Burma iFokus

Burma

Etikett: utställning-pälsvård-och-andra-tips
Läst 3331 ggr
Sarah-S
2

Svansknickars vara eller icke vara

Många är nog de som råkat ut för att ens katt fått en "knick" på svansen hastigt och lustigt på en utställning för att sedan aldrig mer få samma bedömning

Detta är ju alltid ämnen som tas upp till diskussion

Jag tycker att utställningsreglerna borde skrivas så att synliga knick hade större betydelse, inte sådana som man får leta efter i flera minuter innan man bestämmer sig för om de finns där eller inte

I burmans rasstandard står det inte upptaget som ett diskvalificerande fel

Det domarna har att luta sig mot är fel upptagna på sid 32
http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Utst%C3%A4llningsregler.pdf
och där nämns inte heller knick

Jag tror inte på något intyg eftersom en svans är en svans och kan vara bruten dagen efter intyget skrevs

Och med det sagt vill jag även påpeka att svansen är en utsatt del av kroppen, iaf på en burmaFlört, och risken finns att det blir små broskbildningar på den efter slag och stötar de drar på sig i sin vilda framfart
På min dvärgpinscher är det väldigt tydligt hur enkelt en svans kan bli skadad utan att hon för den skull är född med ett knick. Det räckte med en glad hund och en dörrkarm.

Och vi som har burma kan säkert räkna till ett antal gånger på en vecka som katten slår i svansen…..
Min bästaste Ella bröt ju svansen som 5mån gammal, det tog nästan 1 år innan den hade läkt så bra att man kunde ställa ut henne igen trots att frakturen satt efter halva längden och att jag hade ett intyg på svansfraktur…
Men sen gick det ju bra Cool

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Yrsa-H]
0

Då är det något vi måste få gehör för att det ska vara sedda knickar inte knickar som man ska behöva leta efter.

ilgaliljenberg
2

Se tråd Dackekatten 21-22/4 inlägg # 4 om svansar och knickar.

//Ilga Liljenberg

[Yrsa-H]
0

Sara. Ska vi kunna göra en motion om detta.

De lyckades med att de godar gröna ögon nu.

Kommer du till BIK uts. 12/5 ?

Sarah-S
1

Om du vill skriva en motion så vänder du dig antingen till SVERAKs rasråd eller till din kattklubb Du kan säkert också få gehör hos Burmaklubben om du tar upp det med Avels- ich Hälsoråd eller styrelsen För min del tror jag inte att en motion skulle göra någon skillnad för det praktiska. En del domare är hårda på svansar, andra på ögonfärg oavsett vad som står skrivet

[Yrsa-H]
1

Jag trodde vi kunde göra det till sammans

Pia-PizzisAnne
3

_Jag tror inte att det är någon bra idé alls, att göra en motion om detta. Jag tror att vi skulle bli till åtlöje faktiskt… Jag menar, hur skulle den motionen formuleras. "Knick ska tillåtas för kastrerade katter samt burmor" och så en utförlig motivering…
Eller för en standardändring: "Små knickar är tillåtna" Nej, jag tror nog inte det skulle gå så bra…
För det finns ju heller ingen riktigt bra definition på en knick. Vissa tycker att det gäller alla slags avvikelser i längdrikningen. Vissa tycker att små ojämnheter på svanstippen ska räknas som knick, andra inte. Någon tycker att allt är okej, bara det inte syns.
Själv gör jag personligen skillnad på _knick_, som känns tydligt när man drar handen längs svansen, och ibland syns, och _toppdefekt,_ som egentligen bara känns om man petar ordentligt._
Om man har en katt med en riktig knick, som inte kan ställas ut, så får den ju vara hemma… Om man sen tycker att man ska avla på det eller inte, få ju var och en ta ställning till själv. Mitt personliga ställningstagande är att jag anser att det bara är ett skönhetsfel, och avlar om katten är av avelskvalitet för övrigt. Undantaget är om det finns där redan när kattungen föds…eller är alltför grav…Ja, ni ser Glad - det bli liksom ett beslut man tar från fall till fall.
Dock undviker jag att para två katter med svansfel med varandra…Fast jag har i och för sig fått kattungar med knick efter katter med perfekta svansar, likaväl som hela kullar med perfekta svansar efter katt med toppdefekt. Knepigt! Skrattande

När det gäller att skriva en motion om detta, så kan man ju också jämföra med skönhetsfel på andra raser. T ex birmor, där det är petnoga med hur högt upp deras vita sockor går. Katten kan vara hur snygg som helst – har den för små eller för stora sockar, så går det inte att ställa ut den. Eller en vifläck britt eller perser som varken är bicolor, harlekin eller van. Den duger heller inte till utställning.

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

Sarah-S
1

Jag är heller inte ute efter att motionera om en förändring för vår ras, däremot tycker jag att man borde kunna ha generella regler på utställning som tar hänsyn till kraftiga/synliga knickar och det som Anne kallar toppdefekt

Men men… tror inte att en motion förändrar saken eftersom jag inte kan hitta någonstans i reglerna om hur knickar ska bedömas

ilgaliljenberg
2

I bilagan som Sarah refererar till ovan, sid 32, har punkt 7 som handlar om svansar ramlat bort i 2012 års version. Det finns med i 2011 års version, 7.2. "Alla deformationer av svansen t.ex. knick eller knut" innebär att certifikat ej delas ut.

// Ilga

Sarah-S
0

Ska den punkten finnas med? Eller är det reviderat?

ilgaliljenberg
1

Måste finnas en bestämmelse på att ngt utgår. Man skall undersöka saken närmare. Återkommer när jag vet mera.

// Ilga

ilgaliljenberg
2

Punkt 7.2 enligt ovan # 8 finns med i Fifes version 2012.

// Ilga

Pia-PizzisAnne
0

Ja, det har bara råkat falla bort i den svenska översättningen.
Men det är ändå en tolkningsfråga hos domarna vad en knick eller knut är…

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

Bjelke
2

Hvad er det värste som kan hände med en kicksvans!

Du kan få dragetbort certifilat.

Og bruger du katten i avel så kan du få knicksvans!

Og Glenn  Sjöbom har väret en af de värste til at drage bort certifikatet i Danmark fordi han tyckte der var knicksvans.

Men man skal inte parre knciksvans til knicksvan, så får man flere knicksvans

Vi har alvorligere probemer i vor race - midline defec til exempel. Her föddes katteunger med alvorlige misbildninger, og hur månge gir defekten videre til sit avkom!

Så knicksvans er en liten problem.

Bliver din katt bedre, når du shower den til  en eller anden titel, eller er det den samme kat, som bare blir Champion.

Men for 20 år sidan tyckte jåg det var et stor problem, men sidan har jag funnit ud af, at der er många andre defekter, som er mycke mere alvorliga.

Så i dag bruger jag katte med knicksvans, nåt jag tycker den kan gi noget til avlen, men bare nogra få kull, for at se, om katten gir defekten til sit avkom. Kommer der knicksvans i bare ét kull, spåer det Ok at bruge några avkom til avel, og de andre blir sellskabskatte. Og jag sälger inte katteungerne til avel utan at berätte, at der er knicksvans i linjerne.

Bare alle opdrättere ville väre ärlige og berätte, hvad som finns i linjerne!

Anne Marie Bjelke

www.bjelkes.dk

Anne Marie "Bjelke"

www.bjelkes.dk

Sarah-S
2

För min del ser jag inte heller något problem att använda katter med mild svansdefekt i avel om jag i övrigt anser katten viktig Håller med Bjelke om att det finns värre saker att tampas med så en frisk katt med en svansknuta som kanske även är förvärvad och inte medfödd kasserar jag inte pga ett pyttigt skönhetsfel Däremot verkar det råda skilda uppfattningar hos domarkåren vad som är defekt och inte Men som sagt Champion eller Supreme? säger inget om avelsdugligheten

ilgaliljenberg
2

Jag tror inte att Yrsa menade på det sättet som det uttrycks i # 6 när hon talar om motion, utan Yrsa ville nog att vi tillsammans skulle utforma ngn text. Dock tror jag att det kanske kan bli svårt låta sig göra…..

Alla har olika uppfattningar om vad som är s.k. knick eller inte, både olika uppfödare och olika domare.

Dock vill jag nämna att det i Fifes regler sidan 32 (som fattas i svenska versionen 2012) står att knick ej skall vara certifikatsdragande orsak för kastrat.

Domaren Glenn Sjöbom har med tiden blivit mildare i sin bedömning av knick kan nämnas.

Det är väldigt vanligt med svansfel hos burma och de kan dyka upp långt efter att katten lämnat uppfödaren. Upp till katten blivit ett år, men jag instämmer med övriga att det finns betydligt värre saker att se upp med hos våra burmor.

Vi skall skilja på skönhetsfel och fel som är förknippat med hälsan.

// Ilga