Nationsprefix före stamnamn
Någon kanske är ny och har lite undringar eller funderaingar om våra nationsförkortningar som vi har som prefix på våra stamnamn, S* eller numera SE*
Jag vet dock inte riktigt när man införde prefixen, men tror det var i början av 80-talet. Stamnamn som fanns innnan dess har inget prefix alls.
För något år sen införde man istället SE, som ju är den korrekta internationella beteckningen för Sverige. Så nyare stamnamn får nu SE*
Vissa förbund, t ex Ryssland och Polen har sina beteckningar som suffix, de skriver dem efter namnet "Namnetnamn *RU" eller "namn *PL
Norge skriver, liksom vi framför, men skrev det (N) Numera har man dock bytt till det mer internationella NO*
Det finns väldigt stränga regler om detta. Har man ett ska det användas i alla officiella sammanhang, och det går inte heller att ändra.
S* Pia-Pizzi's har ju S* men skulle annars gärna vilja ha SE* Pia-Pizzi's
Men det är ju bara nya uppfödare som får det. För Nuförtiden när vi är så internationella i våra kontakter med andra uppfödare, så det skulle vara trevligt att man direkt kunde se varifrån man kommer…fast de allra flesta vet nog fortfarande att S är Sverige, hoppas jag…
Prefixen och suffixen finns för att det tydligt ska framgå att det är ett FIFe-registrerat katteri.
Finns det inget suffix framför så är stamnamnet antingen gammalt eller så tillhör det andra organistioner, t ex TICA eller WCF
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Bra inlägg. Funderade själv på det där när jag började med raskatter
Jag hade också gärna sett SE* framför mitt stamnamn men får nöja mig med S*
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Oh tack! Jag har faktiskt undrat. 
Eva
med burman Nilla och bombayen Siri
Jag har SE….Fniss
Det är fusk ThereseS
Fast egentligen ska ju ni som har bara ett S vara stolta över den kunskap och erfarenhet ni hunnit skaffa innan vi gröngölingar kom…
#5 du är rolig o skön.