Vett & etikett på diskussionsforum
”Som medlem på i ett diskussionsforum måste man uttrycka sig på ett sätt som är respektfullt mot andra medlemmar. Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar och andra typer av påhopp tolereras inte och brukar ofta leda till en varning eller avstängning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat. Om man inte håller med i en diskussion kan man skriva det på ett ödmjukt sätt eller överväga att inte svara alls. Tänk på att det skrivna ordet ofta uppfattas hårdare än det talade. Behandla andra som du själv vill bli behandlad!”
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Hej du
Du kunde skicka det privat till personen du menade
För alla förstår vem du menar
OK, hoppas du också förstår!
anne.nordstrom@lsn.se
**
ja det var väl riktat till mig.
men anklagar någon mig så svarar jag
jag står för det jag säger för det valet har jag gjort själv.
har man taletsgåva så kan man uttrycka sig på fint viss så man kan såra vissa utan att namnge personerna i fråga och det har inte jag.
jag be heller inte mina vänner eller andra i min bekanskap att komma med inlägg om att jag inte förstår sedan när man har svarat så vissar det att det var bara för att fortsätta att diskutera. för att kanske få folk att bli avstängda eller hoppa av självmant.
Till och med i en tråd om att visa vett och etikett på diskussionsforum Yrsa kan du inte låta bli att göra påhopp
Kanske ska du ta en paus?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
ja det är väl det du vill sara lilla
men nej tack
Försök då att visa respekt för andra medlemmar vare sig de har burma eller ej
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Instämmer fullständigt. Vi får lov att skärpa oss.
Tintomara's Burmauppfödning
Ilga Liljenberg
046-29 33 05
Beträffande Annes "Vett och etikett på diskussionsforum" ovan. Vi har fortfarande litet svårt att efterleva detta.
Bäst vore om vi lät bli att skriva ett adjektiv åsyftande personen som vi diskuterar med. Det kan upplevas i negativ bemärkelse, som t.ex. nedan:
Jag har blivit tilltalad nyligen med "Snälla Ilga…." vilket kan tolkas som om jag inte visste bättre. Denna replik hör inte hemma i debatten och det är bara gm sakargument vi skall bemöta varandra.
Jag har blivit kallad med värre tillmälen och andra också, men det är inte meningen att vi skall fördjupa oss i detta, utan jag vill bara fästa allas uppmärksamhet på att vi skall försöka tänka oss för när vi yttrar oss. Det är lätt att ryckas med i stridens hetta och man skriver som man tänker. Läs igm din text och ta bort alla adjektiv som kan uppfattas på ett negativt sätt så blir säkert våra diskussioner trevligare.
Sedan får vi inte glömma att vi kanske aldrig kan övertyga varandra ens med argument, men vi bör vara hövliga mot varandra.
// Ilga
Japp, det var jag som skrev "snälla Ilga"
Du får ursäkta, men du tolkade det alldeles riktigt. Jag blir ibland väldigt trött på att du i sakfrågor gör inlägg med bara antaganden och egna tyckanden och inte ens försöker tillägna dig adekvat information.
Nu blev det här personligt och jag anser att vi hädanefter ska föra denna diskussion på annat sätt. t ex via mail.
/Anne
anne.nordstrom@lsn.se
**
Oj vad ni är sötta mot varandra.
Ha forsatt trevlig valborg
SKÅL på er
Mao gjorde du undantag från ditt eget inlägg "Vett och etikett på diskussionforum". Vid diskussioner skall man inte hävda att motparten inte kommer med sakfrågor i debatten. Man har själv inte ngn slags "egenrätt" att säga att man påstår sakfrågor och motparten inte.
Som jag ser det har du uttryckt antaganden och tyckande i # 9 ovan och du gör ett ofantligt fel gm att påstå att jag inte är mottaglig för information, jag kan säga att det gäller för dig också…. Dock väljer jag att analysera information som redogörs för.
Att uttrycka sig enligt ovan som du gjort i # 9 kan även upplevas som kränkande. Ingen har ensamrätt på tolkning vid diskussioner! Eller får för den skull uttala sig på ett sätt som kan uppfattas som negativt! Hur trött man än är på att bli motsagd.
Du får gärna maila mig om du vill, annars lär vi nog ha sagt vad vi båda önskar. Låt oss hålla oss till "Vett och etikett på diskussionsforum" enligt ditt eget förslag.
// Ilga