Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1015 ggr
[Timantis]
0

vaccinering av kattungar.

När vaccinerar ni vid 8 eller 9 veckor när tar ni 2dra vaccinet? Efter 3 eller 4 veckor.

Sarah-S
0

Eg skulle jag vilja vaccinera kattungarna vid 12 och 16 veckors ålder eftersom studier visat att kattungar har ett stort antal maternella antikroppar kvar ända upp till 20 v Men då skulle man få skjuta fram leveransen ännu längre (idag runt 14v från mig) och det är jag tveksam till att köparna är ok med Så för mig blir svaret vid 10 och 14 veckor om jag inte måste anpassa mig till utställning och karens

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
0

Jag vaccinerar runt v. 11-12 och v. 14-15. Kattungarna flyttar tidigast när de är 16 veckor gamla. Har funderat på alternativet att bara vaccinera en gång innan flytt och överlåta andra vaccinationen till ägarna (nej, jag är inte medlem i SVERAK så jag får göra så) men vågar nog inte riktigt lita på att det blir gjort i tid då. Kan även känna att det är bra om kattungen kan slippa veterinärbesök sådär alldeles efter flytt.

Sarah-S
0

#2 Jag har också tänkt tanken men är ju bunden av Sverak's regler att kattungarna ska vara vaccinerade x2 vid leverans

Annars funkar det ju alldeles utmärkt för de flesta hunduppfödare att köparen ombesörjer vaccination nr 2

[Timantis]
0

'en undran Sarah-S och Silvestris är anledningen till er leveranstid att ni kastrerar innan leverans? Eller vill ni bara att kattungen ska vara med mamman längre?

Sarah-S
0

Det sistnämnda och att jag inte vill vaccinera för tidigt

Silvestris
0

#4 I mitt fall är det båda de faktorerna plus att jag inte vill vaccinera så himla tidigt.