Burma iFokus

Burma

Etiketteravel-uppfödning-och-genetikartiklar
Läst 3047 ggr
globetrotters
0

Hur tidigt kan man para...

Min ena burmahona började löpa vid 7 mån, nu är hon 10,5 mån och jag funderar på att para henne i och med att hon löper så ofta. Vill inte att hon ska gå på p-piller då man inte vet vad det kan ställa till med. Vad tycker ni, är det för tidigt att para henne?

• Redigerat 2022-04-27 10:02 av Niklas
EddaM
0

Jag tycker att det är okej om katten är över 1år när hon föder och det kommer hon ju att vara. Sedan beror det lite på storleken på katten med, en mindre hona skulle jag avvakta lite extra med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Djungelkottens
0

Det är nog helt okej om en burmahona får ungar runt 1 års ålder första gången. Saker att tänka på är hur fysiskt och psykiskt utvecklad hon är. Om hennes kropp är så pass utvecklad att det inte stör eller skadar hennes fysiska utveckling att föda upp en kull och om hon klarar att ta hand om kullen.

Jag tycker inte att det stör reproduktionen hos burmorna om man ger dem p-piller när de är unga och man inte vill para dem. Burmorna är i mitt tycke inte heller benägna att få livmoderinflammationer vid p-pillerbehandling. Däremot tycker jag att p-piller påverkar humöret hos vissa honor. De kan periodvis bli tillbakadragna och få en tendens till att vilja vara ifred när de står på p-piller och då visar det för mig att katten inte mår bra av att äta pillren.

Burmor ska inte äta p-piller efter 2 års ålder om man vill undvika att de får juvertumörer. De har en stark benägenhet att utveckla juvertumörer vid långvarig p-pillerbehandling.

globetrotters
0

#1 #2 Tack för svar. Honan är varken stor eller liten, ganska normal för sin ålder och jag tycker nog att hon har förutsättningar att kunna klara av att ta hand om kullen.

Hon har fått p-piller till o från under de månader hon löpt men det känns inte som jag skulle vilja fortsätta att ge henne mer piller så jag väljer nog att para henne.

Djungelkottens
0

#3 Det skulle jag också göra. Lycka till med parningen.

Stumpeni
0

Min sista hona Kelly löpte första gången vid 7 mån, annars har det vanligaste varit mellan 8-9 mån, dock har jag haft en som inte löpte förrän vid 19 mån

Sarah-S
0

Jag har parat min Cafka när hon var ca 10 mån. Kullen är beräknad runt hennes 1-årsdag. Hon löpte var 9e dag och jag tyckte att det kunde passa med en kull då hon var bra utvecklad och en normalstor hona Jag hade fått info från uppfödaren att hennes linjer inte fungerar så bra på p-piller så därför kommer jag använda Suprelorin mellan hennes kullar Generellt tycker jag att första kullen runt året är ok på en normal burmahona med individuella skillnader så klart

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Yrsa-H]
0

vår första hona parades vid 10 månader och allt gick bra

så lycka till med din parning.

jag hoppas på en uppföljning kanske en liten dagbok om hennes parning. och väntan.

ilgaliljenberg
2

Man skall linte vänta för länge med första kullen utan se till att honan (som ni har talat om ovan) får ungar runt ett års ålder. Då är hennes bäcken mjukt och vidgas lättare vid förlossning. I och med att bäckenet har vidgats blir således honkattens kullar därefter lätta att föda. En lite äldre förstagångs föderska kan få svårare förlossning då bäckenet ej så tänjbart längre.

Som regel brukar burmahonor vara supermammor och ta väl hand om sina ungar. Ibland är de en vecka före förlossningen och försöker släpa in andra av husets katter i boet för att mamma dem.

Lycka till!

//Ilga

globetrotters
1

#7 Yrsa, det här inlägget la jag in 2010, då min Beatrix var 10,5 mån. Det blev ingen parning då men när hon var 1,5 år parades hon. Det blev sju st ungar som idag är 6 mån och de flesta har flyttat hemifrån.