag där? Själv ställer jag min chokladpojke i klass 5
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag kommer inte.
Glöm inte att böja svansen på andra hållet. 
Lycka till. Hoppas på du får en trevlig helg.
Ja svansen är det ingen fara med, en domares åsikt lägger jag ingen vikt vid Det viktiga är att JAG vet att det inte finns något där
Jag fick påpekande om att min blåa hona hade knick på svansen när jag ställde henne för det 9.e cert till Supreme Champion…… Det var den enda domaren och den enda gången hon hade knick
Tydligen så har alla andra domare som gett henne BIV och NOM helt missat det och även domarna efter det
En del domare verkar ha ett mission att hitta svansdefekter som inte finns, och ibland undrar jag om det inte är så att de har svårt att förstå sig på en burmasvans uppbyggnad
Nu finns det några domare på min "svanslista" haha
Ja det är roligt. Jag kan inte känna något på masse. och varför ska det dyka upp när man är i kl 5 och 4 år?
Vi får väl har rt-plåta med på deras svansar o vissa dem 
Sedan tidernas begynnelse har svansfel diskuterats och man har aldrig kunnat enas om vad som är knick eller inte.
Ibland händer det att domare överser med ett svansfel tack vare att en katts övriga meriter är så stora. När sen denna katt kommer på panelen är domarna inte lika noga med att gräva i svansarna. Då är det annat de tittar på. Den första kontrollen på svans är redan gjord vid bedömningen.
Å andra sidan finns det nitiska domare som riktigt letar efter fel som t.ex. en knick. Sen är det kört, det kvittar hur snygg katten i övrigt är.
Ibland händer det att katten spänner sig vid bedömningen, litet stressad som den kan vara, och då spänns svansen också vilket resulterar i s.k. "stressknick".
En burmasvans har väldigt tydliga kotor och en del domare kan feltolka dessa som knick, säger domaren Glenn Sjöbom, även tidigare uppfödare av bl.a. burma.
Svansfel kan dyka upp fram till katten är ett år eller mer. Mig veterligt är det inget katten lider av och jag har många gånger undrat varför man lägger sådan vikt vid att jaga svansfel. En synlig knick, ja, men en liten oregelbundenhet som man får leta efter att finna. Ska det verkligen ha så stor betydelse? Om det vandrar uppåt ryggraden är inte bra, men gör det det på burman?
Svansfel är väldigt vanligt hos burma och att en sådan liten obetydlighet skall ha så stor betydelse för i övrigt snygga katter är mkt synd.
Tänk om man kunde ändra standarden för svansarna ?!
Vad tycker ni ?
// Ilga
Att vi kan vissa ett intyg på att de inte har svans fel till de domarna som hitar dem.
Jag tycker vi kan ta diskussionen om knick för sig
Är det bara jag som kommer att representera burma på Dackekatten?
Johan kommer i alla fall med Ice… Och det står ju fler färger i domarfördelningen. :)
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Vi kommer inte i år
Nu är vi packade och klara 
Kör nu försiktig alla ni som är på väg.
Sopa banan med de andra katter.
Lycka till alla burmor med ägare.
Hoppas det är någon som vill uppdatera hur det går.
Idag blev resultatet CAGCIB och NOM för min chokladpojk men förlorade i panel mot en väldigt vinstrik ryss Pia-Pizzi's Ice Crown Princess tog BIS kastrat hona Imorgon hoppas vi på fler burmaframgångar
Grattis till er
Det var bevis på att du hade böjt svansen rätt 
Hoopas på forsatt framgångar i morgon.