Novisklass för burma stängs
Idag på FIFé's General Assemble röstade en stor majoritet för 1.DEKZV e.V förslag att novisklass för burma ska stängas. En liten ändring i förslaget gör den öppen endast för kastrater
(punkt 6.5 i Regler för uppfödning och Registrering)
Detta börjar att gälla den 1/1/2013
Skönt att FIFé fortsätter att ta krafttag mot silver och mönster
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Mycket glädjande! Då behöver vi inte vara rädda för att vi får in silver eller agouti bakvägen på våra burmor, dvs via Novisklassen för burma.
// Ilga
Nej i FIFe ska det vara ganska säkert Men man får vara mer nogrann om man vill importera från andra förbund
vad är novis
Novis är en katt utan känd härkomst
Fast det kan ju inte vara så himla svårt att hålla sig borta från dominanta anlag.
I synnerhet inte ett som vi tom. kan DNA-testa för.
Jag bryr mig om novisklassen hos burma på något sätt, men även med novisklass är det ju som sagt inte så svårt att hålla sig borta från dominanta anlag. Nog för att silver kan vara lurigt ibland, men har det varit ett stort problem med dolda silverbärare i burmaaveln?
Det stora problemet är att vissa små förbund har godkänt silver och agouti på burma
En burma som har silver eller agouti i sin stamtavla är ingen ren burma utan en blandraskatt
Du kan läsa mer om arbetet MOT silver och agouti på denna länk
http://www.burmese-cats-alliance.com/
Problemet är väl att det är svårt att se på burma? Burmaanlaget gör ju att hårstrået redan är ljusare i botten… Hur lätt är det att se att den är tex cs, es eller js?
Sofie
Ja eller för den delen även en bs?! Min b här hemma är väldigt ljus och fin i botten utan silver