Intressant läsning
För er som kanske har överviktiga katter och som ger dem kastrat/lightfoder med högt innehåll av fibrer kan denna studie kanske vara lärorik
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Katter ska äta LCHP (low carbohydrate-high protein) 
Precis Och nu finns även en studie som påvisar det olämpliga i dylika light/kastrat-foder
Det var intressant! Nu är det såhär att jag har en katt med tuggproblem, skrev om det här innan för längesedan och vi har kontaktat en kattbeteendevetare för att få hjälp med honom. vi vill inte avliva honom även om han äter allt tyg som finns och vi inte kan ha handdukar, köksdynor, skor mm framme i lgh. Hon rekomenderade att ge honom sådant foder med högt fiberinnehåll och att detta skulle hjälpa mot tuggandet. men efter att ha läst så känns ju inte det så himla roligt…. i vanliga fall äter han bara Mjau och Bozita och får kycklingvingar ibland. man vill ju ge honom bra foder men samtidigt vill vi ju få bukt med hans tuggproblem så att vi kan behålla honom och få en fungerande vardag….
Ylleätande som din katt förefaller ägna sig åt botas inte med hög fiberhalt i maten. Det är ett påhitt från Royal Canin (det är endast på deras hemsida jag finner sådan information) som saknar vetenskaplig grund (jag har gått igenom den vetenskapliga litteraturen angående just ylleätande).
Ylleätande är ett tvångsbeteende på katt och det behandlas med aktiv beteendemodifiering i kombination med psykofarmaka (TCA eller SSRI).
Jag skulle också rekommendera att man provar att behandla med tex Saroten Skicka pm till Silvestris så kan du få goda råd
Han har fått behandling med antidepressiva medicner vilket inte har fungerat alls. han tappar hela sin perosnlighet och fortsätter ändå att tugga, möjligtvis i lite mindre omfattning än innan. Vi har provat detta under en lång period och med två olika preperat. Vi akitverar och leker, både vanlig lek och hjärngympa. dock tappar han även lusten att leka när han äter medicin…Det har varit en välidigt jobbig period och vi vill göra allt för att ha kvar honom.
Intressant att dte inte skulle hjälpa med fiberrik mat, kattbeteendevetaren sa att vi skulle ge fri tillgång på det och sätta in feliway i eluttaget och om inte det fungerade så skulle vi kontakta h*n igen.
Ospecifik miljöberikning behöver inte ha någon som helst effekt mot tvångsbeteenden. Man får gå in och göra beteendeanalys för att finna orsaken bakom beteendet och lägga upp ett träningsschema för att försöka träna bort beteendet. Ofta behövs medicinering men blir katten oträningsbar motverkar medicinen syftet. Varken Feliway eller fibrer har någon vetenskapligt dokumenterad effekt mot pica så jag skulle ifrågasätta varifrån kattbeteendevetaren har fått att det skulle hjälpa.
Ok, tack så mycket för svaret! Har du ngt tips på var jag kan läsa om beteendeanalys och träning för att få bort beteendet?
Karen Pryors bok om att klickerträna katter är bra vad gäller att lära sig träningsmetod. Beteendeanalys är något mer komplicerat då det är något man behöver goda etologiska kunskaper (och gärna erfarenhet) för att kunna göra. Du är alltså i princip hjälpt av all litteratur som behandlar kattens beteende. Beteendeanalys handlar "helt enkelt" om att någon med god etologisk kunskap går in och analyserar när, hur, och var ett beteende uppstår. Detta för att försöka ta reda på varför beteendet uppstår. Kan man luska ut varför kan det vara lättare att lösa problemet. Det är dock inte alla gånger man lyckas, då får man försöka träna bort beteendet ändå.
Tack så jätte mycket :) jag har faktiskt tänkt på det där med klickerträning till honom, så det ska jag kolla upp! Det blir att ta en tur till biblioteket och se vad man kan hitta om kattbeteende där. I hans fall har det faktiskt varit såhär sedan han flyttade till oss 12 v gammal. han åt strumpor från typ dag ett…
Kan koppelpromenader hjälpa för att få honom att tänka på något annat tro?
Nu har den tråden kapats lite väl mycket kanske, men det är som sagt svårt att veta vilka åtgärder som kan ha effekt utan att vara närmare insatt i fallet. Är du intresserad av mer hjälp och en behandlingsplan får du gärna kontakta mig via PM.